Ponad 20 lat temu, w 1998 roku Hyundai Motor rozpoczął prace nad rozwijaniem technologii ogniw paliwowych – FCEV. Wówczas to powołano specjalnie dedykowany zespół badawczy.
Pierwszym krokiem w kierunku stworzenia samochodu zasilanego ogniwami paliwowymi był projekt Mercury.
Zobacz także:
To efekt współpracy Hyundaia z United Technologies Corporation (UTC). Wynikiem było powstanie kilku pojazdów, które charakteryzowały się lepszą wydajnością napędu oraz zwiększonym zasięgiem jazdy, dzięki licznym udoskonaleniom systemu. Kulminacją projektu było stworzenie finalnego pojazdu – MercuryⅡ, który bazował na pierwszej generacji modelu Tucson (JM).
Samochód był zasilany systemem ogniw paliwowych o mocy 80 kW, osiągał zasięg 337 km na jednym tankowaniu oraz był zdolny do pracy w temperaturach dochodzących nawet do -20 st. C.
W 2000 roku producent połączył siły z koreańskim rządowym projektem G7 i zainicjował projekt Polaris. Projekt G7 był rządową inicjatywą, mająca na celu zmniejszenie technologicznego dystansu pomiędzy Koreą a innymi wysokorozwiniętymi krajami, w szczególności w sektorze innowacji ekologicznych.
W ramach projektu Polaris, Hyundai niezależnie opracował kompletny system ogniw paliwowych, który przyczynił się do powstania wielu samochodów koncepcyjnych. Jednym z nich był PolarisⅡ, w którym zastosowano zestaw ogniw paliwowych o mocy 80 kW i zasięgu 370 km.
Równolegle z projektem Polaris, w 2005 roku Hyundai wyprodukował pierwszy autobus, w pełni zasilany ogniwami paliwowymi o mocy 160 kW i zasięgu 380 km. Jako wyłączny sponsor motoryzacyjny Mistrzostw Świata FIFA Niemcy 2006, do transportu w trakcie turnieju, marka dostarczyła nie tylko flotę tradycyjnych pojazdów, ale również nowe autobusy zasilane ogniwami paliwowymi.
Po raz pierwszy autobus marki Hyundai został certyfikowany do jazdy po europejskich drogach. Proces uzyskania takiego zaświadczenia trwał jedynie 4 miesiące – od momentu udostępnienia pojazdu, do jego przybycia do Niemiec.
Na początku lat 90-tych, Hyundai rozpoczął również wewnętrzne badania nad pojazdami elektrycznymi. Obie technologie połączono w nowym Tucsonie FCEV z 2007 roku, którego napęd z ogniwami paliwowymi i akumulatorem dysponował mocą 100 kW i zasięgiem 370 km.
Równolegle z badaniami nad pojazdami osobowymi, kontynuowano rozwój autobusów z ogniwami paliwowymi. Druga generacja wodorowych autobusów powstała w 2009 roku i dysponowała napędem z ogniwami paliwowymi o mocy 200 kW i pozwalała na pokonanie 380 km. W 2010 roku nastąpiły dwa istotne dla Hyundaia przełomy w rozwoju technologii ogniw paliwowych.
Łączny dystans przebyty przez wszystkie pojazdy elektryczne z ogniwami paliwowymi wyniósł dwa miliony kilometrów oraz nowy prototyp ix35 FCEV został wprowadzony na rynek. Ten pojazd z technologią ogniw paliwowych o mocy 100 kW był pierwszym modelem marki, w którym wodór magazynowano w zbiornikach pod ciśnienie 700 bar, co pozwoliło na zwiększenie zasięgu do 635 km.
W 2013 roku Hyundai został pierwszym producentem, który wprowadził elektryczny samochód z ogniwami paliwowymi do masowej produkcji. Pierwszym modelem był ix35 FCEV z ogniwami o mocy 100 kW, zbiornikami magazynującymi wodór pod ciśnieniem 700 bar i zasięgiem 635 km w cyklu NEDC.
W 2014 roku podczas salonu samochodowego Geneva Motor Show, po raz pierwszy zaprezentowano Intrado. Koncept kładł nacisk na użyteczność i zdolność adaptacji, zastosowanie zaawansowanych technologicznie materiałów takich jak stal o wysokiej wytrzymałości czy włókno węglowe oraz wprowadzanie nowych technologii produkcji i montażu. Był zasilany ogniwami paliwowymi oraz nowej generacji akumulatorem Li-ion o mocy 36 kW i dysponował zasięgiem wynoszącym ponad 600 km.
Do 2015 roku model ix35 Fuel Cell był już sprzedawany na całym świecie – w tym w 13 krajach europejskich. Po drogach kontynentu europejskiego model ix35 Fuel Cell przejechał ponad 1,2 milionów kilometrów.
Zaangażowanie w rozwój technologii ogniw paliwowych przyczyniło się do powstania nowego pojazdu koncepcyjnego FE Fuel Cell, który został zaprezentowany w 2017 roku podczas Geneva Motor Show. Dłuższy, niższy i szerszy niż swój poprzednik ix35 Fuel Cell, model FE (Future Eco) został zaprezentowany jako Użytkowy Pojazd Przyszłości Hyundaia (Future Utility Vehicle). Koncept poza innowacyjnym napędem prezentował również szereg innowacyjnych technologii.
Np. zintegrowany schowek do przechowywania i ładowania elektrycznej hulajnogi. W FE Fuel Cell zastosowano nowy układ napędowy pozwalający na przejechanie ponad 800 km. Nowy stos ogniw paliwowych był lżejszy o 20 proc. i wydajniejszy o 30 proc. w porównaniu do ix35 Fuel Cell. Rok 2018 był kolejnym przełomowym momentem. Wprowadzono na rynek NEXO, jedyny na świecie elektryczny SUV z ogniwami paliwowymi.
Stylistyka modelu wyraźnie czerpała z konceptu FE Fuel Cell, zastosowano szereg technologii takich jak asystent podążania na pasie ruchu, asystent jazdy autostradowej, asystent autonomicznego parkowania czy system podglądu martwego pola. NEXO oferuje o 25 proc. lepsze przyśpieszenie, zwiększony moment obrotowy i 40 proc. większy zasięg. Układ napędowy o mocy 135 kW i trzy wzmocnione zbiorniki na wodór z plastiku wzmocnionego włóknami węglowymi, umożliwiają przejechanie 666 km.
Wizja Fuel Cell Vision 2030 potwierdziła zaangażowanie producenta w rozwój społeczeństwa opartego na energii wodorowej. Towarzyszyło jej zobowiązanie grupy do ciągłego zwiększania rocznej produkcji ogniw paliwowych, aby w 2030 roku osiągnąć liczbę 700 000 wyprodukowanych zestawów. Wzrost zapotrzebowania na ogniwa paliwowe jest prognozowany również w sektorach niezwiązanych z transportem, na przykład przy generowaniu i przechowywaniu energii.
W maju 2019 roku grupa zainwestowała 80 mln euro w firmę Rimac i oznajmiła, że planuje zostać liderem rynku sportowych samochodów elektrycznych. Od tego czasu firmy ściśle ze sobą współpracują, opracowując prototypy. We wrześniu 2019 roku Hyundai wraz z H2 Energy powołali spółkę joint venture – Hyundai Hydrogen Mobility.
Towarzyszyło jej również rozpoczęcie partnerstwa z Hydrospider – spółką joint venture utworzoną przez firmy H2Energy, Alpiq i Linde – której celem jest promowanie ekologicznego ekosystemu wodorowego w Szwajcarii i w innych państwach Europejskich. Spółka dostarczy 1600 sztuk ciężarówek elektrycznych zasilanych ogniwami paliwowymi Xcient Fuel Cell. Będzie to debiut Hyundaia w europejskim sektora pojazdów użytkowych czystej mobilności.
Samochody ciężarowe Xcient zawierają dwa stosy wodorowych ogniw paliwowych o mocy 95 kW, które połączone równolegle, mają łączną moc 190 kW. Wyposażone są również w zbiornik wodoru o pojemności prawie 35 kg, dzięki czemu mogą osiągnąć zasięg ponad 400 km na jednym tankowaniu.
W 2019 roku na Frankfurt Motor Show, zaprezentowano alternatywne wykorzystanie technologii ogniw paliwowych – Hyundai Generator, czyli przenośną stację ładowania dla pojazdów elektrycznych z najnowocześniejszą funkcją bez emisyjnego, elektrycznego ładowania. Składa się on z dwóch stosów ogniw paliwowych i zbiornika wodoru, co pozwala na szybkie ładowanie jednocześnie dwóch pojazdów EV.
Jako dostawca kompleksowych usług podczas najnowszych mistrzostw eTCR (Electric Touring Car Racing), Hyundai dostarczy swoje generatory, które stworzą system ładowania wszystkich samochodów.
Hyundai planuje również zwiększyć swoją konkurencyjność w branży ogniw paliwowych, odkrywając nowe możliwości biznesowe. Mobis był pierwszą firmą na świecie, która stworzyła zintegrowany system produkcji podstawowych elementów elektrycznych pojazdów z ogniwami paliwowymi. Moce produkcyjne fabryki firmy w Chunju w Korei Południowej to już 3000 kompletnych układów napędowych z ogniwami paliwowymi (PFC) rocznie.
W przyszłości prognozowane jest dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych do setek tysięcy układów ogniw. Moduły PFC składają się ze stosów ogniw, silników trakcyjnych, jednostek sterowania i zbiorników na wodór. Duży zasięg i krótki czas tankowania sprawiają, że wodór staje się atrakcyjnym źródłem energii. Jest to szczególnie istotne dla producentów dużych samochodów. Kluczowym aspektem sukcesu na tym rynku jest regeneracyjna produkcja wodoru i zapewnienie wystarczającej infrastruktury.













![TOYOTA: LAND CRUISER MILD-HYBRID 48V DOSTĘPNY JUŻ W POLSCE Toyota wprowadza na polski rynek Land Cruisera z układem Mild-hybrid 48V. Nowy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Toyota-Land-Cruiser-Mild-hybrid-48V-65x65.jpg)
![SEAT: PRODUKCJA NOWEJ IBIZY I ARONY RUSZYŁA W MARTORELL SEAT rozpoczął produkcję nowych wersji Ibizy i Arony w fabryce w Martorell. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/SEAT-Arona-i-Ibiza-65x65.jpg)
![AUTO GUANGZHOU 2025: JAC ZAPREZENTOWAŁ SWOJE NOWOŚCI AC Motors w dniach 21–30 listopada br. zaprezentował swoje najnowsze innowacje podczas […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/AUTO-GUANGZHOU-JAC-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: PONAD 90 ZAŁÓG NA TRASIE! Ponad 90 załóg we wszystkich kategoriach zobaczymy na trasach tegorocznego AVIA UNIMOT […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Rajd-Barborka-2025-lista-zgloszen-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: BRACIA VELME, CZYLI KULTOWE AUDI QUATTRO W BARBÓRCE LEGEND Jedną z gwiazd Barbórki Legend będzie łotewski kierowca Ivars Velme. Polscy fani […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Rajd-Barborka-2025-bracia-Velme-65x65.jpg)
![DACIA: AL-ATTIYAH W POLSCE I PLANY ZESPOŁU DACIA SANDRIDERS NA DAKAR 2026 Wizyta pięciokrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar, Nassera Al-Attiyaha, w Polsce stała się okazją […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/W2RC-Dacia-Sandriders-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAZDA CX-5 Z KOMPLETEM GWIAZDEK Nowa Mazda CX-5 uzyskała komplet 5 gwiazdek w najnowszej serii testów Euro […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Euro-NCAP-Mazda-CX-5-65x65.jpg)
![EURO NCAP: BYD SEAL 6 DM-I TOURING I SEDAN Z MAKSYMALNĄ OCENĄ BYD Seal 6 DM-i oraz Seal 6 DM-i Touring dołączyły do grona […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/BYD-SEAL-6-65x65.jpg)
![FORD: ULEPSZONY RANGER PHEV — ZMIANY W GAMIE, SYSTEMACH I STYLISTYCE Ford wprowadza szeroki pakiet aktualizacji w modelu Ranger, obejmujący stylistykę, funkcjonalność oraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-Ranger-PHEV-65x65.jpg)
![RENAULT: TRAFIC VAN E-TECH ELECTRIC — NOWY ELEKTRYCZNY FURGON DLA FLOT Renault Trafic Van E-Tech electric to pierwszy przedstawiciel nowej, w pełni elektrycznej […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/RENAULT-TRAFIC-VAN-E-TECH-ELECTRIC-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: SPORTOWE I ZIMOWE OPONY W SUV-IE PORSCHE MACAN Opony Continental w standardowym wyposażeniu Porsche Macan zapewniają wydajność i bezpieczeństwo w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Continental-Porsche-Macan-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![FORD: ROZSZERZENIE SYSTEMU BLUECRUISE NA PUMĘ, KUGĘ I RANGERA Ford rozszerza dostępność systemu BlueCruise, czyli jazdy w trybie „hands-off, eyes-on”, na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-BlueCruise-65x65.jpg)
![EXLANTIX: INTELIGENTNA TARCZA DLA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH Marka Exlantix wkracza na rynek samochodów elektrycznych z nowym podejściem do bezpieczeństwa, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Exlantix-bezpieczenstwo-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: CHERY TIGGO 8 – PRZESTRONNY RODZINNY SUV, KTÓRY NIE NADWYRĘŻY PORTFELA Testowaliśmy Chery TIGGO 8 aby sprawdzić, jak duży SUV nowej na polskim […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Chery-TIGGO-8-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
