JAGUAR: I-PACE CZYLI ELEKTRYCZNA KONCEPCJA MOCNEGO SUV-A

jaguar_i_pa1

Model koncepcyjny I-PACE to jeden z najbardziej przyciągających wzrok pojazdów koncepcyjnych zaprezentowanych dotąd przez firmę Jaguar. I pierwszy elektryczny model marki.

Wersja produkcyjna zostanie zaprezentowana w drugiej połowie 2017, w do sprzedaży trafi w 2018 roku. Przewidywany zasięg powyżej 500 km w cyklu NEDC pozwoli kierowcom pokonującym przeciętny dystans do pracy i z powrotem doładowywać samochód tylko raz w tygodniu.


Zobacz także:

PREMIERY

ECO


 

Model koncepcyjny I-PACE to elektryczny SUV o wysokich osiągach z nadwoziem typu „cab-forward”, który łączy sylwetkę supersamochodu z osiągami auta sportowego i wszechstronnością pięciomiejscowego crossovera. Ma mniejsze wymiary (długość – 4680 mm, a szerokość – 1890 mm) niż konwencjonalne auta z średniej wielkości, a przy tym oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów i bagażu niż modele z wyższego segmentu. Optymalizacja aerodynamiki nadwozia zapewniła niski współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,29 i zainspirowała nowe akcenty stylistyczne, które wyrażają moc i osiągi pojazdu.

jaguar_i_pa2

Sylwetka bardziej przypomina super- samochód C-X75 z silnikiem umieszczonym centralnie niż z tradycyjnego SUV-a. Jasno dowodzą tego proporcje nadwozia z kabiną wysuniętą do przodu, dynamiczna linia, krzywa przednich błotników, potężne tylne błotniki oraz duże koła z charakterem. Duży rozstaw osi (2990 mm) zapewnia przestronne wnętrze z ilością miejsca na nogi z tyłu spotykaną zwykle tylko w dużych pojazdach.

Linia dachu przypomina tę z coupe. Sportowego charakteru dodają samochodowi także dynamicznie narysowane linie okien. Sylwetka typu „cab-forward” została podkreślona przez mocne pochylenie i wygięcie przedniej szyby przechodzącej w nisko położoną maskę, która jeszcze bardziej przywodzi na myśl superauta. Ostre krawędzie w tylnej części Iwyraźnie wskazują na możliwości dynamiczne. Cienki kompozytowy spoiler dodaje mu sportowego ducha, a przy wyższych prędkościach także redukuje siłę nośną bez generowania oporu powietrza.

We wnętrzu można znaleźć najnowocześniejsze technologie i materiały klasy premium. Lekkie i zajmujące niewiele miejsca fotele oraz pozycja za kierownicą „Sports Command” zapewniają poczucie łączności z drogą niczym w samochodzie sportowym. Mieszanka ekranów dotykowych, przełączników pojemnościowych oraz dotykowych analogowych elementów sterujących pomaga kierowcom bardziej intuicyjnie zarządzać informacjami pokładowymi. Panel instrumentów umieszczono nisko. Dotykowa obsługa dwóch metalowych rozpórek na konsoli zastępuje tradycyjną dźwignię zmiany biegów.

i_pa3

Wnętrze wykończono materiałami o kontrastowych fakturach. Skóra Windsor pokrywa przednią stronę foteli. Tylna część foteli została wykończona materiałem Moonstone Alcantara. Na drzwiach można znaleźć podobne kolorystycznie warstwy aluminium, alcantary oraz ciemnej, nielakierowanej okleiny z drewna orzechowego z otwartymi porami. Subtelne detale takie jak kratki głośników zintegrowano z elementami wykończenia klamek.

Informacje są przekazywane kierowcy w sposób prosty. Graficzne elementy interfejsu HMI mają czytelny charakter. Ekrany dotykowe, intuicyjne pokrętła i wielofunkcyjne przyciski oferują równowagę pomiędzy analogowymi przełącznikami i interaktywnymi cyfrowymi interfejsami, dzięki czemu kierowca może skupić wzrok na drodze. Głównym interfejsem jest 12-calowy ekran dotykowy TFT idealnie wkomponowany w panel instrumentów. Dodatkowy, osobny ekran dotykowy o przekątnej 5,5-cala został skojarzony z dwoma trawionymi laserem aluminiowymi pokrętłami.

Elektryczne silniki przy przedniej i tylnej osi generują łączną moc 400 KM i 700 Nm dostępnego natychmiast momentu obrotowego, zapewniając przyspieszenie typowe dla samochodów sportowych oraz korzyści z napędu na wszystkie koła. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w niewiele ponad cztery sekundy. Auto posiada układy ASPC (All Surface Progress Control) i AdSR (Adaptive Surface Response).

i_pa4

Zestaw akumulatorów umieszczono pomiędzy osiami. Energia jest przechowywana w chłodzonym cieczą zestawie baterii litowo- jonowych o pojemności 90 kWh. Wykorzystują one ogniwa pakietowe (ang. pouch cells) wybrane ze względu na ich gęstość energii. Ładowanie jest proste i szybkie: prądem stałym (50 kW) pozwala uzyskać 80 proc. naładowania po 90 minutach, a 100 proc. w ciągu zaledwie nieco ponad dwóch godzin.

Nisko położony środek ciężkości w połączeniu z zaawansowanym zawieszeniem opartym na podwójnych wahaczach z przodu i wielowahaczowym Integral Link z tyłu sprawiają, że Jaguar jeździ i prowadzi się w sposób niezwykle pewny.

Dane techniczne: zobacz poniżej.