MINI: PIĘTNAŚCIE LAT TEMU RUSZYŁA PRODUKCJA W OKSFORDZIE

mini-jub1

Pracownicy w brytyjskim zakładzie MINI w Oksfordzie wracają myślami do końca kwietnia 2001 roku. 15 lat temu w tym zakładzie produkcyjnym rozpoczęła się nowa era.

Z taśmy zjechało wtedy pierwsze MINI wyprodukowane po wznowieniu produkcji – model Cooper w kolorze Chili Red z kontrastowym białym dachem i lusterkami zewnętrznymi.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wraz ze startem produkcji pierwszego na świecie kompaktowego samochodu premium rozpoczął się pomyślny okres zarówno dla zakładu, jak i dla marki. Od 2001 roku wyprodukowano i sprzedano w 110 krajach na całym świecie ponad 2,5 mln samochodów MINI.

Fabryka w Oksfordzie należy do najbardziej nowoczesnych zakładów produkcyjnych w branży motoryzacyjnej na świecie. Liczba pracowników wzrosła z początkowych 2400 do ponad 4500 pracowników, którzy pracując na trzech zmianach, codziennie montują około 1000 samochodów. Obecnie są produkowane cztery modele. Każdy pojazd powstaje ponadto dokładnie według wymagań klienta.

Również sportowe modele John Cooper Works są „made in Oxford”.

Historia przemysłu motoryzacyjnego w Oksfordzie ma ponad 100 lat. W 1913 roku rozpoczęła się tam produkcja Morrisa Oxford, który zyskał przydomek „byczy nos” ze względu na kształt chłodnicy. Pierwszym milionowym bestsellerem z tego zakładu był zaprezentowany w 1948 r. Morris Minor, produkowany do roku 1971.

Klasyczne Mini było produkowane w Oksfordzie od swego powstania w 1959 r. do 1968 r. jako Morris Mini- Minor. Decyzja o tym, aby nowoczesne MINI produkować również od początku tam, zapadła wiosną 2000 roku. Pierwotnie planowana wielkość produkcji została przekroczona i do oferty włączono drugi wariant karoserii. Punktualnie na początku wiosny 2004 r. pierwsze egzemplarze MINI Cabrio opuściły zakład.

Wraz ze zmianą pokoleniową jesienią 2006 r. nastąpiła pełna integracja zakładów produkcyjnych w Oksfordzie (budowa karoserii, lakiernia i montaż), Swindon (tłocznia blach) i Hams Hall (budowa silników), tworzących MINI Production Triangle. W sumie od 2000 roku BMW Group zainwestowała ponad 1,75 mld GBP w zakłady produkcyjne na Wyspach Brytyjskich.

Sygnał do rozpoczęcia ofensywy modelowej marki rozległ się jesienią 2007 roku w Oksfordzie, gdy do MINI w oryginalnym kształcie karoserii dołączył Clubman z większym rozstawem osi, większymi możliwościami transportowymi i innowacyjną koncepcją drzwi. Nowa wersja MINI Cabrio została wypuszczona po raz pierwszy w 2009 r., co zbiegło się z 50-leciem marki. W roku 2011 doszło MINI Coupé, a w następnym roku w Oksfordzie wyprodukowano po raz pierwszy drugi otwarty samochód kompaktowy premium – MINI Roadster.

Obecna generacja samochodu kompaktowego obejmuje MINI w wersji 3- i 5-drzwiowej. Ponadto zakład w Oksfordzie od lata 2015 r. jest wyłącznym miejscem powstawania nowego MINI Clubman. Od początku roku z taśmy produkcyjnej w Oksfordzie zjeżdża nowe MINI Clubman nie tylko z typowym dla marki przednim napędem, ale również z napędem na cztery koła ALL4.