MICHELIN: POLSKA RESTAURACJA Z GWIAZDKĄ

Bibendum

W Paryżu swoją premierę ma Czerwony Przewodnik Kulinarny Michelin „Main Cities of Europe 2013”. Największym polskim sukcesem jest pierwsza w naszym kraju Gwiazdka Michelin, którą otrzymała warszawska restauracja Atelier Amaro.

Zapowiedzią przyznania tego najbardziej prestiżowego wyróżnienia Michelin był symbol Wschodzącej Gwiazdki, który restauracja Atelier Amaro otrzymała w ubiegłym roku.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
OPONY


Inspektorzy Michelin byli pod wielkim wrażeniem wykorzystania lokalnych produktów, innowacyjnego stylu gotowania i oryginalnego łączenia smaków.

– Jestem bardzo dumny z wielkiego wyróżnienia, jakim jest dla mnie Gwiazdka Michelin – powiedział Wojciech Modest Amaro. Mieliśmy nadzieję, że otrzymana w ubiegłym roku zamieni się w tym roku w pierwszą dla polskiej kuchni Gwiazdkę Michelin.

Gwiazdka Michelin to marzenie restauratorów na całym świecie. Ten prestiżowy tytuł jest ogromnym wyróżnieniem, dlatego decyzję o jego przyznaniu podejmuje kolegialnie aż trzech inspektorów Michelin. Jedna gwiazdka oznacza bardzo dobrą restaurację w swojej kategorii, dwie oznaczają rewelacyjną kuchnię wartą odwiedzenia, a trzy – wyjątkową kuchnię wartą specjalnej podróży.

Michelin 2_Guide Main CitiesWarszawskie Atelier Amaro, które jako pierwszy lokal w Polsce otrzymało ten najważniejszy symbol Michelin, czekało na tę decyzję prawie rok. W 2012 r. restaurację wyróżniono bowiem tytułem Wschodzącej Gwiazdki, który oznaczał bardzo duże szanse na zdobycie właściwego wyróżnienia w kolejnych latach.

Już samo znalezienie się w przewodniku Michelin jest dla każdego lokalu bardzo dużym wyróżnieniem. Tegoroczna edycja „Main Cities of Europe” obejmuje w sumie 40 polskich restauracji – 21 z Warszawy oraz 19 z Krakowa. Ponadto do warszawskiej restauracji Butchery and Wine ponownie powędrował symbol Bib Gourmand oznaczający korzystny stosunek jakości do ceny.

O uwzględnieniu restauracji w aktualnym wydaniu przewodnika decydują inspektorzy Michelin, którzy opiniują i przygotowują rekomendacje. Aby zagwarantować jak najbardziej wiarygodną ocenę, wizyty inspektorów w lokalach zawsze pozostają anonimowe. Krytycy wyglądają jak zwyczajni klienci, czasem odwiedzają lokale z osobami towarzyszącymi. Dzięki temu czytelnicy mają pewność, iż poziom oferowanych im usług nie będzie odbiegał od tego, co oceniał recenzent. Już po uregulowaniu rachunku, inspektor może ujawnić swoją tożsamość, na przykład by uzyskać dodatkowe informacje dotyczące lokalu. W przeciwieństwie do Gwiazdek Michelin, które przyznawane są kolegialnie, decyzję o umieszczeniu restauracji w przewodniku może podjąć jeden inspektor.

W przewodniku „Main Cities of Europe” restauracjom przyznawane są następujące wyróżnienia:
– sztućce (Łyżka & Widelec) – za wystrój, jakość obsługi, atmosferę lokalu (od jednego do pięciu sztućców);
– Bib Gourmand – za stosunek jakości do ceny;
– Gwiazdki Michelin – za walory smakowe potraw (od jednej do 3 gwiazdek).

Wszelkie zawarte w Czerwonych Przewodnikach praktyczne informacje, rankingi lokali oraz przyznane wyróżnienia są sprawdzane oraz aktualizowane każdego roku. Inspektorzy ponownie odwiedzają poprzednio ocenione lokale, a także te, które jeszcze nie znalazły się na stronach przewodnika.

Tegoroczna edycja przewodnika „Main Cities of Europe” opisuje restauracje z 44 miast w 23 krajach Europy: Austria (Wiedeń, Salzburg), Belgia (Bruksela, Antwerpia), Czechy (Praga), Dania (Kopenhaga), Finlandia (Helsinki), Francja (Paryż, Lyon, Strasbourg, Tuluza), Grecja (Ateny), Holandia (Amsterdam, Rotterdam, Haga), Irlandia (Dublin), Luksemburg (Luxembourg), Niemcy (Berlin, Kolonia, Frankfurt, Hamburg, Monachium, Stuttgart), Norwegia (Oslo), Polska (Warszawa, Kraków), Portugalia (Lizbona), Hiszpania (Madryt, Barcelona, Walencja), Szwajcaria (Berno, Genewa, Zurych), Szwecja (Sztokholm, Goteborg), Węgry (Budapeszt), Wielka Brytania (Londyn, Birmingham, Edynburg, Glasgow), Włochy (Rzym, Mediolan, Turyn, Florencja).

„Main Cities of Europe 2013” opisuje ponad 2154 restauracji reprezentujących różnorodne style, skalę i zakres cenowy oferty.

Firma Michelin zajmuje się nie tylko produkcją opon, lecz także wydaje słynne mapy oraz przewodniki kulinarne (czerwone) i turystyczne (zielone). Czerwony Kulinarny Przewodnik Michelin pojawia się na rynku od ponad 100 lat i uznawany jest za najważniejszy przewodnik kulinarny na świecie – stanowi numer jeden zarówno pod względem wysokości sprzedaży, jak i historii oraz reputacji. Zielone Przewodniki Michelin są tworzone z myślą o podróżujących, którzy pragną odkrywać kulturalne i naturalne dziedzictwo poszczególnych regionów, miast i krajów. Są dostępne także w polskiej wersji językowej.