Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki we współpracy z Fundacja H. Bölla był organizatorem konferencji „Jak redukować emisje w budownictwie, transporcie i rolnictwie?”.
Posumowano na niej serię debat eksperckich dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych z sektorów non – ETS.
Zobacz także:
W październiku i listopadzie br. Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, przy wsparciu finansowym Ambasady Republiki Federalnej Niemiec w Polsce, przeprowadził szereg debat eksperckich mających na celu określenie potencjalnych możliwości i sposobów redukcji emisji gazów cieplarnianych z sektorów non-ETS: budownictwa, transportu i rolnictwa oraz barier, które mogą utrudnić ich praktyczne wdrożenie. Debaty były także platformą wymiany doświadczeń pomiędzy ekspertami polskimi i niemieckimi.
Transport stanowi ważny sektor gospodarki narodowej gdyż wytwarza ok. 10% PKB, osiąga przychody przekraczające 60 mld zł oraz daje zatrudnienie ok. 1 mln osobom (co stanowi 7,5% wszystkich zatrudnionych w naszym kraju). Warto tez pamiętać, że jedną czwartą międzynarodowych przewozów w Europie realizują polskie firmy przewozowe!
W ciągu ostatnich 25 lat nastąpiła znaczna zmiana warunków konkurencyjności – stało się to na niekorzyść kolei w stosunku do samochodu. W okresie 1990-2013 (wg Eurostatu), udział przewozów w tonokilometrach w krajowym transporcie drogowym wzrósł z 32,8 do 82,9%, a w kolejowym spadły 66,5 do 17%. Głównym powodem takiego stanu rzeczy był fakt, że rozbudowa i modernizacja infrastruktury drogowej miała pierwszeństwo względem infrastruktury kolejowej.
Wg. Generalnego Pomiaru Ruchu dobowe nasilenie ruchu pojazdów silnikowych na naszych drogach w 2010 wyniosło średnio blisko 10 tys. pojazdów i zwiększyło się o 22% w ciągu 5 lat. Badania ruchu przeprowadza się co pięć lat – niedługo będą dostępne wyniki badania za rok 2015. Można jednak przypuszczać, że nadal występuje tendencja rosnąca.
Wskaźnik motoryzacji, czyli liczba pojazdów na 1000 mieszkańców wzrósł z 160 w roku 1991 do 525 w roku 2014 . Jednocześnie systematycznie przybywa starszych samochodów (powyżej 10 lat), choć import takich pojazdów ostatnio maleje. Wg. Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców średni wiek pojazdu w Polsce wynosi aż 16 lat!
Zatłoczenie na drogach z roku na rok staje się coraz bardziej uciążliwe, choć oddane w ostatnich pięciu latach autostrady i drogi ekspresowe sytuację niewątpliwie poprawiły. Ruch wzrósł natomiast w miastach, o czym świadczy także spadek liczby pasażerów w komunikacji: łącznie w latach 2000-2011 liczba pasażerów przewieziona komunikacją miejską w Polsce zmalała z niecałych 5 mld do niecałych 4 mld, czyli o 21,5%.
W dużych miastach w Polsce skala nasycenia samochodami jest większa niż w wielu metropoliach Europy Zachodniej. Jak napisano w Polityce Miejskiej do 2023 roku: „Przekłada się to na wzrost ruchu ulicznego, którego bezpośrednimi efektami są m.in. zatłoczenie ulic, w tym blokowanie tras komunikacji miejskiej oraz kłopoty z dostępnością miejsc parkingowych. Efekty pośrednie to przede wszystkim negatywne skutki środowiskowe (zanieczyszczenie powietrza, hałas) oraz pogorszenie jakości życia mieszkańców poprzez wzrost ilości czasu poświęcanego na odbywanie podróży i degradację przestrzeni miejskiej – motoryzacja wypiera inne funkcje ulic i placów. Żywiołowy wzrost motoryzacji i zwiększający się udział transportu drogowego w przemieszczaniu osób i ładunków wynikający z mniejszej roli transportu kolejowego, rosnącego natężenia ruchu i zwiększającego się obciążenia infrastruktury drogowej miast (co często wiąże się z nakładaniem się ruchu tranzytowego na ruch wewnętrzny) stanowi wyzwanie dla polskich miast. /*1
W roku 2020 w stosunku do roku 2010, długość autostrad ma wzrosnąć 2,33 razy, a dróg ekspresowych 4,15 razy przy jednoczesnym przystosowaniu w omawianym okresie 350 km linii kolejowych do szybkości 160 km/godz. oraz zmodernizowaniu szlaków kolejowych co najmniej do średniej prędkości kursowania pociągów pasażerskich 100 km/godz. (tak aby były nimi połączone wszystkie miasta wojewódzkie).
Zgodnie ze Strategią rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) /*2 za cel strategiczny dla Polski przyjęto utworzenie zintegrowanego systemu transportowego w wyniku inwestycji w infrastrukturę transportową. Ma nastąpić wzrost przewozów kolejowych i lotniczych. Jednocześnie przewiduje się (lata 2009 – 2020) wzrost emisji gazów cieplarnianych o 4%, to jest do wielkości prawie 45 mln ton CO2 eq.
Przyjęta w dniu 20 października 2015 roku przez Radę Ministrów „Krajowa polityka miejska 2023” przewiduje szereg punktów, mających na celu poprawę sytuacji w sferze ochrony środowiska naturalnego. Należą do nich m.in.:
– graniczenie korzystania z samochodów indywidualnych poprzez odpowiednie kształtowanie przestrzeni ulic i organizacji ruchu na nich – np. strefowanie prędkości;
– promocja transportu zbiorowego, rowerowego, pieszego oraz samochodów elektrycznych jako alternatywy dla spalinowych (budowa infrastruktury np. miejsc do ładowania lub wymiany akumulatorów);
– priorytet dla inwestycji w system transportu publicznego;
– budowa multimodalnych węzłów przesiadkowych, łatwy dostęp do przystanków, integracja rozkładów jazdy i taryf;
– włączenie transportu kolejowego w strukturę transportu miejskiego;
– parkingi typu „P&R” i ”B&R”;
– systemy zarządzania ruchem i jego monitoring;
– kształtowanie zachowań komunikacyjnych;
– promocję roweru jako samodzielnego środka transportu (tworzenie sieci ścieżek, miejsc oraz urządzeń do parkowania, możliwość przewozu w środkach komunikacji, systemu rowerów oraz samochodów publicznych – o napędzie elektrycznym);
– ograniczanie ruchu samochodowego poprzez odpowiednią politykę parkingową (płatne strefy, określony czas możliwego postoju, strefy niskich emisji, płatny wjazd ).
Obok licznych, zatwierdzonych strategii rządowych na następne lata, które m.in. poruszają konieczność organizacji transportu, wdrażania nowoczesnych technologii transportowych, promowania efektywności energetycznej w transporcie, budowania systemu stacji ładowania i wymiany baterii, wydzielania stref o zaostrzonym reżimie wjazdu i parkowania, tworzenia systemu taryf i opłat stymulujących pożądane trendy w transporcie, poprawie warunków przejazdów tranzytowych i obsługi ruchu w metropoliach czy rozbudowy systemów zarządzania ruchem – opracowany został pozarządowy raport 2050.pl – podróż do niskoemisyjnej przyszłości.
Jego autorzy dostrzegają szansę zapewnienia wysokiej mobilności Polaków oraz rozwoju gospodarczego kraju (trzykrotny wzrost PKB w okresie 2010 – 2050) przy jednoczesnym ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych z transportu w wyniku przede wszystkim:
– poprawy efektywności paliwowej (zmiana konstrukcyjnych parametrów pojazdów, poprawa aerodynamiki i obniżenie ich wagi oraz rozpowszechnienie innowacyjnych napędów elektrycznych i hybrydowych);
– dywersyfikacji miksu energetycznego w transporcie (dzięki wdrożeniu biopaliw drugiej generacji i rozwojowi infrastruktury dla pojazdów elektrycznych),
– promocji zrównoważonych form transportu (w tym komunikacji pieszej, rowerowej, kolejowej oraz zbiorowej).
Propozycje bardziej szczegółowych działań ukierunkowanych na tereny zurbanizowane, które mogą przyczynić się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na klimat globalny /*3, to m.in.:
– dążenie do osiągnięcie zrównoważonej mobilności w obszarze miast (podróżowanie samochodem w ograniczanym zakresie, wykorzystywanie transportu publicznego)
– zmiany zasad opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (z uwzględnieniem ruchu drogowego, transportu zbiorowego, rowerowego, pieszego);
– wzmocnienie roli systemu płatnego;
– wprowadzenie obowiązku wykonania planu transportowego inwestycji (w jaki sposób będzie prowadzona obsługa komunikacyjna inwestycji);
– wprowadzenie zintegrowanego programu ;
– wprowadzenie systemu elektronicznie pobieranych opłat wszędzie tam, gdzie zatory uliczne wymagają redukcji ruchu;
– znaczącej poprawy atrakcyjności transportu (poprawa jakości komunikacji zbiorowej, pasy ruchu lub ulice tylko dla autobusów);
– zmniejszenie przepustowości ulic i skrzyżowań polegający na ograniczaniu szerokości jezdni oraz liczby i szerokości pasów ruchu;
– wprowadzenie poprawki do ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska, czyli tzw. ustawy antysmogowej pozwalającej samorządowi gminnemu na tworzenie zakazów i ograniczeń w ruchu pojazdów ze względu na zdrowie ludzi i stan środowiska;
– zarządzanie szlakami komunikacyjnymi w warunkach zmian klimatu.
Ważnym sposobem na redukcje emisji są nowe standardy dla ciężarówek (lekkich i ciężkich) . Mają one w bliskiej przyszłości doprowadzić do ograniczenia na poziomie 95 g CO2/km. Takie standardy wdrażane są już w Ameryce Północnej, w Europie znajduje się to na razie w sferze rozważań.
Emisja gazów cieplarnianych z transportu ciągle rośnie, a dominującą rolę odgrywa tu transport drogowy. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że konieczne jest chronienie środowiska naturalnego. Jednocześnie jednak opór rządzących i społeczny w tej kwestii jest znaczny. Zmiana systemu myślenia w tej kwestii jest konieczna, choć wymaga wyjaśnienia: wymienienia priorytetów i podjęcia działań edukacyjnych. Właśnie temu celowi służyła konferencja Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego i Fundacji H. Bölla.
ANDRZEJ KARACZUN
Źródło: referat Andrzeja Kassenberga z Instytutu na rzecz Ekorozwoju
/*1 https://www.mir.gov.pl/media/10252/Krajowa_Polityka_Miejska_20-10-2015.pdf
/*2 https://www.mir.gov.pl/media/3511/Strategia_Rozwoju_Transportu_do_2020_roku.pdf
/*3 Wykorzystano materiały dr Andrzeja Brzezińskiego i Pawła Mzyka wypracowane w ramach projektu prowadzonego przez Instytut na rzecz Ekorozwoju p.t. Środy z Boellem, a także Krajową politykę miejską 2023 oraz Alternatywną politykę transportowa według zasad ekorozwoju. Instytut na rzecz Ekorozwoju. Warszawa 1999 r.










![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
