MITSUBISHI: i-MiEV – SUKCESY RYNKOWE I SPORTOWE

M 1_i-MiEV_Nor

Drugie z rzędu zwycięstwo Mitsubishi i-MiEV w organizowanym przez FIA pucharze „Alternative Energies Cup – kat. IIIA” to kolejne ważne wydarzenie w karierze tego modelu, która rozpoczęła się w Europie zaledwie dwa lata temu.

Nadszedł więc czas na dokonanie podsumowania osiągnięć Mitsubishi i-MiEV.

40 lat praktyki Mitsubishi

W oparciu o doświadczenie Mitsubishi w zakresie prac badawczo- rozwojowych nad pojazdami elektrycznymi (EV), które rozpoczęły się już w 1966 roku, powstała produkcyjna wersja modelu i-MiEV. Pojazd początkowo pojawił się na rynku w Japonii (lipiec 2009), a następnie wszedł do sprzedaży w Europie (początek 2011 roku), Stanach Zjednoczonych (grudzień 2011 roku) oraz w innych państwach.


Zobacz także:
SAMOCHODY ECO


Zdobywca wielu nagród w dziedzinie elektrycznej mobilności, model i-MiEV cieszy się niesłabnącą popularnością w ekologicznie rozwiniętych krajach, jak Norwegia (najlepiej sprzedający się samochód segmentu A w 2011 roku i numer 2 pod koniec trzeciego kwartału 2012 roku, pomimo pojawienia się na rynku nowych modeli; przy uwzględnieniu wszystkich wersji silnikowych) czy Szwajcaria (lider rynku w segmencie aut elektrycznych w 2011 roku i ponownie w 2012 roku; 20-procentowy udział w rynku pod koniec października 2012).

Norweskie doświadczenia

Badania rynku przeprowadzone na przykładzie Norwegii, gdzie i-MiEV został bardzo dobrze przyjęty, ujawniły bardzo interesujące fakty, a także potwierdziły, że model może być wykorzystywany w taki sam sposób, jak inne małe samochody:

• statystyczny kierowca ma 40 lat i wyższe wykształcenie;
• samochód jest eksploatowany w czteroosobowej rodzinie;
• w rodzinie jest więcej, niż jeden samochód;
• samochód jest wykorzystywany codziennie;
• samochód jest w głównej mierze wykorzystywany do codziennych dojazdów do pracy;
• zdecydowana większość klientów jest zadowolona z zasięgu pojazdu (150 kilometrów, cykl pomiarowy „New European Driving Cycle”).

M 2_i-MiEV_MY12_1

Mistrz FIA

Firma Mitsubishi Motors postanowiła również zaprezentować potencjał samochodów elektrycznych w wyścigach i rajdach. Pierwszy projekt badawczo- rozwojowy z tego zakresu zrealizowano w 2009 roku podczas Rajdu Monte Carlo „des Energies Nouvelles at Electriques” i od tego czasu zaangażowanie firmy w sporty motorowe nie słabnie. Mitsubishi opracowało nawet specjalną, wyścigową wersję o nazwie i-MiEV Evolution, która została wyposażona w te same podzespoły (silnik, akumulator i inne), co produkcyjna odmiana i-MiEV. Samochód zajął drugie miejsce w klasie pojazdów elektrycznych w górskim wyścigu 2012 Pikes Peak International Hill Climb organizowanym w Kolorado w Stanach Zjednoczonych.

Czterodrzwiowa, produkcyjna wersja Mitsubishi i-MiEV o opływowym nadwoziu mierzącym 3 475 mm długości kontynuuje karierę wyścigową w pucharze FIA „Alternative Energies Cup”. Po zdobyciu tytułu mistrzowskiego w kategorii konstruktorów (kat. IIIA) w 2011 roku, Mitsubishi Motors ponownie wywalczyło puchar FIA w 2012 roku, zdobywając 48 punktów i potwierdzając użyteczność i niezawodność modelu i-MiEV, a także jego doskonałe właściwości jezdne.

Przyszłość aut typu plug-in

Po 40 latach prac badawczo-rozwojowych nad pojazdami elektrycznymi, 3 latach poświęconych stworzeniu modelu i-MiEV oraz 3 latach obecności pojazdów elektrycznych na rynkach całego świata (i-MiEV), łącznie z Japonią (i-MiEV, Minicab MiEV), firma Mitsubishi Motors Corporation nadal realizuje główne założenia strategii EV.

Kolejnym krokiem będzie prezentacja Mitsubishi Outlander PHEV (“Plug-in Hybrid Electric Vehicle”) – pełnowymiarowego modelu o dużym zasięgu, łączącego w sobie cechy auta typu SUV, napęd na cztery koła oraz elektryczny układ napędowy.