NISSAN SERWOWAŁ LODY CZYLI POPARCIE DLA WIATRU I WODY

nissan-lody1

Brytyjski Dzień Czystego Powietrza był okazją eksperymentu. Nissan „wyjął” silnik spalinowy ze swojej typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc koncepcję całkowicie elektrycznego pojazdu.

Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s of Scotland, który pozyskuje mleko z rodzinnej farmy zasilanej z odnawialnych źródeł energii – wiatru i słońca.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

nissan-lody2

Projekt udowadnia, że stosując podejście „Z nieba do wafelka” można uniezależnić się od węgla na każdym etapie, jaki przechodzi lodowy smakołyk. Furgonetki z lodami – w szczególności starsze modele – są w większości wyposażone w silniki Diesla pozostające w nieustannym ruchu w celu zasilania urządzeń chłodniczych.

Pracując na biegu jałowym, silniki te emitują szkodliwe substancje, w tym czarny węgiel. Niektóre brytyjskie miasta planują zakazać wstępu takim pojazdom lub nałożyć na nie kary. Koncepcja firmy Nissan to rozwiązanie dla tych dostawców, którzy chcą zmniejszyć swój ślad węglowy i jednocześnie zaoferować klientom lepsze doświadczenia.

nissan-lody3

Prototyp furgonetki bazuje na całkowicie elektrycznym pojeździe – modelu e-NV200. Opracowana koncepcja to praktyczna demonstracja elektrycznego ekosystemu Nissana łączącego bezemisyjny układ napędowy i akumulatory z odzysku z wytwarzaniem odnawialnej energii słonecznej.

Silnik furgonetki zasilany jest przez akumulator trakcyjny o pojemności 40 kWh, a pokładowe urządzenia do lodów, w tym automat do produkcji, chłodnia i lodówka na napoje czerpią energię z niedawno zaprezentowanego systemu Nissan Energy ROAM, który trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku.

nissan-lody4

To przenośny agregat wykorzystujący ogniwa litowo- jonowe odzyskane z samochodów elektrycznych pierwszej generacji (produkowanych od 2010 roku).

Zasięg modelu e-NV200 to 200 km (cykl mieszany WLTP) bez ładowania. Dwa agregaty Nissan Energy ROAM mają łączną pojemność 1,4 kWh i moc wyjściową do 1 kW. Można je ładować z sieci 230 V (naładowanie do pełna zajmuje około godziny) albo z paneli słonecznych umieszczonych na dachu furgonetki (naładowanie do pełna w ciągu 2-4 godzin).

Lody wydawane są z otwieranego okienka znajdującego się z boku pojazdu, natomiast sprzedawca podaje je stojąc obok furgonetki.

nissan-lody5

Za lody można płacić zarówno gotówką, jak i kartą zbliżeniową lub smartfonem poprzez panel „tap-to-pay” zainstalowany z boku furgonetki.

Głośnik grający przyciągającą klientów melodię (niekoniecznie lubiany przez rodziców) został zastąpiony inteligentnym przyciskiem, po którego naciśnięciu wysyłany jest tweet z dokładnym miejscem furgonetki określanym przez globalną usługę lokalizacyjną What3Words.

Dzięki funkcji dwukierunkowego ładowania modelu e-NV200 właściciele mogą czerpać dochody także zimą, gdy pojazd jest używany mniej intensywnie. Akumulator pojazdu e-NV200 wyposażonego w ładowarkę V2G (Vehicle- to- Grid) może magazynować nadwyżki energii (na przykład energię odnawialną z wiatru i słońca) i w razie potrzeby oddawać ją z powrotem do sieci.