Niemal dziesięć lat po globalnej premierze unikalnej technologii hybrydowej e‑POWER Nissan wprowadza jej kolejną, bardziej zaawansowaną wersję.
System e‑POWER, po raz pierwszy wprowadzony w regionie cztery lata temu, został zaprojektowany tak, by dostarczać wrażeń typowych dla jazdy samochodem elektrycznym bez potrzeby podłączania do gniazdka. Tym samym łączy płynne, dynamiczne przyspieszanie i parametry samochodu elektrycznego z codzienną wygodą użytkowania auta z tradycyjnym napędem spalinowym.
Zobacz także:
OPEL: MOKKA GSE TRAFI DO PRODUKCJI SERYJNEJ NA BAZIE WERSJI RAJDOWEJ
W nowej odsłonie hybrydowy układ napędowy e-POWER został gruntownie przeprojektowany, by zapewniać jeszcze niższe zużycie paliwa i emisję CO₂, a także oferować wyższy komfort i przyjemność z jazdy. Udoskonalona technologia stanowi naturalny krok w kierunku bezemisyjnej mobilności, ułatwiając przejście z tradycyjnych napędów spalinowych.
Zasięg i wygoda diesla z charakterystyką jazdy i responsywnością samochodu elektrycznego
Podstawą układu e-POWER jest unikalna zasada działania, która przekłada się na wymierne korzyści dla kierowcy: silnik spalinowy służy wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej, która zasila bezpośrednio silnik elektryczny napędzający koła, a w razie potrzeby również doładowuje akumulator.
W przeciwieństwie do tradycyjnych hybryd, system e-POWER nie wymaga skomplikowanej skrzyni biegów ani mechanicznego połączenia silnika spalinowego z elektrycznym w celu napędzania kół. Dzięki temu reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia jest natychmiastowa, a jazda wyjątkowo płynna – jak w samochodzie elektrycznym. Podobnie jak w nim, system rekuperacji energii przekształca energię kinetyczną w elektryczną, która trafia z powrotem do akumulatora.
e-POWER nowej generacji rozwija tę koncepcję jeszcze dalej, oferując najlepszy w swojej klasie balans osiągów, komfortu jazdy charakterystycznego dla aut elektrycznych oraz rzeczywistej oszczędności paliwa – przy jednoczesnym zachowaniu zasięgu i elastyczności typowej dla pojazdów spalinowych.
W nowym układzie napędowym e‑POWER istotnym ulepszeniom poddano każdy kluczowy obszar:
– Zużycie paliwa zostało obniżone do 4,5 l/100 km (WLTP) – najlepszy wynik w segmencie oznaczający, że potencjalny zasięg samochodu może wynieść 1200 km,
– Emisja CO2 spadła ze 116 g/km do 102 g/km – czyli o 12% względem dotychczasowej wersji,
– Natężenie hałasu w kabinie zmniejszyło się nawet o 5,6 dB w porównaniu z poprzednią generacją, co daje wrażenia z jazdy podobne jak w samochodzie elektrycznym,
– Dodatkowe 11 kW mocy w trybie Sport zapewnia jeszcze bardziej responsywną i angażującą jazdę.
Kompleksowe zmiany w silniku
Sercem układu e-POWER jest opracowany od podstaw modułowy zespół napędowy typu 5‑w‑1, integrujący silnik elektryczny, generator, falownik, przekładnię redukcyjną oraz przekładnię podwyższającą prędkość obrotową w jednej, kompaktowej obudowie. W połączeniu z udoskonaloną kalibracją jednostki spalinowej oraz poprawioną izolacją akustyczną, rozwiązanie to pozwala znacząco ograniczyć hałas i wibracje podczas pracy pod obciążeniem.
Moc wzrosła o 11 kW i wynosi teraz maksymalnie 151 kW (w trybie Sport, w pozostałych 140 kW). Pojemność akumulatora pozostała bez zmian – 2,1 kWh. Pomimo podobnej konfiguracji – trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra z turbodoładowaniem – jednostka napędowa została zaprojektowana całkowicie od nowa i opracowana specjalnie z myślą o zastosowaniu w systemie e-POWER. Wykorzystuje autorską koncepcję spalania STARC opracowaną przez Nissana, która pozwoliła osiągnąć wyjątkowo wysoką sprawność cieplną na poziomie 42%. Dzięki stabilizacji procesu spalania wewnątrz cylindrów silnik pracuje ciszej i efektywniej przy niższych prędkościach obrotowych. Zastosowano również nową, większą turbosprężarkę, co przełożyło się na dalszą poprawę efektywności – umożliwiło obniżenie prędkości obrotowej silnika o 200 obr./min podczas jazdy autostradowej, przyczyniając się do redukcji hałasu w kabinie.
Technologia zmiennego stopnia sprężania, zastosowana w poprzedniej wersji silnika, stała się zbędna dzięki wprowadzonym zmianom konstrukcyjnym i udoskonaleniom nowej jednostki.
Wydajność silnika została dodatkowo zwiększona w wyniku przejścia na olej 0W16, co zmniejszyło poziom tarcia wewnętrznego. Klienci docenią również fakt, że okresy między przeglądami zostały wydłużone z 15 tys. km do 20 tys. km.
Wszystkie wprowadzone usprawnienia przekładają się na wymierne korzyści: Qashqai z nowym układem e-POWER zużywa aż o 16% mniej paliwa w codziennej eksploatacji, a podczas jazdy autostradowej odnotowuje 14-procentową poprawę efektywności względem obecnej generacji.
David Moss, starszy wiceprezes Nissana ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO, powiedział: Nowa wersja systemu e‑POWER uwzględnia wszystko, czego nauczyliśmy się podczas opracowywania elektrycznych układów napędowych dla Europy. Przeanalizowaliśmy, co działało dobrze w poprzednich generacjach i co najbardziej podobało się klientom, a następnie przeprojektowaliśmy system tak, aby zapewniał maksymalną efektywność, obniżenie emisji i cichszą, przyjemniejszą jazdę – przy osiągach typowych dla diesla. Jesteśmy dumni, że nowy układ e‑POWER oferuje teraz największą oszczędność paliwa i najniższą emisję w swojej klasie.
Przy zasięgu mogącym sięgać do 1200 km na pełnym zbiorniku, nowy układ e-POWER oferuje większy zasięg niż wiele tradycyjnych hybryd typu plug-in – bez potrzeby podłączania do ładowarki czy oczekiwania na pełne naładowanie akumulatora.
Inteligentny krok w kierunku elektromobilności
Dla wielu kierowców przejście na w pełni elektryczny samochód wciąż wiąże się z dylematami – w kwestii ładowania, zasięgu, infrastruktury czy zmiany nawyków. I tu właśnie przychodzi z pomocą e‑POWER.
Napęd w pełni oparty na silniku elektrycznym i brak konieczności ładowania sprawiają, że nowa wersja technologii e‑POWER to naturalny i pewny krok na drodze do elektromobilności – łączy płynność jazdy i responsywność samochodu elektrycznego z zasięgiem i wygodą, do jakich przyzwyczaiły nas auta spalinowe. Dzięki temu kierowcy mogą cieszyć się wrażeniami z jazdy porównywalnymi z autem elektrycznym, bez obaw związanych z codziennym ładowaniem czy mitami, które wciąż powstrzymują część użytkowników przed przejściem na mobilność bezemisyjną.
Dzięki temu, że silnik spalinowy nie przekazuje napędu bezpośrednio na koła, Qashqai z napędem e-POWER oferuje wrażenia typowe dla samochodu elektrycznego – płynną jazdę bez zmiany biegów, natychmiastową reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia i wyjątkowo cichą pracę przy niskich prędkościach. W przeciwieństwie jednak do aut elektrycznych, zasilanych wyłącznie z baterii, jego tankowanie zajmuje zaledwie chwilę i możliwe jest na każdej stacji paliw.
Technologia e-POWER ułatwia docelowe przejście na napęd elektryczny, działając jako realne rozwiązanie pośrednie na drodze do elektromobilności. Oferuje wszystkie kluczowe zalety jazdy elektrycznej – bez typowych ograniczeń, takich jak ładowanie czy obawa o zasięg. To propozycja dla kierowców, którzy szukają nowoczesnych rozwiązań, ale nie chcą rezygnować z wygody i przyzwyczajeń znanych z tradycyjnych aut.
Clíodhna Lyons, wiceprezes Nissana ds. planowania produktów i usług regionie AMIEO, dodała: Najnowsza generacja układu e‑POWER jest efektem połączenia wizji Nissana i uwag klientów, które uwzględniliśmy w naszych pracach nad zelektryfikowanymi napędami. To rozwinięcie sprawdzonej technologii, oferujące jeszcze większą efektywność bez kompromisów w zakresie osiągów. Nowy e-POWER łączy wyjątkowo niskie zużycie paliwa i imponujący zasięg – również podczas jazdy autostradowej – z codzienną przyjemnością prowadzenia pojazdu napędzanego silnikiem elektrycznym. Co istotne, wszystko to odbywa się bez konieczności zmiany przyzwyczajeń związanych z użytkowaniem tradycyjnych samochodów. To technologia, która umożliwia płynne i naturalne przejście w kierunku elektromobilności i stanowi kluczowy element naszej strategii elektryfikacji.
Cyfrowe udoskonalenia i inteligentne systemy jazdy
Nissan Qashqai zostanie również wyposażony w rozszerzone funkcje związane z technologiami mobilnymi – w tym w system multimedialny z wbudowanymi usługami Google, który zapewni dostęp do Map Google, Asystenta i Sklepu Play. Wśród nowych funkcji pojawi się obsługa poleceniami głosowymi za pośrednictwem Asystenta Google, dostęp do dodatkowych aplikacji w Sklepie Play, prognoza pogody w miejscu docelowym czy Nissan Trip Stories – funkcja umożliwiająca klientom rejestrowanie i udostępnianie swoich ulubionych tras poprzez aplikację NissanConnect Services.
Dodatkowe usprawnienia technologiczne obejmują rozszerzony zakres inteligentnej jazdy dzięki poprawionym funkcjom systemu wspomagania kierowcy ProPILOT, takim jak lepsze interfejsy jazdy autonomicznej po drogach wielopasmowych, zapewniające skuteczniejsze monitorowanie ruchu i rozpoznawanie otoczenia.
Jednocześnie klienci, którzy zdecydują się na nowy układ e‑POWER, mogą spodziewać się niższego całkowitego kosztu posiadania (TCO) dzięki wydłużeniu odstępów między przeglądami z 15 tys. km do 20 tys. km.
Najnowszy Nissan Qashqai z system e‑POWER nowej generacji, produkowany w ultranowoczesnej fabryce Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii, będzie dostępny na rynkach europejskich od września 2025 roku. W kolejnych miesiącach model zostanie wprowadzony do oferty w Afryce i Oceanii.