Marka Defender przyspieszyła przygotowania do debiutu w Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych (W2RC).
Brytyjska marka przeprowadziła testy prototypu Defender Dakar D7X-R w Maroku oraz podpisała kontrakty z dwoma znakomitymi kierowcami.
Zobacz także:
CUPRA: JEDEN SPORTOWY WEEKEND I 3 ZWYCIĘSTWA W 3 RÓŻNYCH MISTRZOSTWACH
Czternastokrotny zwycięzca Rajdu Dakar, Stéphane Peterhansel, dołączy do zespołu Defender Rally, by wspólnie z utalentowanym Rokasem Baciušką wziąć udział w tej niezwykłej przygodzie. Francuski kierowca dołączył do zespołu podczas testów w Maroku, gdzie pomyślnie ukończył pierwsze jazdy prototypem Defender Dakar D7X-R. To początek przygotowań do udziału w Rajdzie Dakar w styczniu 2026 roku – uznawanym za najtrudniejszy długodystansowy rajd terenowy na świecie.
Defender – kultowy i niepowstrzymany samochód 4×4, zaprojektowany i skonstruowany z myślą o maksymalnej dzielności i trwałości – zadebiutuje jako fabryczny zespół w Rajdzie Dakar, w którym trzy egzemplarze modelu Defender Dakar D7X-R wystartują w kategorii „Stock” dla pojazdów opartych na wersjach produkcyjnych. Dwa samochody wezmą udział w pozostałych rundach Mistrzostw Świata FIA w Rajdach Terenowych (W2RC) w sezonie 2026.
James Barclay, Managing Director JLR Motorsport, powiedział: Zakończenie naszych pierwszych oficjalnych testów prototypu Defender Dakar D7X-R to ogromny kamień milowy i początek intensywnego harmonogramu testów w drodze do Dakaru. Zespół wykonuje fenomenalną pracę, przygotowując się do najbardziej wymagającego rajdu terenowego na świecie, który startuje już za osiem miesięcy.
Jestem również niezwykle dumny i podekscytowany, mogąc ogłosić dwóch pierwszych kierowców z naszej światowej klasy zespołu. Stéphane Peterhansel, najbardziej utytułowany zawodnik w historii Rajdu Dakar, wnosi do zespołu ogromne doświadczenie praktyczne. Jego wiedza będzie nieocenionym atutem dla całego naszego programu.
Rokas Baciuška to jeden z najbardziej ekscytujących i obiecujących młodych talentów rajdowych, mogący pochwalić się imponującym dorobkiem od momentu swojego debiutu w Rajdzie Dakar w 2022 roku – tym samym, w którym zdobył tytuł mistrza świata FIA w rajdach terenowych w klasie T4.
DEFENDER DAKAR D7X-R
Defender Dakar D7X-R – specjalnie zaprojektowany, oparty na wersji produkcyjnej samochód rajdowy – korzysta z tej samej solidnej aluminiowej architektury nadwozia D7x, układu napędowego i przekładni, co seryjne modele Defender. Stanowi to potwierdzenie jego wyjątkowej wytrzymałości i trwałości. Pojazd napędzany jest 4,4-litrowym silnikiem V8 z podwójnym turbodoładowaniem, a prototyp został pokryty charakterystycznym kamuflażem testowym. Egzemplarz przeszedł intensywne próby w wymagających warunkach pustynnych wydm Sahary, aby potwierdzić kluczowe parametry w zakresie niezawodności i trwałości.
Kierowcy zespołu Defender muszą wykazać się niezwykłą siłą – zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Zostaną oni poddani skrajnym próbom w najbardziej wymagających warunkach, a sukces osiągną jedynie ci, którzy wyróżniają się determinacją, odwagą i prawdziwą pasją do przygody. Wszyscy kierowcy zespołu Defender Rally zaprezentują bezkompromisową szybkość, precyzyjne umiejętności i niezłomną wytrzymałość w ogniu rywalizacji.
Mark Cameron, Managing Director, Defender, powiedział: To wspaniałe uczucie móc podzielić się z całym światem pierwszymi zdjęciami prototypu Defender Dakar D7X-R. Zespół zaczyna nabierać ostatecznego kształtu, a my rozwijamy Defender z myślą o rywalizacji w kategorii Stock – co oznacza, że wersja rajdowa D7X-R będzie bardzo blisko powiązana z produkcyjnym Defender. To także wyjątkowy moment, by ogłosić naszych dwóch kierowców na cykl W2RC – Stéphane’a i Rokasa – z których każdy wnosi do zespołu coś niepowtarzalnego. W sportach długodystansowych ludzka wytrzymałość ma przecież kluczowe znaczenie. Udział w Rajdzie Dakar i W2RC będzie dla Defender ostatecznym sprawdzianem możliwości, trwałości i osiągów – a już wkrótce nasz samochód rajdowy D7X-R zostanie wystawiony na próbę na światowej arenie.
STÉPHANE PETERHANSEL
Uznawany za najbardziej utytułowanego kierowcę w historii Rajdu Dakar, Peterhansel – który ukończył testy Defender na pustyni Sahara – doskonale zna realia i wyzwania tego środowiska. 59-letni zawodnik startował w Rajdzie Dakar aż 35 razy, zarówno na motocyklu, jak i w samochodzie, odnosząc zwycięstwo łącznie 14 razy. W sezonie 2026 Stéphane będzie reprezentował Defender we wszystkich rundach cyklu W2RC, wnosząc do zespołu ogromne doświadczenie i wiedzę, a jednocześnie torując drogę dla przyszłości marki w motorsporcie – dążąc do dalszego powiększania swojego imponującego dorobku zwycięstw.
Stéphane Peterhansel powiedział: Cieszę się, że mogę rozpocząć nowy rozdział z marką Defender. Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych to najwyższy poziom rywalizacji w rajdach i off-roadzie, a Defender to ikoniczny i niezwykle zdolny samochód 4×4 – dla mnie to idealne połączenie. Zespół jest w pełni zaangażowany w ten projekt. Z niecierpliwością czekam na to nowe wyzwanie i wierzę, że wspólnie doprowadzimy Defender na najwyższy stopień podium.
Mimo że wielokrotnie startowałem w Rajdzie Dakar – zarówno na motocyklu, jak i w samochodzie – z dużym zainteresowaniem podchodzę do rywalizacji w kategorii Stock i cieszę się, że podejmuję to wyzwanie z tym właśnie zespołem. Pierwszy kontakt z prototypem Defender D7X-R w Maroku był niesamowitym doświadczeniem. Choć to dopiero początek, nasze testy przebiegają w bardzo pozytywnym kierunku i dobrze rokują na przygotowania do debiutu w Rajdzie Dakar 2026.
ROKAS BACIUŠKA
Do nowo utworzonego zespołu, obok Stéphane’a Peterhansela, dołącza 25-letni Rokas Baciuška – jeden z najbardziej utalentowanych młodych zawodników w świecie rajdów i jedyny kierowca w historii FIA, który zdobył tytuły mistrza świata w dwóch różnych kategoriach. W 2022 roku Rokas zadebiutował w Rajdzie Dakar jako najmłodszy Litwin w historii tego wydarzenia i zajął trzecie miejsce w klasie T4. W tym samym roku zakończył sezon W2RC z czterema miejscami na podium, w tym zwycięstwem w Rajdzie Maroka, co zapewniło mu tytuł mistrza świata W2RC w klasie T4. W kolejnych latach zajął drugie miejsce w Dakarze 2023 (T4) oraz trzecie w Dakarze 2024 (T3). Rokas ma imponujące osiągnięcia w cyklu W2RC i będzie dążył do dalszego umacniania swojej pozycji – tym razem za kierownicą Defender – w sezonie 2026.
Rokas Baciuška, powiedział: Jestem ogromnie podekscytowany możliwością debiutu w kategorii Stock Rajdu Dakar – tym bardziej, że reprezentuję markę Defender. Dołączenie legendarnego Defender do Mistrzostw Świata FIA w Rajdach Terenowych oraz do Rajdu Dakar to historyczny moment – zarówno dla motorsportu, jak i dla samej marki. Cieszę się, że mogę być jego częścią. Defender to niesamowita marka, utożsamiana z niepowstrzymaną siłą i dążeniem do rzeczy pozornie niemożliwych. Jestem dumny, że mogę uczestniczyć w tym projekcie. Nie mogę się już doczekać, by rozpocząć wspólną drogę z zespołem i po raz pierwszy zasiąść za kierownicą prototypu Defender D7X-R w ramach przygotowań do Dakaru 2026.
Nazwisko trzeciego kierowcy, który weźmie udział w Rajdzie Dakar, zostanie ogłoszone w późniejszym terminie – wraz z pełnym składem pilotów.
KATEGORIA „STOCK” MISTRZOSTW ŚWIATA W RAJDACH TERENOWYCH
W edycji 2026 Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC) zostaną wprowadzone nowe przepisy, których celem jest znaczące zwiększenie konkurencyjności kategorii „Stock”. To odpowiedź FIA i organizatorów Dakaru na rosnącą popularność i możliwości terenowe nowoczesnych, wysokowydajnych samochodów 4×4 i SUV-ów. Nowe regulacje umożliwią poprawę parametrów technicznych, dając Defender szansę na pełne zaprezentowanie swojej wyjątkowej trwałości i dzielności terenowej w najbardziej wymagających warunkach.
Rozpoczęto również budowę oficjalnych egzemplarzy rajdowych Defender – nadwozia samochodów zjeżdżają już z linii produkcyjnej zakładu JLR w Nitrze. Przed pełną prezentacją zespołu, zaplanowaną na kolejne miesiące tego roku, przewidziano kompleksowy program testowy w ramach przygotowań do Rajdu Dakar i Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych FIA w sezonie 2026.