MAZDA: ELEKTRYCZNY MODEL MX-30 JEST BARDZO EKO

Mazda od ponad trzydziestu lat jest w czołówce firm zajmujących się recyklingiem tworzyw sztucznych i była pierwszym producentem, który dokonał odzysku zderzaków z samochodów wycofanych z eksploatacji.

Od 1992 roku, marka poddała procesowi recyklingu około 1,28 mln sztuk zderzaków pochodzących z samochodów tylko z japońskiego rynku.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Debiutująca niebawem na rynku Mazda MX-30 jest samochodem elektrycznym wyposażonym w szeroką gamę przyjaznych dla środowiska materiałów i technologii, a jednym z najbardziej wyróżniających się rozwiązań jest wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

Obicie górnej części boczków drzwi nowego modelu wykonane jest z tkaniny pochodzącej z recyklingu przetworzonych butelek PET. Opracowanie nowatorskiej metody zintegrowanego formowania włókien tekstylnych i plastikowych umożliwiło stworzenie miękkiego w dotyku materiału. Firma opracowała i wdrożyła do produkcji wysokiej jakości technologię produkcji bioplastiku, który po raz pierwszy zastosowany został w 2015 r. w MX-5, następnie w szerszej skali w Maździe 3 i CX-3.

Obecnie zaś w przednich i tylnych drzwiach MX-30.

W ślad za pierwszymi na świecie biotworzywami opracowanymi w 2007 r., najnowsza tapicerka imitująca skórę nazwana Mazda Premium Vintage zastosowana w MX-30 jest produkowana przy użyciu wody, a nie rozpuszczalników organicznych. Tworzywo charakteryzuje się strukturą skóry w duchu vintage naniesioną na wysokiej jakości sztucznym podłożu skórzanym. Następnie całość pokryta jest silikonową powłoką o precyzyjnie kontrolowanej grubości warstwy wierzchniej.

Już od końca lat 80. Mazda prowadziła prace nad przetwarzaniem tworzyw sztucznych. Firma była pierwszym producentem samochodów, który stosował przetwarzanie zużytych zderzaków już w 1992 r. Początkowo zderzaki te były ponownie wykorzystywane do produkcji długopisów i plastikowych części samochodowych, które nie są widoczne w codziennej eksploatacji, jak np. osłony podwozia.

Problem z poddaniem procesowi recyklingu zderzaków pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji polegał na tym, że wiele z nich miało ponad dziesięć lat i różniły się zarówno składem materiałowym, jak i właściwościami przywierania lakieru. To powodowało trudności technologiczne i podnosiło koszty. Przed rokiem 2001 Mazda udoskonaliła proces usuwania powłoki lakierniczej, co umożliwiło wykorzystanie tworzywa sztucznego z recyklingu do produkcji nowych zderzaków.

W rezultacie, przed 2011 rokiem Mazda opracowała technologię recyklingu pozwalającą na przetworzenie zderzaków wycofanych z eksploatacji w tworzywo o jakości umożliwiającej zastosowanie w nowych zderzakach samochodowych. Rozwiązanie to zastosowano po raz pierwszy w minivanie Biante. Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu są obecnie powszechnie stosowane we wszystkich nowych samochodach marki.

W 2015 r. nastąpił kolejny przełom w światowym rozwoju technologii produkcji plastiku. Odpady roślinne takie jak wióry drzewne i elementy roślin są przetwarzane na etanol, z którego następnie powstaje etylen i polipropylen. Bioplastiki charakteryzują się wyższą jakością wykończenia niż tradycyjne malowane tworzywa sztuczne i mogą być stosowane zarówno, jako elementy wyposażenia wnętrz, jak i nadwozi.

Zostały użyte po raz pierwszy w Maździe MX-5 w 2015 r., a następnie w modelach CX-5, 3, 2, CX-30 i znajdą się również w pierwszej elektrycznej MX-30.

Ochrona zasobów naszej planety jest obowiązkiem wszystkich firm, by dostarczały produkty i usługi, które przynoszą korzyści Ziemi i społeczeństwom. Mazda nadal przoduje w opracowywaniu przyjaznych dla środowiska i pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych, z których powstają nowe produkty. Zmniejsza tym samym zużycie paliw kopalnych i emisję zanieczyszczeń, zgodnie z przyjętym planem Sustainable Zoom Zoom 2030.