NISSAN: ARIYA CZYLI CROSSOVER COUPE MARKI NA PRĄD

Premiera nowego Nissana Ariya, która odbyła się w Jokohamie już za nami. To crossover coupé z napędem elektrycznym, który oferuje dynamiczne przyspieszenie.

Samochód posiada funkcje jazdy autonomicznej, a osobisty asystent głosowy oraz płynnie działające opcje łączności zwiększają poczucie komfortu.


Zobacz relacje:

PREMIERY

ECO


 

Przy zasięgu szacowanym nawet na 500 kilometrów (w cyklu mieszanym wg WLTP; dane przed homologacją) Ariya sprawdzi się zarówno w codziennych dojazdach do pracy, jak i w dalszych podróżach. Nowe auto bazuje na podobnie nazwanym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2019 r., zapowiadanym wcześniej jako model IMx na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2017 r.

To pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki. Zbudowany jest na nowej platformie samochodów elektrycznych Sojuszu i stanowi wyraz koncepcji Nissan Intelligent Mobility (inteligentna energia, inteligentna jazda i inteligentna integracja), czyli firmowej strategii dalszego zwiększania atrakcyjności produkowanych pojazdów oraz dążenia do całkowitego wyeliminowania emisji i wypadków śmiertelnych na drogach.

Przeprojektowane logo marki znajduje się pośrodku aerodynamicznej tarczy, odznaczając się na niej dzięki podświetleniu 20 diodami LED. Zachowano w nim zarówno okrąg „słońca”, jak i poprzeczną belkę, okazując szacunek dziedzictwu firmy. Zasygnalizowano jednak także drogę ku przyszłości opartej na usługach mobilności oraz elektryfikacji.

Nadwozie i wnętrze

Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20‑ milimetrowych miniprojektorów. Towarzyszą im sekwencyjne kierunkowskazy układające się w zaprojektowany na nowo motyw litery V. Niska i smukła linia dachu sprawia, że widziana z profilu Ariya wydaje się przecinać powietrze. Pojedyncza, niczym pozioma linia biegnąca wzdłuż boku nadwozia łączy przedni i tylny pas. Z tyłu mocno zakrzywiony słupek C płynnie przechodzi w klapę bagażnika. Jednoczęściowy pas tylnych świateł w trakcie jazdy jest w całości podświetlony na czerwono.

Akumulator umieszczono pod podwoziem, natomiast zastosowanie foteli Zero Gravity o wąskim profilu zwiększa ilość miejsca na nogi w kabinie. Osoby siedzące z pzrodu mają przed sobą minimalistyczną deskę rozdzielczą. Jest ona pozbawiona przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę przełączników pojemnościowych.

Pod środkową częścią deski rozdzielczej ukryto schowek i rozkładany pulpit. Innowacyjny wysuwany stolik pozwala przekształcić kabinę w mobilne biuro. Regulowaną konsolę środkową można przesuwać w zależności od preferencji kierowcy. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają mnóstwo miejsca na poziomie głowy oraz na nogi. Ariya jest też wyposażona w szyberdach.

System e-4ORCE

Ariya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła jest wyposażona system sterowania takim napędem – e‑4ORCE. Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta na napędzie elektrycznym, „4ORCE” odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła.

Przechyły nadwozia przy ruszaniu i hamowaniu ograniczono do minimum, uzupełniając typowy dla samochodów elektrycznych i hybrydowych układ hamowania regeneracyjnego na przedniej osi o analogiczny układ dla tylnych kół. Oprócz optymalizacji rozdziału momentu obrotowego między przednie i tylne koła system niezależnie kontroluje hamowanie każdego z czterech kół.

Świetne osiągi

Pięć wersji przewidzianych na europejski rynek, w tym dwie z przednim napędem oraz wersje z napędem na wszystkie koła, zaspokoi potrzeby szerokiego grona użytkowników. Ariya 63 kWh z napędem na jedną oś jest idealna dla mieszkańców miast i przedmieść. Wersja 87 kWh z napędem na jedną oś ma wzmocniony silnik i zwiększony zasięg, więc sprawdzi się na dłuższych trasach.

Ariya e‑4ORCE 63 kWh z napędem na cztery koła oferuje atrakcyjną równowagę między osiągami a ceną. Samochód wyróżnia się innowacyjnymi technologiami, takimi jak dwa silniki elektryczne oraz sterowanie napędem e‑4ORCE, zapewniające zrównoważone i przewidywalne przekazywanie mocy na wszystkie cztery koła. e‑4ORCE 87 kWh z napędem na wszystkie koła oferuje zwiększony zasięg.

Model e‑4ORCE 87 kWh Performance to wersja flagowa o zwiększonej mocy, wyróżniająca się najlepszymi osiągami i najbogatszym wyposażeniem z zakresu technologii. Nowy Nissan może holować przyczepę o masie do 1500 kg.

Technologie

Odpowiednio dobrane elementy zawieszenia zapewniają stabilność i komfort jazdy oraz skutecznie izolują kabinę od wibracji i hałasu. Z tyłu (w wersjach z e-4ORCE) zastosowano zawieszenie wielowahaczowe wraz z silnikiem elektrycznym. Trzy lub cztery tryby jazdy – Standard, Sport, ECO oraz Snow (śnieg; z napędem e‑4ORCE) – umożliwiają dostosowanie sposobu jazdy do nastroju i warunków drogowych.

Sztywna konstrukcja nadwozia oraz precyzyjna zębatkowa przekładnia kierownicza zapewniają świetne prowadzenie na zakrętach, a rozkład mas między przodem a tyłem bliski idealnemu 50:50 – uzyskany dzięki umieszczeniu akumulatora w centralnej części pod podłogą – pomaga utrzymać przewidywalny tor jazdy na łukach i zakrętach. Zasięg przedłuża się dzięki szybkiemu ładowaniu w standardzie CCS (Combined Charging System) w Europie.

Jest to po części zasługą systemu kontroli termicznej akumulatora, który stale optymalizuje temperaturę tego chłodzonego cieczą elementu. Model 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.

Udoskonalona została wersja systemu ProPILOT., która z Navi- link oferuje jeszcze więcej funkcji. e-Pedal umożliwia ruszanie z miejsca, przyspieszanie i zmniejszanie prędkości za pomocą wyłącznie jednego pedału (przyspieszenia).

Nowy Ariya jest też wyposażony w kompleksowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak Nissan Safety Shield, w której skład wchodzi inteligentny system kamer 360°, ostrzeżenie przed kolizją czołową, inteligentne hamowanie awaryjne oraz układ hamowania awaryjnego przy cofaniu.

Komfort użytkowania podnosi możliwość zdalnego sprawdzania stanu naładowania akumulatora choćby w czasie śniadania czy porannej kawy. Auto rozpoznaje też zbliżającego się posiadacza inteligentnego kluczyka i odblokowuje drzwi. Samochód komunikuje się z kierowcą przez ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala.

Technologia Remote Software Upgrade umożliwia zdalną aktualizację oprogramowania zainstalowanego w pojeździe, w tym oprogramowania systemu multimedialnego, układów elektrycznych i elektronicznych, układów sterujących charakterystyką zawieszenia, klimatyzacji oraz innych ustawień samochodu elektrycznego. Właściciel nie musi się w tym celu udawać do serwisu.

Dane techniczne (poniżej)