LEXUS: LC CONVERTIBLE CZYLI TAK TWORZONO MIĘKKI DACH

Lexus postanowił wyprodukować kabriolet ze składanym, miękkim dachem. Pierwszym modelem z taka konstrukcją jest luksusowy model LC Convertible.

Nowy dach nadaje sylwetce auta elegancki, wyszukany kształt, który bezpośrednio nawiązuje do wersji Coupe.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


 

Dzięki przemyślanej konstrukcji dach działa cicho i szybko, nie ograniczając cennej przestrzeni ładunkowej, gdy jest złożony.

Inżynierowie przewidują, że przez około 10 lat mechanizm składanego dachu będzie działać bez potrzeby regulacji, jednak Lexus nie poprzestał na tym, oczekując najwyższej jakości i niezawodności. Dlatego zbadano granice wytrzymałości dachu, stwierdzając po intensywnych, dokładnych testach, że może wytrzymać około 18 000 cykli otwierania i zamykania, zanim pojawi się jakikolwiek, najmniejszy nawet problem.

Podczas wnikliwych badań udowodniono, że system zachowuje swoją sprawność również w bardzo niskich temperaturach i podczas opadów śniegu.

CISZA, SPOKÓJ I OSZCZĘDNOŚĆ MIEJSCA

Wyciszona kabina, wolna od zewnętrznego hałasu i wibracji jest ważną częścią Omotenashi – filozofii gościnności Lexusa, z której wynika najwyższa dbałość o użytkownika. Wielowarstwowy, materiałowy dach nowego LC Convertible skutecznie tłumi niepożądany hałas, a sterujący nim silnik hydrauliczny pracuje cicho i wydajnie.

Często spotykanym w kabrioletach rozwiązaniem jest projektowanie miejsca na złożony dach kosztem przestrzeni ładunkowej. LC Cabrio ma w swoim bagażniku tyle samo przestrzeni co model coupe – 172 litry, ponieważ konstrukcja pozwoliła na umieszczenie złożonego dachu pomiędzy kolumnami tylnego zawieszenia, a sterujący nim silnik hydrauliczny zamontowano w pustej przestrzeni za tylnymi siedzeniami.

Aby rozłożyć lub złożyć dach wystarczy piętnaście sekund. To zadanie można wykonać nawet podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Ta właściwość konstrukcji dachu również została gruntownie przetestowana, a zespół projektowy korzystał z tunelu aerodynamicznego, by zyskać pewność, że system poradzi sobie z różnymi prędkościami i warunkami jazdy – w tym również z czołowym wiatrem.

Celem nie było jak najszybsze wykonanie operacji, lecz zapewnienie odpowiedniej jakości działania. Dlatego zanim ruch dachu rozpocznie się na dobre, pojawia się nawet krótka przerwa. Ten szczegół to odzwierciedlenie ruchu towarzyszącego stawianiu znaków w tradycyjnej japońskiej kaligrafii.


WYWAŻENIE I PRĘDKOŚĆ

W Lexusie przyjęto założenie, że kabriolet powinien być tak samo szybki i mieć podobne osiągi, jak coupe i aby upewnić się, że jazda z maksymalną prędkością jest możliwa z podniesionym i opuszczonym dachem, przeprowadzono zarówno badania w tunelu aerodynamicznym, jak i na torze testowym.

Pod względem prowadzenia, w rzeczywistości nowy dach pozytywnie wpływa na dynamikę auta. Dzieje się tak, ponieważ wszystkie jego główne elementy znajdują się między osiami samochodu i dzięki temu kabriolet ma niższy niż coupe środek ciężkości – co jest kluczem do idealnego wyważenia i poprawnego prowadzenia. Dla zredukowania do minimum masy szkieletu dachu – lecz bez uszczerbku dla jakości jego działania, Lexus zastosował rzadko spotykane połączenie magnezu i aluminium.