Marka Jeep przedstawia przełomową ewolucję swojego najbardziej globalnego modelu, prezentując debiutującego właśnie zupełnie nowego Jeepa Compassa.
Nowa generacja Compassa została zaprojektowana tak, aby łączyć wartości siły i ducha marki Jeep z nową erą zrównoważonej mobilności.
Zobacz relacje:
CUPRA: JAK DZIAŁA SYSTEM REKUPERACJI?
U podstaw nowego Compassa leży jasna filozofia: każda decyzja techniczna musi służyć wyższemu celowi. Zaprojektowany na zaawansowanej platformie Stellantis STLA Medium, SUV nowej generacji jest efektem współpracy zespołów projektowych i inżynieryjnych z Europy i Stanów Zjednoczonych, których wspólną wizją było przesunięcie granic aerodynamiki, nie jako celu samego w sobie, lecz jako sposobu na rozszerzenie swobody, która od zawsze definiuje markę Jeep.
Nowy Compass to coś więcej niż tylko ewolucja, to rewolucja w naszym podejściu do efektywności i osiągów – powiedział Federico De Medio, menedżer ds. globalnego programu syntezy pojazdów Nowego Jeepa Compassa. Dzięki wprowadzeniu zaawansowanych rozwiązań aerodynamicznych już na etapie pierwszych szkiców, zaprojektowaliśmy samochód, który zapewnia znacznie mniejszy opór powietrza, oferuje zwiększony zasięg i lepszą oszczędność paliwa we wszystkich wersjach, pozostając jednocześnie wiernym DNA marki Jeep.
Przełomowe rozwiązania aerodynamiczne bez kompromisu w zakresie kultowej stylistyki
Największym wyzwaniem było pogodzenie efektywności aerodynamicznej z charakterystycznymi dla marki Jeep pionowymi proporcjami. Zespoły inżynierskie Jeepa osiągnęły to dzięki innowacyjnym rozwiązaniom projektowym, w tym: całkowicie płaskiemu podwoziu – niewidocznemu dla oka, lecz kluczowemu w zarządzaniu przepływem powietrza pod pojazdem, zarówno pod kątem aerodynamiki, jak i ochrony podczas jazdy terenowej; aktywnym żaluzjom atrapy chłodnicy (Active Grille Shutters, AGS), płynnie zintegrowanym ze zderzakiem, które zmniejszają opór powietrza o niemal dwa punkty przy wyższych prędkościach, zamykając się, gdy chłodzenie nie jest potrzebne; aerodynamicznie zoptymalizowanym kołom, które łączą terenową estetykę z lepszym zarządzaniem przepływem powietrza, co przyczynia się do poprawy aerodynamiki i podkreśla sylwetkę pojazdu; tylnym udoskonaleniom aerodynamicznym, takim jak ostre krawędzie tyłu, wsporniki na bocznych szybach, wydajny spojler dachowy i funkcjonalne kurtyny powietrzne w tylnych nadkolach – rozwiązania te częściej spotykane są w sportowych samochodach niż w SUV-ach. Te innowacje zaowocowały poprawą współczynnika oporu powietrza (Cx) o 10%, który osiągnął wiodącą w klasie wartość poniżej 0,29, co czyni ten model najbardziej aerodynamicznym Jeepem w historii na rynku europejskim.
Zaprojektowany z myślą o elektryfikacji, stworzony dla wolności
Zachowując charakterystyczne możliwości terenowe i solidność marki Jeep, Compass został zaprojektowany od podstaw z uwzględnieniem elektryfikacji. Dzięki postawieniu na efektywność aerodynamiczną w wersji elektrycznej (BEV), oferującej zasięg do 650 km, Jeep rozszerzył te korzyści na całą gamę swoich modeli z różnymi układami napędowymi. Dotyczy to zarówno wersji hybrydowych, jak i hybryd plug-in, które również korzystają z zaawansowanych rozwiązań aerodynamicznych. Poprawa aerodynamiki przekłada się bezpośrednio na większy zasięg elektryczny, niższe zużycie energii oraz lepszą stabilność jazdy, czyniąc nowego Compassa idealnym wyborem zarówno dla kierowców dbających o ekologię, jak i dla poszukiwaczy przygód. Lepsza aerodynamika to nie tylko lepszy SUV – to także więcej przygód, mniej ograniczeń i większa niezależność.
Nowy rozdział w innowacjach Jeepa
Aerodynamika to nie tylko osiągnięcie techniczne – to czynnik dający wolność. Oznacza mniej postojów na tankowanie lub ładowanie, większy komfort podczas długich podróży i mniejszy wpływ na środowisko. Nowy Compass stanowi istotny krok w drodze do elektryfikacji marki Jeep, udowadniając, że wydajność i kultowy design nie wykluczają się nawzajem – mogą współistnieć w idealnej harmonii.