NISSAN: WYNALAZEK SPRZED 180 LAT SPRAWDZIŁ SIĘ DZIŚ W JUKE

Nissan_Sishield1

Brytyjski oddział Nissana zaadaptował wiktoriańską (XIX-wieczną) technologię, by ograniczyć dekoncentrację kierowców korzystających ze smartfonów podczas jazdy.

Nissan Signal Shield to rozwiązanie polegające na stworzeniu wewnątrz pojazdu strefy, w której nie są dostępne sygnały sieci komórkowej, Bluetooth ani Wi-Fi. Urządzenie zabudowano w podłokietniku crossovera Juke.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

System jest odpowiedzią na nasilający się problem dekoncentracji kierowców korzystających ze smartfonów podczas jazdy. Niemal co piąty kierowca przyznaje się do łamania zakazu pisania SMS-ów podczas jazdy…

Nissan_Sishield2

Urządzenie jest wręcz genialne w swojej prostocie. Nissan Signal Shield to prototypowy, umieszczony w środkowym podłokietniku modelu Juke schowek pełniący rolę klatki Faradaya — wynalazku pochodzącego z lat 30-tych XIX wieku. Po włożeniu telefonu do schowka i zamknięciu pokrywy Signal Shield tworzy wokół niego „strefę ciszy”, blokując wszelkie przychodzące i wychodzące sygnały sieci komórkowej, jak również połączenia Bluetooth i Wi-Fi.

Koncepcja ta pozwala kierowcy wyeliminować czynniki rozpraszające uwagę podczas jazdy, takie jak wiadomości tekstowe, powiadomienia z serwisów społecznościowych czy informacje wysyłane przez zainstalowane w telefonie aplikacje. Liczba kierowców, którzy przyznają się do korzystania z telefonu podczas jazdy zwiększyła się z 8 proc. w 2014 roku do 31 proc. w 2016 roku.

Użytkownicy coraz częściej nie potrafią powstrzymać się od sprawdzania przychodzących wiadomości i powiadomień, które są wyświetlane na ekranach telefonów — robią to nawet podczas jazdy. Wszystkie crossovery Nissana są wyposażone w łącze Bluetooth, dzięki któremu kierowcy mogą odbierać i nawiązywać połączenia telefoniczne przy pomocy zestawu głośnomówiącego, jeśli tylko warunki na drodze umożliwiają bezpieczne wykonanie takiej czynności. Systemy NissanConnect lub Apple CarPlay w nowym modelu Micra umożliwiają jeszcze głębszą integrację z zainstalowanymi w telefonie aplikacjami.

Nissan_Sishield3

Nissan Signal Shield pozwala kierowcom samodzielnie decydować o tym, czy chcą mieć łączność ze światem zewnętrznym podczas jazdy, czy też życzą sobie podróżować w przestrzeni „wolnej od telefonów”. Jest to rodzaj cyfrowego odwyku, w trakcie którego nic nie przeszkadza w prowadzeniu samochodu. Jeśli kierowca chce korzystać z zapisanej w telefonie muzyki lub podcastów, może podłączyć urządzenie do pokładowego systemu audio za pomocą portu USB lub Aux. Telefon połączy się z samochodem przewodowo, nawet jeśli zostanie umieszczony w schowku Nissan Signal Shield.

Aby ponownie nawiązać połączenie z siecią komórkową, wystarczy otworzyć podłokietnik — jest to czynność, która nie wymaga oderwania wzroku od drogi i dotykania telefonu. Telefon ponownie zaloguje się do sieci i połączy się z pokładowym systemem multimedialnym przez Bluetooth.

Innowacyjne rozwiązanie wykorzystuje zasadę klatki Faradaya — przestrzeni otoczonej przewodzącym prąd materiałem, takim jak druciana siatka, który jest nieprzenikliwy dla pola elektromagnetycznego. Nazwa klatki tego typu pochodzi od nazwiska angielskiego pioniera nauki Michaela Faradaya, który skonstruował ją w latach 30-tych XIX wieku.

Po włożeniu do środka urządzenia elektronicznego, takiego jak smartfon, wszystkie sygnały elektromagnetyczne — w tym pochodzące z sieci komórkowej lub Bluetooth — zostają odcięte przez zewnętrzny materiał przewodzący klatki, a tym samym przestają docierać do urządzenia.