Wystartowała 40. edycja historycznego rajdu Mille Miglia – słynnego wyścigu dla klasycznych samochodów, które startowały w oryginalnych zawodach lub powstały w latach 1927–1957.
Maserati bierze udział w tegorocznej edycji z klasycznym Maserati A6 GCS/53, kontynuując obchody Roku Trójzębu.
Zobacz także:
TOYOTA: PROTOTYP GR LH2 RACING CONCEPT ZAPREZENTOWANY W LE MANS
Samochody towarzyszące to GranCabrio 490, GranTurismo Trofeo i Grecale Trofeo w specjalnych malowaniach upamiętniających stulecie logo Maserati – symbolu marki na całym świecie.
Za niecały rok marka będzie świętować stulecie swojej obecności w wyścigach: w 1926 roku Maserati Tipo 26 – pierwszy samochód z logo Trójzębu na masce – wygrał swoją klasę w Targa Florio z Alfierim Maserati za kierownicą.
Karawana ponad 400 klasycznych samochodów z 29 krajów wyruszy z Brescii 17 czerwca i powróci 21 czerwca po odwiedzeniu najpiękniejszych włoskich miast. Trasa liczy 1900 km i przebiega w kształcie ósemki, nawiązując do pierwszych 12 edycji historycznego wyścigu.
Wśród startujących jest należące do prywatnego kolekcjonera Maserati A6 GCS – samochód z największą liczbą startów w historii Mille Miglia, łącznie z finałową edycją w 1957 roku. Prowadzili go m.in. Luigi Musso. Po 70 latach A6 GCS/53 wraca na trasy Freccia Rossa. Model przechodzi proces certyfikacji w Maserati Classiche – oficjalnym programie marki chroniącym jej historyczne dziedzictwo. Szczegółowa weryfikacja techniczna i historyczna zakończy się wydaniem prestiżowego certyfikatu autentyczności.
Poza A6 GCS/53, markę reprezentują trzy współczesne modele – GranCabrio 490, GranTurismo Trofeo i Grecale Trofeo. Każdy nosi specjalne malowanie nawiązujące do ewolucji logo Maserati przez ostatnie stulecie.
Mille Miglia to także pokaz innowacji. Dzięki współpracy z Politechniką w Mediolanie, do rywalizacji wraca GranCabrio Folgore opracowany przez grupę Artificial Intelligence Driving Autonomous (AIDA). Po przejechaniu ponad 300 km autonomicznie w 2024 roku, samochód startuje w kategorii Mille Miglia Green, kontynuując badania nad elektryczną i autonomiczną mobilnością.
Maserati A6 GCS/53 (1953)
Do Mille Miglia wraca A6 GCS/53 o numerze podwozia 2043 – ten sam egzemplarz, który startował w ostatniej edycji wyścigu w 1957 roku. Maserati Classiche zapewni załodze pełne wsparcie techniczne podczas zawodów.
Samochód należy do prywatnego kolekcjonera i startował w pięciu edycjach Mille Miglia (1953–1957) – to prawdopodobnie rekord wśród wszystkich Maserati. Obecnie przechodzi certyfikację w Maserati Classiche. Za jego kierownicą zasiadali wybitni kierowcy, w tym Luigi Musso.
A6 GCS/53 (nazywany też Sport 2000) powstał, by przywrócić dominację Maserati w klasie 2-litrowych samochodów sportowych. Od 1953 roku stał się obiektem pożądania młodych talentów – w dwa lata wyprodukowano 53 egzemplarze. Pierwszy sukces odniósł na Mille Miglia, gdy Emilio Giletti zajął szóste miejsce w „generalce” i pierwsze w klasie Sport 2 litry. Choć nigdy nie wygrał całego wyścigu, zdobył serca fanów. Wyróżniał się zaawansowaną konstrukcją: krótkoskokowy silnik „Superquadro” z podwójnym zapłonem, dwa górne wałki rozrządu i przekładnia umożliwiały osiąganie wysokich obrotów.
Program Maserati Classiche
Maserati Classiche chroni motoryzacyjne dziedzictwo marki, oferując klientom i kolekcjonerom ekskluzywne usługi – w tym wydawanie Certyfikatu Autentyczności. Certyfikację, nadzorowaną przez komisję ekspertów, przechodzą Maserati starsze niż 20 lat oraz serie specjalne, jak MC12 czy limitowane Quattroporte.
Program obejmuje konserwację pojazdów i usługę detailingu. Oferuje kompleksowe wsparcie w zachowaniu oryginalności samochodów – od rutynowej konserwacji po pełną renowację. Kluczowym zadaniem jest reprodukcja niedostępnych części zamiennych zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami, z wykorzystaniem najnowszych technologii. Części zachowują estetykę oryginałów przy zwiększonej niezawodności.