MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ

Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy dla samochodów z układem Mazda M Hybrid.

Wyrok oznacza korzyści nie tylko dla producenta, ale i dla całego rynku motoryzacyjnego, w tym osób sprowadzających auta używane z zagranicy.


Zobacz relacje:

MOTORYZACJA I PRAWO

CO ZROBIĆ, GDY KOSZT LEASINGU PRZEKRACZA NASZE MOŻLIWOŚCI?


 

Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, uchylającym skargę kasacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej do orzeczenia WSA w Warszawie, Mazda Motor Poland wygrała sprawę o niższą akcyzę dla samochodów z układem Mazda M Hybrid, czyli z tzw. miękkimi hybrydami. Beneficjentem tego wyroku będzie cała branża motoryzacyjna, w tym indywidualni użytkownicy sprowadzający używane samochody z zagranicy.

Sprawa dotyczyła modeli Mazda3, Mazda CX-30, Mazda CX-5, Mazda CX-60 oraz Mazda CX-80 wyposażonych w instalacje Mazda M Hybrid o napięciu 24 i 48 woltów, które – zgodnie z art. 105 ustawy o podatku akcyzowym – kwalifikują się do obniżonej o 50% stawki akcyzy, ponieważ posiadają hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny. Przepis ten, wprowadzony w 2019 roku, miał premiować pojazdy o niższej emisji dzięki zastosowaniu dodatkowego silnika elektrycznego wspomagającego jednostkę spalinową. Od II połowy 2022 roku Krajowa Informacja Skarbowa zaczęła jednak kwestionować tę ulgę, twierdząc, że przysługuje ona wyłącznie w przypadku, gdy silnik elektryczny potrafi samodzielnie napędzać pojazd.

Mazda Motor Poland zaskarżyła decyzję do WSA w Warszawie, który w sierpniu 2024 roku uznał, że samochód o napędzie spalinowo-elektrycznym to każdy pojazd współdziałający z dwoma silnikami – spalinowym i elektrycznym. Po wniesieniu przez KIS skargi kasacyjnej, sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ostatecznie oddalił skargę i podtrzymał wyrok WSA.

To ważny wyrok nie tylko dla naszej spółki, ale generalnie dla rynku, w tym samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy. Warto zauważyć, że mniej więcej od 2019 roku samochody z różnymi formami napędów hybrydowych zaczęły się upowszechniać ze względu na coraz bardziej wymagające normy emisji CO₂. Dziś, właśnie ze względu na walory ekologiczne, znakomita większość nowych pojazdów osobowych zawiera jakiś element hybrydowy, w którym napęd elektryczny wspomaga ten spalinowy i przyczynia się do obniżenia zanieczyszczenia środowiska. To właśnie względy środowiskowe stały za wprowadzeniem niższych stawek akcyzy promujących każdy rodzaj napędu hybrydowego, dlatego cieszymy się, że w wyroku NSA zwyciężyło myślenie nie tylko logiczne, ale i ekologiczne. – komentuje Szymon Sołtysik, Dyrektor PR Mazda Motor Poland.

Obecnie w ofercie Mazdy w Polsce znajduje się szeroka gama samochodów z napędami hybrydowymi – od miejskiej Mazdy 2 Hybrid, przez Mazdy 3 i CX-30, po SUV-y Mazda CX-60 i Mazda CX-80. Spółkę Mazda Motor Poland w postępowaniu reprezentowali specjaliści z EY Doradztwo Podatkowe Krupa spółka komandytowa.

Czytaj także: