HYUNDAI: PIERWSZA JAZDA MODELEM IONIQ HYBRID – CIEKAWY!

4

Hyundai Ioniq już kilkakrotnie “gościł” na naszych łamach, prezentowaliśmy jego design i liczne systemy wspomagające i bezpieczeństwa. Informowaliśmy o tym, ile kosztować będzie na rynku polskim.

Teraz przyszedł czas na pierwszą jazdę samochodem z napędem hybrydowym. O tym, jak ważny dla producenta jest ten model świadczy najlepiej fakt, że w spotkaniu z dziennikarzami uczestniczyli prezes Hyundai Motor Poland Seung Sik Nam oraz dyrektor firmy, Leszek Płonka.


Zobacz także:

TESTY

HYUNDAI IONIQ – NASZE TEKSTY O NOWYM MODELU


 

Ioniq to pierwszy na świecie model, który może być wyposażony w jeden z trzech, różnych napędów: elektryczny, hybrydowy typu plug-in (z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego) lub klasyczny hybrydowy. Nazwa nowego modelu kojarzy się z zasadą jego działania. Jony (Ion) są naładowanymi elektrycznie atomami, co jest nawiązaniem do inteligentnego napędu elektrycznego. Brzmienie nazwy kojarzy się z angielskim słowem unique (niezwykły, niepowtarzalny). Występująca w nazwie litera Q jest wyróżniona w logo, co ma podkreślać świeżość zaawansowanego technicznie modelu.

3

Ioniq może się podobać. Karoseria (nieco przypominająca coupe) jest wyrazista zarówno z przodu, jak i boku i tyłu. Auto ma prawdziwie własny styl. Tyłem typu hatchback odróżnia ten model od innych samochodów hybrydowych (choć zauważyć można pewne podobieństwo do trzydrzwiowego Citroena C4 wcześniejszej generacji), co czyni go jeszcze ciekawszym. Projektantom udało się uzyskać znakomity współczynnik Cx = 0,24.

Ale wygląd jest sprawa bardzo indywidualna, stąd nie będziemy go oceniali. Warto tylko dodać, że wersja hybrydowa, którą mieliśmy okazję podróżować różni sie wyglądem od wersji elektrycznej.

Wnętrze jest eleganckie i pozbawione zbędnych ozdobników. Przestrzeń kabiny jest uporządkowana, układ elementów sterujących – logiczny i intuicyjny. Zastosowanie ekologicznych materiałów jest “trendy”. Nowe auto posiada interfejsy Apple CarPlay i Android Auto. Wyświetlacz o przekątnej 7 cali nadaje desce rozdzielczej efektowny wygląd, a wysoka rozdzielczość gwarantuje przejrzystość cyfrowych wskaźników, również tych, przedstawiających parametry pracy układu hybrydowego.

Klimatyzację dwustrefową można ustawić w trybie „tylko kierowca”, obniżając obciążenie układu chłodzenia lub ogrzewania. Oparcia tylnych siedzeń można złożyć na płasko, powiększając pojemność bagażnika do 750 litrów. Przestronność kabiny gwarantuje pasażerom zarówno przednich, jak i tylnych siedzeń dużo miejsca na nogi oraz na wysokości głowy i ramion. Fotel kierowcy z pamięcią położenia oraz podgrzewanie przednich i tylnych siedzeń zachęcają do długich podróży w luksusowych warunkach.

img_20161013_151546

Na długiej liście zaawansowanych rozwiązań technicznych są rozbudowane, bierne i czynne systemy bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Systemy elektroniczne, takie jak autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu (LKAS), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) oraz system wykrywania martwego pola (BSD) z ostrzeganiem przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu (RCTA) pomagają uniknąć kolizji na drodze.

Siedem poduszek bezpieczeństwa – w tym kolanowa poduszka kierowcy, a także wzmocnienia strukturalne nadwozia, osiągnięte dzięki zastosowaniu w 53 proc. elementów nadwozia zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości, zapewniają doskonałą sztywność, komfort prowadzenia i wysoki poziom bezpieczeństwa.

Model Ioniq Hybrid napędza nowy, czterocylindrowy silnik 1.6 GDI Kappa oraz silnik elektryczny o mocy 32 kW (43,5 KM) zasilany zaawansowanymi akumulatorami litowo- jonowo- polimerowymi.

Motor 1.6 GDI dysponuje mocą maksymalną 77 kW (105 KM) przy 5700 obr./min. i maksymalnym momentem obrotowym 15,0 kGm (147 Nm) przy 4000 obr./min. Współpracuje on z nową, dwusprzęgłową skrzynią biegów o sześciu przełożeniach (6DCT) oraz silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW (43,5 KM), dzięki czemu cały układ napędowy osiąga moc maksymalną 103,6 kW (141 KM) przy 5700 obr./min. oraz moment obrotowy 265 Nm na pierwszym biegu oraz 235 Nm na wyższych przełożeniach.

2

Samochód może być napędzany samym silnikiem elektrycznym do prędkości 120 km/h. Akumulatory niklowo- wodorowe charakteryzują się znacznie mniejszym efektem pamięci, dobrą skutecznością ładowania /rozładowywania i wysoką mocą maksymalną. Wzięto również pod uwagę niewielkie rozmiary zestawu akumulatorów.

Hybrydowy napęd pozwala na niskie zużycie paliwa oraz emisje spalin. Aby jeszcze bardziej zwiększyć oszczędność i zmienić charakterystykę jazdy na bardziej dynamiczną, kierowca może wybrać tryb Sport lub Eco. W pierwszym trybie biegi są zmieniane później, przez co można skuteczniej wykorzystywać łączną moc silnika spalinowego i elektrycznego. W trybie Eco skrzynia 6DCT dąży do redukcji zużycia, zmieniając biegi przy niższych obrotach.

Samochód – we wszystkich trzech wersjach jest oferowany z 5-letnią gwarancją bez limitu kilometrów oraz 8-letnią lub 200 000 km gwarancją na akumulatory.

1

 

DANE TECHNICZNE

* Silnik Kappa 1.6 Atkinson GDI
– pojemność skokowa: 1,580 ccm;
– moc: 105 KM przy 5 700 obr./ min.;
– moment obrotowy: 147 Nm przy 4 000 obr./ min;

* Silnik elektryczny
– synchroniczny ze stałymi magnesami ;
– moc maksymalna: 32 kW / 43.5 KM;
– maksymalny moment obrotowy: 170 Nm;
– czas ładowania: całkowity 4.25 godz., 50 kW: około 30 min., 100 kW: około 23 min.

Bateria
– litowo- jonowo- polimerowa;
– pojemność: 1.56 kWh;
– moc dostarczona: 42 kW.

* Silniki łącznie (Osiągi)
– moc maksymalna: 104 kW / 141 KM;
– maksymalny moment obrotowy: 265 Nm;
– prędkość maksymalna: 185 km/h;
– przyspieszenie 0-do-100 km/h: 10.8 sek.;
– zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 3.4 l/100 km;
– emisja CO2: 79 g/km.

* Zawieszenie i hamulce
– przód: kolumna Macphersona, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe; tył: wielowahaczowe (HEV), belka skrętna (EV), amortyzatory gazowe;
– przód: tarcze 280 mm; tył: tarcze 262 mm;
– promień zawracania: 5,3 m.

* Wymiary
– długość x szerokość x wysokość: 4 470 x 1 820 x 1 450 mm;
– rozstaw kół: przód – 1563 / 1549 (15’’/ 17’’), tył – 1577 / 1563 (15’’/17’’).;
– pojemność bagażnika: 443 l / 550 l;
– pojemność zbiornika paliwa: 45.