HONDA: JAZZ Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM e:HEV W LECIE

Nowa Honda Jazz wyjedzie na europejskie drogi latem. Samochód posiada technologię hybrydową e:HEV i trzy tryby jazdy, w tym tryb EV.

Model potwierdza zapowiedź marki, że do roku 2022 wszystkie sprzedawane na kontynencie modele będą wyposażone w napędy wykorzystujące silniki elektryczne.


Zobacz także:

PREMIERY

ECO


 

Jazz przeznaczony będzie dostępny wyłącznie jako hybryda. Noszący nowe oznaczenie – e:HEV model został zaprojektowany tak, aby zapewnić połączenie dobrych osiągów i sprawności energetycznej.

System e:HEV został niedawno opracowany składa się z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, baterii litowo- jonowej i iprzekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy.

Moc maksymalna 109 KM / 80 kW pozwala rozpędzić samochód do 100 km/h w 9,4 sekundy i do maksymalnej prędkości 175 km/h. Paliwooszczędny system hybrydowy może pochwalić się emisją CO2 od 102 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa do 4,5 l/100 km (WLTP) w modelu standardowym oraz emisją CO2 od 110 g/km i zużyciem paliwa do 4,8l/100 km (WLTP) w wariancie Crosstar.

System e:HEV płynnie wybiera jeden z trzech dostępnych trybów jazdy:
– tryb EV Drive, w którym akumulator litowo- jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy;
– tryb Hybrid Drive – silnik benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd przekazywany następnie do silnika elektrycznego;
– tryb silnika spalinowego – mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami.

W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przechodzi pomiędzy trybem Hybrid Drive i EV. Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii. Tryb elektryczny włącza się również, gdy samochód zwalnia, wytwarzając energię poprzez hamowanie odzyskowe w celu doładowania akumulatora trakcyjnego. Przełączanie pomiędzy trzema trybami jazdy jest niezauważalne dla pasażerów.

Elektryczny silnik napędowy obraca się z prędkością do 13 300 obr./min., wytwarzając wysoki moment obrotowy sięgający 253 Nm.

Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów zastosowano jednobiegową przekładnię o stałym przełożeniu łączącą bezpośrednio ruchome elementy. Takie rozwiązanie oznacza, że system jest mniejszy i sprawniejszy niż planetarne przekładnie e-CVT. Komfort jazdy w nowym Jazzie został dodatkowo zwiększony dzięki zastosowaniu zawieszenia o niskich oporach tarcia i zwiększonej sztywności nadwozia.

Pomysłowe systemy organizacji przestrzeni

Pojemność bagażowa zaczyna się od 298 litrów (oparcia tylnej kanapy w pozycji pionowej) i wzrasta do imponujących 1203 litrów (tylna kanapa złożona, załadunek do poziomu dachu). Osiągnięte zostało to dzięki pomysłowemu rozplanowaniu elementów hybrydowego układu napędowego w podwoziu i w komorze silnika.

Podstawowe zmiany obejmują zmniejszenie układu dolotowego silnika spalinowego, przekładni, silników elektrycznych, a także jednostki sterowania mocą (PCU) w celu zapewnienia dodatkowej przestrzeni. Dzięki temu akumulator niskonapięciowy 12 V może zmieścić się również w komorze silnika.

Nietypowe jest umieszczenie zbiornika paliwa w centralnej części podłogi, pod przednimi siedzeniami. Funkcjonalny system składania tylnych siedzeń Magic Seats daje możliwość podnoszenia i opuszczania siedzeń w wielu konfiguracjach i elastycznego kształtowania przestrzeni ładunkowej.

Nowa intuicyjna łączność

Jazz zapewnia łączność w samochodzie. Prosty w obsłudze interfejs LCD z ekranem dotykowym został zaprojektowany tak, aby zminimalizować rozpraszanie uwagi kierowcy. Interfejs wykorzystuje styl graficzny znany ze smartfonów, z funkcjami przesuwania i przewijania.

Zewnętrzne usługi informacyjno-rozrywkowe są dostępne za pośrednictwem ekranu dotykowego lub są aktywowane głosowo. Zestaw pokładowych aplikacji można uzupełnić poprzez przeniesienie ekranu własnego smartfona. Honda przywróciła mechaniczne sterowanie kluczowymi funkcjami, z dotykowymi, precyzyjnymi pokrętłami do regulacji ogrzewania i wentylacji.

Funkcjami i aplikacjami łączności można sterować za pośrednictwem zaawansowanego dotykowego ekranu lub z pomocą poleceń głosowych systemu Honda Personal Assistant (na razie niedostępny w języku polskim). Osobistego Asystenta można łatwo aktywować, mówiąc „OK Honda”, następnie możemy zadawać pytania lub wypowiadać polecenia.

Systemy Honda Sensing

Udoskonalony został system minimalizujący skutki ewentualnej kolizji, który skuteczniej wykrywa pieszych i rowerzystów w warunkach nocnych i jest w stanie automatycznie uruchomić hamulce, kiedy wykryje pojazdy przecinające kierunek poruszania się Jazza lub gdy wjeżdżamy na tor kolizyjny z innym pojazdem. W standardzie dostępne są tempomat adaptacyjny i system utrzymywania na pasie ruchu.

Standardem jest też system zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu. System monitorowania martwego pola w lusterkach wraz z systemem ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania, dostępne są w wersji wyposażeniowej – Executive. Inteligentny ogranicznik prędkości rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i dostosowuje do nich prędkość samochodu. Automatyczne światła drogowe i rozpoznawanie znaków drogowych pozostają częścią pakietu Honda Sensing w nowym aucie.

Pojazd posiada teraz dziesięć poduszek powietrznych, w tym poduszkę kolanową kierowcy oraz nową przednią centralną poduszkę powietrzną. Ta innowacyjna centralna poduszka powietrzna jest zintegrowana ze środkową częścią oparcia fotela kierowcy i w przypadku kolizji napełnia się między fotelami, chroniąc głowy kierowcy i pasażera przed zderzeniem się.