LEXUS: NOWY LC CONVERTIBLE ZAPEWNIA KOMFORT TERMICZNY

LC Convertible – nowy kabriolet Lexusa – znajdzie zapewne wielu entuzjastów jazdy z otwartym dachem także w Europie. Tymczasem nasz klimat ostatnio płata figle.

Stąd też inżynierowie producenta musieli szczególnie zadbać o komfort podczas podróżowania.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wiatr we włosach to jedna z największych przyjemności podczas jazdy kabrioletem. W nowym LC Convertible Lexus dołożył starań, aby mieć pewność, że złożenie dachu nie będzie się wiązać z obniżeniem przyjemności z podróżowania.

Celem tych zabiegów było zapobieżenie schładzaniu dolnych partii ciała zimnym powietrzem, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad temperaturą i przepływem powietrza wokół głowy i ramion, aby kierowca mógł cieszyć się orzeźwiającą bryzą, nie odczuwając zimna. Kiedy dach jest złożony, kabina samochodu staje się zupełnie innym środowiskiem. Aby utrzymać w niej właściwą temperaturę, konieczne staje się dokonywanie precyzyjnych korekt ustawienia klimatyzacji.

Nowe auto ma sterowanie klimatyzacją podczas jazdy z otwartym dachem, które za pomocą czujnika automatycznie wykrywa, czy jest on opuszczony czy zamknięty i odpowiednio dostosowuje jej wydajność. Gdy dach jest otwarty, pod uwagę do obliczenia właściwych parametrów ustawień klimatyzacji i przepływu powietrza są brane takie czynniki, jak ilość światła słonecznego, zewnętrzna temperatura oraz prędkość samochodu.

Wbudowane w zagłówki, regulowane nawiewy ciepłego powietrza kierują je na szyję, dzięki czemu od razu czuje się ciepło. Zaprojektowano je tak, by były odpowiednie dla osób o różnym wzroście. Włączają się automatycznie, ale można też użyć sterowania ręcznego z trójstopniowym zakresem regulacji temperatury.

LEXUS CLIMATE CONCIERGE

Inteligentny Climate Concierge Lexusa został dostosowany do użytku w kabriolecie, koordynując sterowanie automatyczną klimatyzacją, podgrzewaniem siedzeń i szyi oraz ogrzewaną kierownicą. Rozpoznaje nawet, gdy siedzenie pasażera nie jest zajęte, wyłączając ogrzewanie w celu zaoszczędzania energii. Przepływ powietrza z klimatyzacji został nieznacznie podwyższony, aby zapewnić ciepło w kluczowych obszarach, takich jak wierzch spoczywających na kierownicy dłoni kierowcy.

Lexus przyjrzał się również, w jaki sposób aerodynamika samochodu może odegrać rolę w utrzymaniu spokoju i komfortu w kabinie, po raz kolejny przyjmując skoncentrowane na człowieku podejście Omotenashi.

Po zbadaniu sposobu, w jaki powietrze opływa karoserię samochodu, gdy dach jest otwarty, inżynierowie stworzyli linie biegnące wzdłuż boków samochodu i wznoszące się tuż za tylnymi krawędziami drzwi, aby zetknąć się z pokrywą przestrzeni bagażowej, którą umieszczono na optymalnej wysokości. Ten szczegół zapewnia płynniejszy przepływ powietrza, który nie zakłóca podróży pasażerom samochodu.

Za tylnymi siedzeniami standardowo jest również montowana przezroczysta osłona przeciwwiatrowa, tłumiąca niepożądany przepływ powietrza i utrzymująca odpowiednio niski poziom hałasu w kabinie, aby pasażerowie mogli swobodnie prowadzić konwersację podczas jazdy z prędkością do około 60 km/h. Być może to niewielki element, ale zmniejsza przepływ powietrza wokół twarzy pasażerów o około 20 proc.

OSŁONA PRZECIWWIATROWA

Dla zapewnienia większego komfortu podczas jazdy z wyższymi prędkościami, można podnieść osłonę przeciwwiatrową, która w jeszcze większym stopniu zmniejsza przepływ powietrza wokół głowy (o około 67 proc. przy 100 km/h). Specjalna siatka znajduje się za tylnymi siedzeniami i może pozostać na swoim miejscu, gdy dach zostanie podniesiony.

Przetestowano wiele różnych wzorów siatki, zanim wybrano najbardziej skuteczny projekt. Szczególną uwagę zwrócono również na wygląd osłony przeciwwiatrowej, dzięki czemu komponuje się z wnętrzem kabrioletu.