MICHELIN: TRWA TYDZIEŃ CIŚNIENIA POD KONTROLĄ

Rozpoczął się „Tydzień dobrego Ciśnienia” – najważniejsze wydarzenie 7. edycji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Ciśnienie pod Kontrolą”, który potrwa do 7 bm. Organizatorzy przedsięwzięcia, Michelin i Statoil, sprawdzą ciśnienie w ok. 15 tysiącach samochodów. Akcja prowadzona jest na 30 stacjach w 21 miastach w Polsce. W tym roku oprócz edukowania kierowców jak dbać o ciśnienie w oponach, organizatorzy zwracają również uwagę na inne elementy, od których zależy nasze bezpieczeństwo.

Okazuje się, że montowanie w oponach coraz powszechniejszych na rynku nieprawidłowych zaworów może spowodować nagły spadek ciśnienia i rozerwanie opony w czasie jazdy.

Podczas Tygodnia Dobrego Ciśnienia kierowcy po bezpłatnym pomiarze ciśnienia, otrzymają na stacjach Statoil ważne wskazówki i informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach oraz tego, jak nienapompowane opony wpływają na drogę hamowania, przyczepność, żywotność opony, czy zużycie paliwa. Akcję wspierają Komenda Główna Policji oraz Polski Czerwony Krzyż. Jednocześnie na części stacji pracownicy sieci Euromaster zapewnią kierowcom fachowe pomiary bieżnika opon.


Zobacz także:
MICHELIN: AKCJA SPRAWDŹ CIŚNIENIE W CAŁEJ POLSCE


Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Testy dowodzą też, że samochód na oponach o ciśnieniu zaniżonym o 1 bar zużywa średnio o 0,5 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów (przy średnim spalaniu 8l/100km). Ponadto, opona o ciśnieniu zaniżonym o 20% (najczęściej spotykany przypadek) ma skrócony przebieg o 20%.

Organizatorzy „Tygodnia Dobrego Ciśnienia” zwracają uwagę, że spadek ciśnienia w oponie może być spowodowany stosowaniem nieodpowiednich zaworów – mowa o tanich zaworach złej jakości, coraz powszechniejszych na polskim rynku. Zdaniem ekspertów, zużywają się nawet po jednym sezonie i coraz częściej są przyczyną rozerwania opon podczas jazdy.

Nieszczelna obudowa zaworu gumowego powoduje uchodzenie powietrza z opony i długotrwałą eksploatację na zaniżonym ciśnieniu. W konsekwencji dochodzi do przegrzania konstrukcji opony i w końcowej fazie do jej eksplozji. Przyczyna leży w słabej jakości zaworach pochodzenia chińskiego, które ze względu na cenę są często używane, a jak wynika z obserwacji serwisantów nie są w stanie utrzymać ciśnienia przez jeden sezon. Najgorsze jest to, że element ten jest spoza zakresu odpowiedzialności kierowcy.

– Kierowca nie ma wpływu na to jakie zawory ma montowane w kole, ale ma wpływ na wybór odpowiedniego punktu serwisowego opon. Zazwyczaj cała frustracja wywołana pęknięciem opony, którego przyczyną był uszkodzony zawór, skupiona jest na samej oponie, mimo że nie miała nic wspólnego ze spadkiem ciśnienia, a jedynym winowajcą był zawór, który został zamontowany w zakładzie szukającym na wszystkim oszczędności. Taki proceder ma miejsce niestety zbyt często, zwłaszcza w ostatnich miesiącach, kiedy to zauważyliśmy duży napływ tanich, szybko zużywających się zaworów na nasz rynek – ostrzega Tomasz Młodawski ekspert ds. produktu, opon osobowych Michelin Polska. Po zamontowaniu zaworów, kierowca nie jest w stanie rozpoznać jakości nowego zaworu. Jedyne co może zrobić to zabezpieczyć się przed taką sytuacją odwiedzając tylko i wyłącznie renomowane punkty serwisowe.

Renomowany serwis oznacza przestrzeganie rygorystycznych norm jakości, stałe kontrole i co za tym idzie – pewność dobrej obsługi oraz wysokiej jakości sprzedawanych i montowanych elementów, które wpływają na bezpieczeństwo naszej jazdy. W takim serwisie nie musimy martwić się o zamiary zarobienia na kliencie poprzez oferowanie tanich, niebezpiecznych i szybko zużywających się części, jak zawory do kół. Należy pamiętać, że „nowy” nie oznacza pewny i dobry.

O tych i innych aspektach związanych z bezpieczną jazdą przypominają organizatorzy akcji Ciśnienie pod Kontrolą, Michelin i Statoil, partner akcji europejska sieć serwisowa Euromaster oraz patroni akcji: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Warmińsko-Mazurska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Warszawie i Olsztynie.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez niezależny instytut badawczy TNS Automotive w kilku krajach, kierowcy oczekują od producentów, że tworząc oponę nie pomijają żadnej kategorii osiągów kosztem innej. Dlatego przy tworzeniu opon, Michelin stawia największy nacisk na zrównoważone osiągi każdej opony w trzech najważniejszych obszarach: bezpieczeństwa, trwałości i oszczędności paliwa. Preferencje kierowców potwierdzają także wyniki badania przeprowadzonego przez TNS Pentor w Polsce – wynika z nich, że 60 proc. kierowców wybrałoby oponę z wyważonymi osiągami.