Trzydzieści lat temu marka z gwiazdą wprowadziła na rynek pojazd dostawczy, który miał zapisać się w historii: Sprinter.
W 1995 roku jako pierwszy furgon Mercedes-Benz, model ten zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych – i szybko stał się patronem całej klasy pojazdów. Symbolizował wtedy – podobnie jak teraz – jakość i innowację.
Zobacz także:

Sprinter robi wrażenie na klientach na całym świecie i ma wysoką wartość rezydualną, również dzięki swojej popularności wśród producentów nadwozi i specjalistów od konwersji, którzy wykorzystują go do szerokiej gamy zastosowań. Siedemdziesiąt pięć procent wszystkich Sprinterów na świecie jest obecnie poddawanych tego typu modyfikacjom. Mercedes-Benz rozpoczyna obchody jubileuszu Sprintera w muzeum marki w Stuttgarcie specjalną prezentacją pierwszej generacji, a także obecnej wersji i jej akumulatorowo-elektrycznego odpowiednika, eSprintera. Wydarzeniom towarzyszy kampania marketingowa pod hasłem „Ikona od 30 lat”, podkreślająca wpływ, jaki model Mercedes-Benz Sprinter wywarł na segment dużych pojazdów dostawczych.
Dzięki Sprinterowi od 30 lat mamy w naszym portfolio kultowego vana. W tym czasie Sprinter zbudował bezprecedensową historię sukcesu i znalazł wielu nabywców na całym świecie. Oczekujemy, że do końca tego roku przekroczymy próg pięciu milionów sprzedanych egzemplarzy. Przez trzy dekady kształtował pracę wielu firm i zapewniał im mobilność. Czy to w służbach ratunkowych, usługach dostawczych, w handlu, czy na placach budowy — Sprinter stał się idealnym partnerem. Od około pięciu lat jest również dostępny jako w pełni elektryczny pojazd, działający lokalnie bez emisji CO2 – powiedział Klaus Rehkugler, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Vans
30 lat Sprintera
Od 30 lat Mercedes-Benz Sprinter kształtuje krajobraz na drogach całego świata. Jest produkowany na trzech kontynentach – w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Europie. Oto przełomowe momenty w jego historii:
1995: Początek nowej ery vanów
Sprinter świętował swoją premierę wiosną 1995 roku i w związku z tym jego najstarsze egzemplarze dziś kwalifikują się do tablic rejestracyjnych z literą H (dla pojazdów zabytkowych) w Niemczech.
1995 rok był przełomowy pod wieloma względami. Sprinter zastąpił legendarnego T1/TN i był pierwszym vanem z gwiazdą, który otrzymał nazwę własną zamiast neutralnych kodów liczbowych i literowych. Przejął od swojego poprzednika jedynie podstawową koncepcję techniczną, poza tym wszystko zostało zaprojektowane i skonstruowane od podstaw. Połączenie samonośnego nadwozia i napędu na tylne koła, nowoczesnego podwozia z niezależnym zawieszeniem przednim i mocnymi silnikami było wówczas wyjątkowe. Co więcej, żaden inny van nie oferował wówczas większej liczby funkcji bezpieczeństwa: już pierwszy Sprinter miał hamulce tarczowe na wszystkich kołach, system zapobiegający blokowaniu kół ABS, automatyczny mechanizm różnicowy hamulców, regulowane na wysokość trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i klamry pasów bezpieczeństwa przymocowane do siedzenia w standardzie. Opcjonalnie dostępna była poduszka powietrzna kierowcy. Pierwsza generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 1995 roku jako podwozie, pojazd z platformą lub wywrotką –z kabiną podwójną lub pojedynczą, jako furgon dostawczy albo bus z pięcioma lub dziewięcioma siedzeniami, z płaskim lub wysokim dachem. Rozstawy osi wahały się od 3000 do 4025 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita wynosiła początkowo 2590, 2800 lub 3500 kilogramów.
W 2000 roku, w odświeżonej wersji modelu Mercedes-Benz dodatkowo wzmocnił bezpieczeństwo: poduszka powietrzna kierowcy była teraz także częścią standardowego wyposażenia, z opcjonalną przednią poduszką powietrzną pasażera, która chroniła również obu pasażerów w przypadku zamontowania opcjonalnej podwójnej ławki w kabinie. Od połowy 2000 roku dostępne były również poduszki powietrzne i kontrola trakcji ASR. Od 2002 roku, dzięki wprowadzeniu elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy ESP, Sprinter ustanowił jednocześnie nowe standardy bezpieczeństwa aktywnego.
2006: Modernizacja technologii i bezpieczeństwa w drugiej generacji Sprintera
Druga generacja Sprintera została wprowadzona na rynek na początku 2006 roku. Klienci mogli liczyć na dodatkowe warianty: na przykład wybrać między trzema rozstawami osi, czterema długościami, trzema wysokościami dachu i masą całkowitą od 3,0 do 5,0 ton. Ponadto system ESP został wprowadzony jako standard w wersjach zamkniętych nadwozia do 3,5 tony masy brutto. Dwa lata później był już standardem we wszystkich wariantach nadwozia do 3,5 tony masy brutto.
Od 2008 roku w celu zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa do gamy wyposażenia opcjonalnego został dodany układ zawieszenia pneumatycznego. Kolejny przełomowy moment nastąpił w 2009 roku wraz z wprowadzeniem BlueEFFICIENCY: technologia z nową sześciobiegową manualną skrzynią biegów i automatycznym systemem start-stop zwiększyła dynamikę i zauważalnie zmniejszyła zużycie paliwa. W 2013 roku wprowadzono asystenta bocznego wiatru, całkowicie nowy system wspierający bezpieczeństwo w vanie. Wreszcie – od 2016 roku Sprinter był dostępny w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 5,5 tony.
2018/2019: Usługi łącznościowe i różnorodność – kluczowe dla trzeciej generacji Sprintera
Trzecia generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 2018 roku. Model nie tylko zachował istniejącą gamę wariantów, ale dodatkowo ją rozszerzył, częściowo dzięki wprowadzeniu napędu na przednie koła, a tym samym nowego wariantu podwozia z kabiną. Sprinter w wersji z 2018 roku ponownie wyznaczył nowe standardy, szczególnie pod względem informacji i rozrywki oraz usług łącznościowych, dzięki systemowi multimedialnemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który był dostępny po raz pierwszy w pojeździe użytkowym. System ten wykonuje polecenia głosowe i oferuje dostęp do centralnych usług flotowych, wspierających zarządzanie pojazdami, kierowcami i umożliwiających lokalizację. Jeśli chodzi o funkcje bezpieczeństwa, Mercedes-Benz po raz kolejny wspiął się na nowy poziom, na przykład dzięki aktywnemu asystentowi utrzymywania odległości DISTRONIC.
Kolejny przełom nastąpił w 2019 r.: wprowadzono na rynek pierwszą generację furgona eSprinter, który dzięki napędowi elektrycznemu zasilanemu akumulatorem umożliwiał lokalną mobilność bez emisji CO2 w handlu, logistyce i usługach.
2024: Bardziej wszechstronny niż kiedykolwiek
Połączenie trzech czynników: wydajności, zasięgu i ładowności sprawia, że obecny Mercedes-Benz eSprinter drugiej generacji jest wszechstronnym pojazdem. eSprinter jest dostępny w obecnej formie od zeszłego roku; teraz w dwóch rodzajach nadwozia i dwóch długościach, a także z trzema pojemnościami baterii do wyboru i zasięgiem do 478 kilometrów (WLTP). Opiera się na nowej koncepcji składającej się z trzech modułów, które umożliwiają łatwą adaptację platformy do różnych wariantów pojazdów. Otwiera to również zupełnie nowe możliwości dla producentów nadwozi i specjalistów od konwersji w zakresie opracowywania rozwiązań branżowych opartych na eSprinterze. Dzięki przestrzeni ładunkowej do 14 metrów sześciennych i masie brutto do 4,25 tony eSprinter okazuje się równie funkcjonalny, jak jego odpowiednik z silnikiem spalinowym.
Od zeszłego roku dla eSprintera – a także dla Sprintera z napędem konwencjonalnym – dostępne są także aktualizacje w zakresie usług łącznościowych i bezpieczeństwa. Oba modele korzystają z udoskonalonego systemu multimedialnego MBUX – który jest teraz standardem – i nowych dodatków cyfrowych. Systemy bezpieczeństwa i wspomagania zostały również ulepszone o dodatkowe, a w niektórych przypadkach nowe funkcje, które są już w większości wyposażeniem podstawowym. Na przykład standardowy aktywny asystent hamowania otrzymał funkcję rozpoznania ruchu poprzecznego.
Dzięki najnowszym zmianom – ładowarka AC o mocy 22 kW i pakiet asystenta jazdy – są teraz dostępne również jako wyposażenie opcjonalne. Ten ostatni obejmuje na przykład dodatkowe funkcje systemu DISTRONIC (między innymi regulacja prędkość na podstawie trasy).
Specjalna prezentacja w Muzeum Mercedes-Benz
Od 4 lutego do 30 marca goście odwiedzający Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie mogą dowiedzieć się więcej o historii rodziny Sprinterów. Na wystawie prezentowana jest pierwsza generacja modelu, a także aktualny Sprinter i eSprinter. Z okazji jubileuszu pierwsi odwiedzający mogą liczyć na specjalny prezent przy zakupie biletów. W sklepie muzealnym będzie również kącik pop-up z gadżetami dla fanów Sprintera.







![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
