METELLI: NOWY PROCES LAKIEROWANIA TARCZ

Firma Metelli SpA, specjalizująca się w produkcji samochodowych części zamiennych, wprowadziła nowy proces lakierowania tarcz hamulcowych DSP (Disc Surface Protection). DSP oznacza klasę tarcz pokrywanych specjalnym lakierem, która przeciwdziała utlenianiu się niezabezpieczonych części klocków hamulcowych.

Rozwiązanie to stanowi odpowiedz na zapotrzebowanie rynku części zamiennych i gwarantuje klientom bezpieczeństwo jazdy.

Nowy zakład lakierniczy, spełniający wszelkie wymogi bezpieczeństwa, mieści się na terenie działu produkcji tarcz hamulcowych. Stacja lakiernicza realizuje dwa oddzielne procesy: najpierw tarcze poddawane są czyszczeniu. Liczne uchwyty przenoszą je przez długi tunel, w którym przechodzą przez trzy etapy odtłuszczania na gorąco z użyciem ekologicznych środków czyszczących na bazie wody. Pod koniec cyklu, w stacji chłodzącej, tarcze uzyskują temperaturę wymagana przez system lakierujący.

Następnie pokrywane są warstwa specjalnego ekologicznego lakieru wodnego Alutherm R80. W dalszej kolejności tarcze trafiają do pieca, w którym schną w stałej temperaturze 80°C, a później do ponownego chłodzenia. Czynności wykonują dwa roboty, które są odpowiednio zaprogramowane dla każdego indywidualnego kodu produktu. Po zakończeniu procesu, przed pakowaniem i wysyłka, tarcze poddawane są wielu testom.

Ich zakres obejmuje m.in. kontrole grubości warstwy lakieru oraz weryfikacje koloru, przeprowadzana z ożyciem elektronicznego sprzętu laboratoryjnego; próbę odporności na korozję w specjalnym urządzeniu, które odtwarza odpowiednie warunki robocze oraz próbę wytrzymałości na rozciąganie, podczas której sprawdzana jest trwałość połączenia lakieru z podłożem. Szczegółowe testy maja na celu dostarczenie produktów i usług w pełni zgodnych z normami UNI ISO oraz wymaganiami klientów.

Budowa zakładu lakierniczego umożliwiła firmie Metelli znaczne rozszerzenie gamy tarcz lakierowanych, które stanowią obecnie 111 produktów spośród 832 obecnych w katalogu. Dzięki temu zwiększyła się oferta tarcz lakierowanych, które znajdują zastosowanie nie tylko w samochodach luksusowych jak dotychczas, ale również w pojazdach z segmentu średniego.

Co więcej, we wrześniu 2011 zwiększyła się także oferta lakierowanych tarcz hamulcowych – obecnie dostępnych jest 150 produktów. Wprowadzenie lakierowania tarcz, które do tej pory zlecane było firmom zewnętrznym, powiększa wartość sprzedaży.

– Pomimo silnej konkurencji, firma Metelli umocniła swoja pozycję na polskim rynku, na którym obserwujemy trend wzrostowy w sprzedaży. Naszym celem na 2012 rok jest podtrzymanie tej tendencji poprzez systematyczne poszerzanie gamy produktów i zakresu działalności firmy oraz coraz intensywniejsze zaznaczanie obecności w polskiej branży motoryzacyjnej – mówi Gianluca Zucchetti, Metelli Area Manager.

Debiut lakierowanych tarcz hamulcowych na rynku części zamiennych znacząco zwiększył popyt na ten produkt w ciągu ostatnich 3 – 4 lat. Stalo się to czynnikiem decydującym o obecności firm na rynkach, na których tarcze hamulcowe stanowią jeden z kluczowych produktów.

Włoska firma Metelli powstała w 1962 roku. Na polskim rynku motoryzacyjnym obecna jest od 20 lat i należy do grona 3 największych dostawców części zamiennych do samochodów. Produkty firmy, m.in. pompy wodne, przeguby homo-kinetyczne, wały napędowe, tarcze hamulcowe, hamulce i sprzęgła hydrauliczne sygnowane są trzema markami: Metelli, Graf, Cifam oraz KWP. Wszystkie produkty Metelli spełniają standardy jakościowe – firma posiada certyfikat ISO TS16949.