INFINITI M35h: COŚ NIESAMOWITEGO! (TEST)

Dysponujący mocą 364 KM (268 kW) Infiniti M35h wykorzystuje technologię hybrydową nowej generacji, która łączy osiągi na najwyższym jak dotąd poziomie z niskim spalaniem i emisją dwutlenku węgla, wynoszącą zaledwie 162 g/km. Najszybszy, a jednocześnie najbardziej ekologiczny model Infiniti dołącza do benzynowego M37 i wyskoprężnego M30d dając klientom trzy możliwości do wyboru.

Producent przewiduje następujący układ sprzedaży modeli gamy M na rynku europejskim: hybryda M35h – 25 proc, M30d z silnikiem Diesla – 55 proc., natomiast M37 z silnikiem benzynowym – 20 proc.

Mieliśmy okazję przetestowania japońskiej hybrydy. Oto nasze wrażenia.

TECHNOLOGIA BEZ KOMPROMISÓW

M35h to pierwszy model japońskiego producenta wyposażony w technologię Infiniti Direct Response Hybrid (Hybryda Infiniti o Bezpośredniej Reakcji). Pozwala ona dostosować osiągi do każdych warunków – od cichej, bezemisyjnej jazdy w wolnym ruchu ulicznym do bardzo efektywnej jazdy na autostradach. Łączy jednocześnie szybkość samochodu sportowego ze znakomitą sterownością na każdej nawierzchni.

Czterodrzwiowy benzynowo – elektryczny model Infiniti o mocy 346 KM staje się liderem także w dziedzinie technologii hybrydowej. Silniki mogą pracować zarówno w trybie szeregowym, jak i równoległym. Oznacza to, że pojazd może być zasilany albo elektrycznością, albo paliwem, albo też z obu źródeł równocześnie.

 

 

Głównymi zaletami systemu hybrydowego są: pojedynczy silnik elektryczny, zmniejszający masę samochodu; brak zmiennika momentu obrotowego, co ogranicza straty mechaniczne; liniowa charakterystyka jazdy i stabilne prowadzenie, osiągane dzięki harmonijnemu przekazywaniu mocy tylko na tylne koła. Te cechy polepszają sterowność pojazdu oraz zwiększają atrakcyjność samochodu dla kierowcy. Nie bez wpływu na tę atrakcyjność pozostaje też siedmiobiegowa, w pełni automatyczna przekładnia.

Dodatkowym wyposażeniem Infiniti M35h są: innowacyjne, hybrydowo – elektryczne wspomaganie kierownicy, układ hamulcowy odzyskujący energię, monitor przepływu energii elektrycznej, umieszczony na desce rozdzielczej oraz działający przy niskich prędkościach system ostrzegania pieszych dźwiękiem, imitujący odgłosy nadjeżdżającego samochodu (VSP – Approaching Vehicle Sound for Pedestrians). M35h to pierwsza hybryda wyposażona standardowo w taki system. Kiedy samochód pracuje w cichym trybie elektrycznym i rozpędza się do około 30 km/h, system VSP emituje nieuciążliwy dźwięk o zmiennej częstotliwości i natężeniu, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pieszym, jak i innym użytkownikom dróg.

M35h ma takie same, opływowe kształty i przestronną kabinę co pozostałe modele M – jest zbudowany na platformie FM (Front-Midship), a różni się jedynie znaczkiem.

Obie wersje: GT i GT Premium są standardowo bogato wyposażone.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA

System „Infiniti Direct Response Hybrid” jest kompaktowy, lekki i niezwykle efektywny. Łączy on silnik benzynowy V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 306 KM (225 kW) z pojedynczym silnikiem elektrycznym o mocy 68 KM (50 kW), tworząc najpotężniejszą hybrydę z układem dwóch sprzęgieł.

 

 

Pierwsze sprzęgło – suche – jest zainstalowane pomiędzy silnikiem benzynowym V6 a elektrycznym. Jest ono elektronicznie sterowane i pozwala na całkowite rozłączenie silnika benzynowego V6, zarówno w trybie elektrycznym, jak i w trybie odzyskiwania mocy. Dzięki temu redukowany jest opór mechaniczny i poprawia się wydajność silnika elektrycznego. Proces ten zachodzi nie tylko podczas powolnego ruchu pojazdu w cyklu miejskim, ale także wtedy, gdy samochód porusza się po autostradzie z jednostajną prędkością w trybie „jazdy na luzie”.

Drugie sprzęgło – mokre – znajduje się po przeciwnej stronie silnika elektrycznego, w automatycznej przekładni, gdzie zastępuje tradycyjny zmiennik momentu obrotowego, a w efekcie zamienia siedmiobiegową przekładnię w zautomatyzowaną skrzynię manualną. Zużycie paliwa zmniejsza się przy tym nawet o 10% w porównaniu do równorzędnych modeli z tradycyjnym zmiennikiem momentu obrotowego w przekładni automatycznej.

Sterowana elektronicznie przekładnia poprawia również dynamikę jazdy i nadaje jeździe bardziej sportowy charakter. Przyspieszenie M35h ma charakterystykę liniową również dlatego, że zmiana biegów jest wspomagana przez silnik. Dzięki temu zmiany przełożeń są nie tylko błyskawiczne, ale również idealnie płynne.

Silnik elektryczny może pracować jako samodzielna jednostka napędowa, jak i wespół z silnikiem V6, gdy wymagane jest maksymalne przyspieszenie. Pracuje on także jako prądnica i rozrusznik. A na dodatek, nie tylko ładuje baterie w tradycyjny sposób, ale również odzyskuje energię, uwalnianą podczas zwalniania i hamowania.

Odzyskujący energię system hamowania oraz zespół baterii litowo – jonowych o wysokiej mocy, którego zaletą jest szybki cykl ładowania/ rozładowania, sprawiają, że M35h potrafi przejść w cichy i bezemisyjny tryb elektryczny w dowolnej chwili, nawet pędząc z prędkością 100 km/h.

 

 

3,5-litrowy silnik benzynowy V6 został wybrany ze względu na charakterystykę momentu obrotowego (350 Nm przy 5 000 obr./min.), która doskonale uzupełnia moc silnika elektrycznego. Wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego już od 0 obr./min. zapewnia dużą dynamikę i wpływa na sportową charakterystykę jazdy przy niskich prędkościach.

INNOWACYJNE UKŁADY

Układ kierowniczy M35h to system elektryczno – hydrauliczny ze wspomaganiem „na żądanie”. Łączy on zalety obu typów układu kierowniczego – naturalność i płynność wspomagania hydraulicznego oraz lepszą ekonomikę układu elektrycznego. Silnik elektryczny pompy układu wspomagania włącza się tylko wtedy, gdy następuje skręt kierownicy, jeszcze bardziej poprawiając wydajność systemu. Ponadto system jest bardziej kompaktowy i lżejszy niż tradycyjne układy wspomagania kierownicy.

Również w konstrukcji hamulców najważniejszym celem było sprostanie wymaganiom nabywców sportowych sedanów, a równocześnie ograniczenie wpływu M35h na środowisko. Wykorzystując silnik elektryczny do wspomagania układu hamulcowego konstruktorzy marki stworzyli innowacyjne rozwiązanie – system „elektrycznie napędzany, inteligentny hamulec” (Electric Driven Intelligent Brake). Gdy kierowca naciska pedał hamulca, utrzymana jest niezbędna siła hamowania, zaś ciśnienie hydrauliczne hamulca ciernego jest sterowane w ten sposób, aby maksymalizować odzyskiwanie energii silnika elektrycznego hybrydy.

System imitujący odgłosy nadjeżdżającego samochodu (VSP – Approaching Vehicle Sound for Pedestrians) generuje dźwięki o różnej częstotliwości, aby nie zaskoczyć pieszych, w tym szczególnie z wadami wzroku, gdy auto porusza się w trybie elektrycznym.

System VSP jest sterowany przez komputer i łączy samochodowy syntezator dźwięku z głośnikiem wbudowanym w przedni zderzak. Włącza się on automatycznie podczas ruszania i pracuje do osiągnięcia przez samochód prędkości około 30 km/h, a następnie załącza się ponownie, jeśli prędkość spadnie do około 20 km/h.

 

 

W zakrojonym na szeroką skalę programie badawczym poszukiwano dźwięku jak najbardziej skutecznego, a przy tym jak najmniej uciążliwego. Wybór padł na pasmo o charakterystyce sinusoidalnej w zakresie częstotliwości od 600 do 2 500 Hz. Częstotliwość dźwięku zmienia się w zależności od prędkości pojazdu i od tego, czy M35h przyspiesza, czy zwalnia. Najgłośniejszy jest przy włączaniu silnika, aby zasygnalizować, że samochód będzie ruszał. Podczas cofania natomiast system emituje ton przerywany.

CENY

Tak wygląda cennik z VAT modelu M (może on ulec zmianie – proponujemy kontakt z dealerem lub odwiedziny strony internetowej www.infiniticentrum.pl) – wszystkie wersje posiadają automatyczną skrzynie biegów

Infiniti M
– M37: 236 000 zł;
– M30d: 237 500 zł.

GT
– M37: 250 150 zł;
– M30d: 251 650 zł;
– M35h: 259 650 zł.

GT Premium
– M37: 275 350 zł;
– M30d: 276 850 zł;
– M35h: 284 850 zł.

S

– M37: 260 200 zł;
– M30d: 261 700 zł.

S Premium
– M37: 285 400 zł;
– M30d: 286 900 zł.

Opcje
– lakier metalizowany (wszystkie wersje): 3800 zł;
– pakiet multimedialny i klimatyzacja Forest Air (opcja wersji GT oraz S): 12 250 zł;

 

 

WRAŻENIA Z JAZDY – PODSUMOWANIE

Już z wyglądu klasyczny sedan należy niewątpliwie do segmentu premium. Aby jednak to w pełni odczuć, wystarczy otworzyć drzwi i zagłębić się w regulowany elektrycznie, podgrzewany lub oziębiany (w zależności od potrzeby), skórzany fotel. Elektrycznie jest też regulowana w obu płaszczyznach kierownica, na której rzecz jasna znajdują się wszystkie najniezbędniejsze dla kierowcy przełączniki.

Komfort zapewniają też tylne siedzenia, na których mieszczą się bez trudu wysokie osoby. Nie można mieć większych zastrzeżeń co do długości siedzisk. Japoński producent zadbał o Europejczyków!

Jazda to czysta przyjemność, choć bezgłośna praca po uruchomieniu (eklektycznego) silnika może zaskakiwać przechodzących obok. Mimo swoich rozmiarów, ruszając spod świateł auto przeistacza się w bolid (może nie F1, ale bez wątpienia F3), wciskając pasażerów w fotel. Skrzynia biegów nie ma może zacięcia sportowego, ale spokojnie nadąża za wymysłami kierującego.

Nie można mieć zastrzeżeń do komfortu jazdy po polskich, bocznych drogach. 18-calowe felgi okazały się wystarczające, aby wspólnie z zawieszeniem niwelować dziury i pofałdowania w asfalcie. Ustanowienie rekordu prędkości przejazdu zakrętu numer 17 na naszym mazurskim odcinku testowym wzbudziło najwyższy szacunek i wyraźne zdziwienie mierzących czasy. „Podciętego”, fatalnie wyprofilowanego wirażu tak szybko nie zdołały wcześniej pokonać nawet typowo sportowe samochody! Szacun – jak to określił redaktor Marcin…

Możliwość doboru trybów napędu powoduje z kolei, że zużycie paliwa jest przyzwoite, choć niestety dość daleko mu do podanych norm fabrycznych… Ale hybryda i tak jest niewątpliwie zdecydowanie oszczędniejsza od wersji benzynowej modelu. Aby przyoszczędzić więcej, należy zapewne nauczyć się jeszcze lepiej wykorzystywać zalety napędu.

Dobrze wypadły też testy hamowania, zarówno przy zimnych, jak i rozgrzanych tarczach. Infiniti nie ustępuje tu ani Audi, ani BMW, uzyskał natomiast lepszy wynik od konkurencyjnego Mercedesa. Rywali przewyższa też pod względem konkurencyjnej ceny. Ale oczywiście na wydanie 300 tysięcy złotych nie stać każdego…

ANDRZEJ KARACZUN

Fot.: Marcin Karaczun

 

 

DANE TECHNICZNE TESTOWANEGO SAMOCHODU M35H

Silnik
– Typ silnika: benzynowy/elektryczny (hybrydowy);
– Cylindry: V6;
– Pojemność skokowa: 3 498 cm3;
– Układ rozrządu: system DOHC, 4 zawory na cylinder, wałki rozrządu wysokiej precyzji wykonania. Stalowe zawory wlotowe i wylotowe;
– Układ dolotowy: podwójny układ wydechowy;
– Moc (silnik benzynowy): 225 kW (306 KM) osiągana przy 6 800 obr./min.;
– Moment obrotowy (silnik benzynowy): 350 Nm osiągany przy 5 000 obr./min.;
– Moc (silnika elektrycznego): 50 kW (68 KM) osiągana przy 1 770 do 2 000 obr./min.;
– Moment obrotowy (silnika elektrycznego): 270 Nm osiągany przy 1 770 obr./min.;
– Moc (obu silników łącznie): 268 kW (364 KM);
– Skrzynia biegów: siedmiobiegowa automatyczna przekładnia, sterowana elektronicznie z trybem manualnym. Czujniki algorytmiczne analizujące styl jazdy kierowcy i automatycznie dostosowujące przełożenia; tryb manualny oferuje wybieranie sekwencyjne biegów;
– Napęd: na tylne koła (RWD – Rear-Wheel-Drive);
– Klasa emisji Euro 5.

System „DIRECT RESPONSE HYBRID”
– System hybrydowy: jeden silnik elektryczny, dwa sprzęgła;
– Typ baterii: litowo-jonowa;
– Moc baterii: 346 V;
– Pojemność baterii: 1,4 kWh.

Osiągi
– Prędkość maksymalna: 250 km/h;
– 0–100 km/h: 5,5 sek.;
– Zużycie paliwa (cykl miejski/ pozawiejski/ mieszany): 9,2/ 5,7/ 7,0 l/100 km;
– Emisja CO2: 162 g/km.

Podwozie
– Układ kierowniczy: wspomaganie kierownicy uzależnione od prędkości pojazdu;
– Średnica zawracania: 11,2 m;
– Zawieszenie: przód – niezależne, dwuwahaczowe ze sprężynami śrubowymi na amortyzatorach dwutłokowych (DPS – Double-Piston Shock absorbers), z drążkiem stabilizatora; tył – niezależne wielowahaczowe zawieszenie, dwutłokowe amortyzatory (DPS – Double-Piston Shock absorber), drążek stabilizatora;
– Hamulce: przód/ tył: tarcze wentylowane: przednie – 320 mm, tylne – 308 mm;
– Koła i opony: felgi aluminiowe, przednie i tylne koła 18 x 8,0 cala z oponami 245/50 R 18 o indeksie prędkości W.

 

 

Pojemności i masy
– Masa rzeczywista pojazdu: 1 830 kg;
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu: 2 400 kg;
– Maksymalna masa przyczepy niehamowanej: 750 kg
– Maksymalna masa przyczepy hamowanej: 1 500 kg;
– Pojemność bagażnika: 350 litrów;
– Pojemność zbiornika paliwa: 70 litrów;

Wymiary
– Współczynnik oporu aerodynamicznego: 0,26 x 2,38;
– Długość: 4 945 mm;
– Szerokość: 2 061 mm (z lusterkami); 1 845 mm (bez lusterek);
– Wysokość: 1 500 mm;
– Rozstaw osi: 2 900 mm;
– Szerokość śladu: 1 575 mm/ 1 570 mm (przód/ tył).

WAŻNIEJSZE CECHY M35h

• Pierwsza hybryda Infiniti i pierwsze zastosowanie technologii nowej generacji „Infiniti Direct Response Hybrid” (Hybryda Infiniti o Bezpośredniej Reakcji).
• Połączenie mocy i wydajności: 364 KM (268 kW) przy zużyciu paliwa wynoszącym 7,0 l/100 km w cyklu mieszanym.
• Wysokie osiągi przy niskiej emisji CO2: przyspieszenie od 0 do 100 km/h
w 5,5 sekundy, a emisja CO2 – jedynie 162 g/km.
• Rozłączanie silnika benzynowego V6 dodatkowo poprawia wydajność podczas jazdy po autostradach w trybie jazdy „na luzie”.
• System złożony z jednego silnika elektrycznego oraz dwóch sprzęgieł zapewnia płynną jazdę z liniowymi osiągami, a napęd na tylne koła – stabilne prowadzenie pojazdu.
• Prędkość maksymalna osiągana w trybie elektrycznym wynosi 100 km/h.
• Innowacyjne technologie sterowania, hamowania i odzyskiwania energii.
• Pierwsza hybryda wyposażona standardowo w system ostrzegania pieszych dźwiękiem.
• Elegancka stylistyka i luksusowa kabina znane z innych modeli Infiniti M.
• Dwie wersje GT oraz GT Premium – obie z wyjątkowymi specyfikacjami.