IAA MOBILITY 2025: ŚWIATOWA PREMIERA KONCEPCYJNEGO MODELU TINDAYA

CUPRA wkroczyła na scenę targów IAA Mobility 2025, z nowym samochodem koncepcyjnym – modelem Tindaya.

Nowy model jest ucieleśnieniem wizji marki i zapowiedzią jej przyszłego języka stylistycznego.


Zobacz także:

IAA MOBILITY 2025: ŚWIATOWY DEBIUT MODELI Q3 SPORTBACK ORAZ CONCEPT C
 

AUTOSALONY


 

Model koncepcyjny CUPRA Tindaya nie jest marzeniem, ani nawet ambicją. To deklaracja marki CUPRA, która stanie się rzeczywistością – powiedział Markus Haupt, tymczasowy dyrektor generalny CUPRA. Podczas gdy wielu odchodzi od koncentracji na doświadczeniach kierowcy, my skupiamy się na tym, co najważniejsze – wrażeń z prowadzenia. Naszym priorytetem zawsze będą emocje związane z jazdą – dodał.

CUPRA Tindaya zawdzięcza swoją nazwę wulkanicznej górze, która wznosi się na Fuerteventurze – jednej z Wysp Kanaryjskich położonych na dzikim Atlantyku. Jej miedziane odcienie skał odzwierciedlają charakterystyczny styl marki, a surowa forma nawiązuje do materiałów i faktur obecnych w języku stylistycznym CUPRA.

Showcar CUPRA Tindaya odzwierciedla dramaturgię charakteru wyspy, a jego wygląd zewnętrzny i wnętrze ożywają dzięki radykalnej, ale prostej idei: „No Drivers, No CUPRA” (bez kierowców nie ma CUPRA). Tindaya w maksymalnym stopniu podkreśla skupienie na doświadczeniach kierowcy, oferując jednocześnie wyjątkowe wrażenia i potęgując emocje.

Rewolucja w DNA marki

Showcar CUPRA Tindaya rewolucjonizuje DNA marki. Ten odważny model został stworzony w jednym celu: aby wywołać jak najsilniejsze emocje i odzwierciedlać buntowniczego ducha CUPRA, który jest podstawową jej filozofii projektowania.

Unikalne wzornictwo widoczne jest już w designie podświetlenia. Logo CUPRA „rozbudza” się w przedniej części pojazdu, a światło stopniowo rozprzestrzenia się przez przód w kierunku boku pojazdu, ożywiając całość i nadając jej niemal ludzki charakter. Oświetlenie następnie uruchamia reflektory, gdzie trzy progresywne trójkątne światła ujawniają nowy charakterystyczny znak rozpoznawczy Tindaya Showcar.

Przednia część nadwozia wyróżnia się unikalną linią maski z ostro zakończonym przodem niczym pysk rekina, otoczonym aerodynamicznymi wpustami, które kierują przepływ powietrza do bocznych wlotów. Charakterystyczny czarny grill nadaje modelowi Tindaya wyrazisty wygląd, a jej odważny design wyraźnie odzwierciedla DNA marki CUPRA. Mocna kopuła maski rozgałęzia się po obu stronach logo, tworząc dwie ostre, wyrzeźbione linie, łączące się z bagażnikiem dachowym pojazdu i wyposażone w szczeliny, które podkreślają przednie schowki.

Z boku od razu rzucają się w oczy proporcje samochodu. Kontrast pomiędzy kabiną a nadwoziem, z jego „pędzącą do przodu” sylwetką i wyrzeźbioną formą, podkreśla odważny charakter modelu.

Mierząc 4,72 m długości, z dużymi 23-calowymi kołami, proporcją 1/3 kabiny do 2/3 nadwozia oraz wysokim prześwitem podkreślonym progresywnym wykończeniem nadkoli i dolnych progów, samochód prezentuje imponujące proporcje. Opływowa sylwetka fastback, w kontraście z kompaktową kabiną i atletycznie wyrazistym nadwoziem, definiuje styl modelu Tindaya.

Tył dopełnia całość. Wyrazisty podwójny spojler rozciąga się od kabiny, wywołując wrażenie prędkości i podkreślając połączenie profilu Shooting Brake i Fastback. Linie płyną od tylnych przetłoczeń, otaczając tylne światła cyfrową listwą świetlną. Podkreślone zaawansowaną technologią tylne światła wydają się unosić w powietrzu, a ich ostro wycięte kształty i rzeźbione trójkątne wycięcia mieszczą wewnętrzne źródło światła. Tylny zderzak posiada dwa boczne wpusty – podobnie jak z przodu – połączone bocznymi kanałami powietrznymi, tworząc spójne, nastawione na osiągi wykończenie. Wreszcie, odważny tylny dyfuzor podkreśla aerodynamiczny charakter projektu i stanowi mocny akcent wykończeniowy.

Nowa ikona, która stawia kierowcę w centrum uwagi

Wraz z modelem Tindaya Showcar marka CUPRA na nowo definiuje stylistykę wnętrza, kierując się radykalną, ale prostą ideą: „Nie ma kierowców, nie ma CUPRA”. Kokpit został zaprojektowany jako konstrukcja w pełni skoncentrowana na zapewnieniu kierowcy najlepszych doświadczeń, inspirowana sportami motorowymi oraz innowacyjną technologią.

Sercem projektu jest „oś kierowcy” – rzeźbiona deska rozdzielcza zbudowana z warstwowych form strukturalnych, otaczających 24-calowy wyświetlacz o swobodnym kształcie. Inspirowana wyścigami i grami kierownica wyposażona jest w przyciski wielofunkcyjne zapewniające pełną kontrolę bez rozpraszania uwagi, a podwyższona konsola środkowa stanowi podstawę w pełni zintegrowanego, dotykowego i funkcjonalnego kokpitu.

Doskonałe doświadczenia kierowcy wzmacnia także połączenie świata fizycznego i cyfrowego za pomocą „klejnotu” („The Jewel”) – interfejsu, który budzi pojazd, dostosowuje tryby jazdy i zmienia atmosferę poprzez oświetlenie czy dźwięk. Pas projekcyjny u podstawy przedniej szyby, sterowanie dotykowe i system dźwiękowy o wysokiej jakości, stworzony we współpracy z ekspertami audio z firmy Sennheiser Mobility, zmieniają kabinę w immersyjną, rezonującą przestrzeń.

Wnętrze oferuje układ 2+2 z drzwiami otwieranymi w stylu limuzynowym (pod kątem przeciwnym) oraz nowej generacji fotele kubełkowe CUPBucket, czyli nowoczesną reinterpretację klasyki designu – fotele Eames Lounge. Łączą one zrównoważone materiały, wysokowydajną ergonomię i otulające światło ambientowe.

Innowacyjne wykorzystanie materiałów i kolorów

Matowy kolor nadwozia samochodu pokazowego CUPRA Tindaya zmienia się od przodu do tyłu, przechodząc od głębokiej metalicznej szarości, przywodzącej na myśl pobliski Ocean Atlantycki, do delikatnego beżu, który łączy w sobie barwy suchej ziemi i ciepłych odcieni gór.

Krystalicznie czyste, przezroczyste elementy płynnie zintegrowane z karoserią, subtelnie podświetlone cyfrowym odcieniem miedzi, nadają pojazdowi nowoczesny sznyt, który podkreśla jego progresywny charakter, nie zakłócając jednak harmonii kształtu. Na dachu strukturalne elementy aluminiowe wykonane w technologii druku 3D pozwalają designowi organicznie dopasować się do płynnych linii samochodu.

Włókno lniane Bcomp, barwione na ten sam beżowy odcień co karoseria, dodaje całości element wyrafinowania w zrównoważonym stylu. Materiał ten jest nie tylko praktyczny, ale także podkreśla zaangażowanie CUPRA w mobilność przyjazną dla środowiska. Design paneli wykończeniowych przypomina unerwienie liści, nadając wnętrzu cechy ożywione.

Po wejściu do wnętrza, Tindaya ujawnia swoją osobowość. Fotele i konsola środkowa, tapicerowane skórą pochodzenia biologicznego, doskonale dopasowują się do parametrycznych krzywizn i obłości. Miękkie materiały pokrywające konsolę środkową dynamicznie zmieniają się na twardsze warianty w tylnej części pojazdu, podążając za naturalnym designem projektu.

Wnętrze jest nasycone ciepłem dzięki mikrofibrze z woskowanego brązu, która dodaje głębi, tekstury i wyrafinowanego charakteru. Elementy konstrukcyjne wnętrza, również wykonane z aluminium drukowanego w 3D, podobnie jak elementy zewnętrzne, zapewniają poczucie spójności i solidności.

Jednak prawdziwym sercem pojazdu jest „klejnot” – szklany pryzmat, unikalny i symboliczny element, który zapewnia połączenie między kierowcą a samochodem. Dzięki niemu użytkownik ma dostęp do doświadczeń charakterystycznych dla marki CUPRA, gdzie tryby jazdy, światło, dźwięk i wrażenia dotykowe łączą się w holistyczny sposób. Z kolei szklane elementy wnętrza mienią się miedzianym blaskiem, stanowiąc ewolucję zastosowania miedzi w marce CUPRA.

Cyfryzacja w modelu Tindaya

Przypominając nieco bestię budzącą się do życia, model CUPRA Tindaya po uruchomieniu rozświetla się, łącząc cyfrową grafikę z wyrazistymi elementami fizycznymi. Towarzyszy temu ciepłe powitanie – dynamiczne światła na zewnątrz prowadzą drogę do przestronnego wnętrza.

Wzdłuż osi kierowcy umieszczono duży centralny wyświetlacz sparowany z CUPRA Monitor+, który prezentuje dodatkowe treści i informacje na przedniej szybie. Wolant zapewnia pełną widoczność kluczowych wizualizacji i skrótów, jednocześnie podkreślając charakterystyczne wielofunkcyjne przyciski oraz ich nowatorski układ.

„Klejnot” stanowi serce wnętrza – to interfejs umożliwiający fizyczne kontrolowanie zachowania pojazdu i klucz do odblokowania nowych doświadczeń z jazdy. Interakcja ta wzbogacona jest harmonijną koordynację światła, dźwięku i cyfrowych obrazów.

Ewolucyjny charakter treści cyfrowych pozwala na progresywne wrażenia, gdzie nie tylko główna treść, ale także boczne skróty i CUPRA Monitor+ dostosowują się do potrzeb kierowcy w każdej sytuacji.

Trzy tryby do wyboru podkreślają emocje z jazdy i prezentują kluczowe informacje dokładnie tam, gdzie są potrzebne, na wysokiej jakości ekranach:

– Immersive Experience — Czysta jazda
Zaprojektowany jako katalizator emocjonalnej jazdy wolnej od rozproszeń, pozwala na głębokie połączenie z pojazdem. Wyrazista grafika i minimalistyczny układ zapewniają czytelny, przyjemny akcent. Prezentowane są tylko najważniejsze informacje i funkcje, co pozostawia przestrzeń na dopracowane wizualizacje, współgrające z designem wnętrza i reagujące na rytm serca samochodu.

– Rider Experience — Ekscytujące osiągi
Stworzony dla poszukiwaczy emocji i miłośników adrenaliny, zapewnia elektryzujące osiągi inspirowane DNA CUPRA. Wszystkie kluczowe informacje skupione są w górnej części ekranu, tworząc przestrzeń dla dynamicznej powierzchni cyfrowej, reagującej na dynamikę pojazdu. Informacje o przeciążeniach i prędkość przenoszą się w górę do CUPRA Monitor+, a skróty boczne dostosowują się, by zapewnić niezbędne funkcje jednym dotknięciem.

– Tribe Experience
Prezentacja potencjału inteligentnej mobilności połączonej z internetem, rekomendacji opartych na sztucznej inteligencji oraz bezpośredniego połączenia z CUPRA Tribe.

Monitor CUPRA Monitor+ rozszerza się na boki, aby wyświetlać treści sieciowe, umożliwiając szeroki widok zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w 3D wraz z informacyjnymi widżetami na głównym wyświetlaczu. Szybka aktywacja CUPRA Radar zapewnia dostęp do wyselekcjonowanych, spersonalizowanych doświadczeń, zmieniając CUPRA Monitor+ w miejsce kontaktu ze społecznością CUPRA Tribe.