NOWY JORK 2013: NOWY MERCEDES CLA 45 AMG

Mercedes-Benz CLA 45 AMG

Podczas salonu motoryzacyjnego w Nowym Jorku debiutuje model CLA 45 AMG. Sylwetka czterodrzwiowego coupé kryje typowe dla samochodów AMG geny Driving Performance i turbodoładowany silnik o mocy 360 KM oraz 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

To najmocniejsza seryjna jednostka 4-cylindrowa na świecie, a przy okazji wyjątkowo oszczędna – CLA 45 AMG zużywa średnio jedynie 6,9 l/100 km (NEDC). Nieznane dotąd standardy w segmencie wyznacza również napęd na obie osie AMG 4MATIC.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Mercedes-Benz, podobnie, jak w przypadku modeli CLS 63 AMG Shooting Brake (2012) oraz CLS 55 AMG (2004), tworzy zupełnie nowy segment.

SILNIK

2-litrowy silnik AMG z turbodoładowaniem generuje moc 265 kW (360 KM) oraz 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego i jest najmocniejszą produkowaną seryjnie 4-cylindrową jednostką na świecie. Wartości te w połączeniu z napędem na obie osie AMG 4MATIC przekładają się na wyśmienite osiągi. CLA 45 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,6 sek. i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h (ograniczoną elektronicznie).
4-cylindrowy silnik AMG sprawia, że coupe na przejechanie 100 km potrzebuje średnio 6,9 l/100 km (NEDC) i spełnia już normę Euro 6, która wejdzie w życie w 2015 roku.

Nowa jednostka Mercedes-AMG należy do rodziny BlueDIRECT i wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa oraz piezoelektryczne wtryskiwacze, a także aluminiową skrzynię korbową, zoptymalizowany pod względem masy układ korbowy z kutym, stalowym wałem, kute tłoki z pierścieniami o ograniczonym tarciu, ścianki cylindrów w technologii NANOSLIDE, chłodzenie wodno-powietrzne, system zarządzania energią oraz funkcję ECO start/stop.

 

 

Aby zapewnić odpowiednią reakcję na wciśnięcie pedału gazu, Mercedes-Benz zastosował turbosprężarkę twin-scroll i układ wydechowy o maksymalnej przepustowości. Technologia wykorzystuje ciśnienie wsteczne spalin oraz ich temperaturę. Sportowy układ wydechowy emituje głęboki dźwięk i wykorzystuje rury o dużym przekroju oraz automatycznie sterowaną klapę wydechu. Ta ostatnia, znana jest już z SLK 55 AMG.

Opcjonalny układ wydechowy AMG Performance z klapą wydechu zapewnia jeszcze bardziej gardłowy pomruk w trakcie zmiany przełożeń i przyspieszania z otwartą przepustnicą. Funkcji podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji oraz przerwom w dostawie wtrysku przy zmianie biegu na wyższy pod obciążeniem towarzyszy uderzający odgłos, obcy innym jednostkom 4-cylindrowym.

Znakomite osiągi CLA 45 AMG wymagają odpowiednio wydajnego układu chłodzenia. Bazując na konstrukcji stosowanej w modelu SLS AMG, obieg niskiej temperatury wykorzystano do dodatkowego, wodno- powietrznego chłodzenia powietrza doładowującego. Za chłodzenie skrzyni biegów odpowiada obieg chłodzący silnik.

Podobnie jak agregaty V8 i V12, 2-litrowa jednostka AMG jest montowana ręcznie zgodnie z tradycyjną zasadą AMG: “jeden człowiek, jeden silnik”.

SKRZYNIA BIEGÓW

7-stopniowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT połączona jest bezpośrednio za pomocą złącza kołnierzowego z zamontowanym poprzecznie 4-cylindrowym silnikiem AMG. Kluczowe moduły jej osprzętu zostały zaadaptowane z supersportowego modelu SLS AMG. Spontaniczna, gładka zmiana biegów odbywa się bez przerw w dostawie siły napędowej. Przekładnia oferuje trzy programy pracy oraz funkcję podwójnego wysprzęglenia i RACE START.

Atutem nowej skrzyni jest “czasowy tryb M”. W trybie C lub S kierowca może aktywować program ręcznej zmiany przełożeń (“M”) bez odrywania ręki od kierownicy – wystarczy, że wciśnie jedną z manetek przy kierownicy. Jednocześnie funkcja automatycznej zmiany biegów w przypadku osiągnięcia granicznych obrotów pozostaje aktywna i pozwala w pełni skupić się na prowadzeniu. Czas zmiany przełożeń w manualnym trybie “M” i sportowym “S” jest podobny do tego, jaki cechuje SLS AMG GT. W trybie “C” (Controlled Efficiency) charakterystyka pracy przekładni i silnika wspiera oszczędny tryb jazdy, a funkcja ECO start/stop jest aktywna.

 

 

NAPĘD AMG 4MATIC

CLA 45 AMG standardowo dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Siła napędowa płynie do tylnego zespołu napędowego przez kompaktową przystawkę odbioru mocy (PTU), w pełni zintegrowaną z 7-stopniową skrzynią biegów. System nie posiada własnego obiegu oleju – korzysta z układu smarowania przekładni.

Aby ograniczyć masę, elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe zostało zintegrowane z tylnym dyferencjałem. Natychmiast wykrywa ono poślizg przednich kół, a hydrauliczna pompa błyskawicznie zespala tarcze i w razie potrzeby kieruje siłę napędową do tylnej osi. Wszystko dzieje się automatycznie. Gdy wymagają tego warunki, moment jest rozdzielany między osiami w stosunku do 50:50. Na proporcje te wpływa prędkość samochodu, przyspieszenia poprzeczne i wzdłużne, kąt obrotu kierownicy, różnica prędkości pomiędzy poszczególnymi kołami, wybrane przełożenie oraz pozycja pedału gazu.

Z układem AMG 4MATIC współpracuje 3-stopniowy układ ESP z funkcją ESP Curve Dynamic Assist. Rozbudowane ustawienia pozwalają dostosować działanie systemu do indywidualnych preferencji za naciśnięciem przycisku. Ukierunkowany na bezpieczeństwo tryb “ESP ON” pomaga w utrzymaniu neutralnej charakterystyki jazdy. System inicjuje hamowanie jednego lub kilku kół i ogranicza moment obrotowy silnika w przypadku utraty stabilności.

Krótkie naciśnięcie przycisku ESP aktywuje dynamiczny tryb “ESP SPORT Handling“. System zaczyna reagować z opóźnieniem, a na tylne koła trafia dodatkowa porcja momentu obrotowego. Dłuższe przytrzymanie przycisku ESP dezaktywuje działanie układu, uruchamiając tryb “ESP OFF“. Powinien być on używany wyłącznie na zamkniętych torach wyścigowych. Jeśli w trakcie hamowania w trybie “SPORT Handling” lub “ESP OFF” kierowca gwałtownie wciśnie pedał hamulca, funkcje systemu ESP zostaną przywrócone.

Uzupełnieniem układu ESP jest funkcja ESP Curve Dynamic Assist. Podczas jazdy krętą drogą niezauważalne przyhamowanie wewnętrznego koła zapewnia jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie.

 

 

SPORTOWE ZAWIESZENIE

Przednie zawieszenie CLA 45 AMG ma sztywniejsze zwrotnice i zupełnie nową elastokinematykę. W efekcie model jest zwinniejszy w zakrętach i bardziej precyzyjnie podąża obranym torem jazdy. Zastosowanie sztywniejszych łożysk przełożyło się na większe nachylenie kół, a co za tym idzie – wyższe prędkości na łukach.

Wielowahaczowe tylne zawieszenie to całkowicie nowa konstrukcja. Nowa elastokinematyka osi i łożyska stabilizatorów sprzyjają uzyskaniu maksymalnej przyczepności. Tylna przekładnia została uzbrojona w sztywniejsze ułożyskowanie dla osiągnięcia większej stabilności; rama pomocnicza jest na sztywno połączona z nadwoziem. Sportowe zawieszenie AMG ze specjalnie zestrojonymi amortyzatorami i sprężynami oraz większymi stabilizatorami w zarodku dusi przechyły karoserii w trakcie mijania podwójnych szykan. Model porusza się standardowo na lekkich obręczach AMG, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/40 R 18.

UKŁAD KIEROWNICZY HAMULCE

Elektromechaniczny, progresywny układ kierowniczy Dual Pinion AMG z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości i stałym przełożeniem (14,5:1) zapewnia neutralną reakcję na ruchy kierownicy. Aby efektywnie wykorzystać przestrzeń, elektryczną pompę zamontowano na przekładni kierowniczej. Wysokowydajny układ hamulcowy AMG z wentylowanymi i perforowanymi tarczami przy wszystkich kołach (350 x 32 mm z przodu oraz 330 x 22 mm z tyłu) pozwala na niezawodne wytracanie prędkości.

NADWOZIE I WNĘTRZE

Podobieństwo do modelu CLS 63 AMG jest całkowicie zamierzone. Ekspresja “cywilnej” wersji zyskała charakterystyczne dla samochodów AMG elementy – osłonę chłodnicy przecina podwójne ostrze, przedni spojler ma tytanowy odcień, a szerokie wloty zapewniają nieprzerwany dopływ świeżego powietrza. Rzeźbę profilu CLA 45 AMG podkreślają lekkie obręcze AMG z podwójnymi ramionami, nakładki progowe w kolorze tytanowym oraz ekskluzywny emblemat “TURBO AMG”. Nad tylnym pasem dominuje muskularny zderzak z bocznymi wylotami powietrza i centralnym dyfuzorem, w którym zatopiono dwie szerokie, chromowane końcówki wydechu. LED-owe lampy pozostawiają nocą ciekawe wrażenie.

 

 

Wysoka jakość wykończenia, materiały i sportowa atmosfera to wizytówki kabiny CLA 45 AMG. Fotele obite mieszanką skóry ARTICO i tkaniny DINAMICA zdobią czerwone przeszycia, z którymi korespondują czerwone pasy bezpieczeństwa oraz sportowa kierownica wielofunkcyjna z łopatkami do zmiany biegów. Wykończenie ze szczotkowanego aluminium współgra z galwanizowanymi otworami wentylacyjnymi. Panel wskaźników z kolorowym wyświetlaczem pozwala kierowcy dostosować ustawienia funkcji menu AMG i RACETIMER.

Dla CLA 45 AMG dostępne są liczne opcje indywidualizacji, w tym:
• wykonane z włókna węglowego obudowy bocznych lusterek AMG;
• pakiet AMG Exterior Carbon-Fibre: dokładka przedniego zderzaka, osłony progów i tylnych fartuch wykonane z włókna węglowego;
• elementy wykończenia kokpitu z włókna węglowego;
• pakiet AMG Exclusive;
• obręcze AMG z lekkich stopów w rozmiarze 8 x 19 cali z ogumieniem 235/35 R 19 w dwóch odcieniach: tytanowym, z lśniącym wykończeniem, lub czarnym, matowym, z polerowanym rantem;
• pakiet AMG Night: przyciemniane szyby, anodowane na czarno listwy ozdobne, dymione rury wydechowe oraz dokładka przedniego zderzaka, boczne lusterka, osłony progów i tylny fartuch w kolorze lśniącej czerni;
• układ wydechowy AMG Performance;
• zawieszenie AMG Performance z twardszymi nastawami;
• kierownica AMG Performance oraz dźwignia E-SELECT;
• fotele AMG Performance;
• czarne nakładki śrub kół i dekle obręczy stylizowane na centralną śrubę (wyłącznie dla standardowych felg AMG);
• intelligent Light System;
• czerwone zaciski hamulcowe.

Sprzedaż CLA 45 AMG ruszy w lipcu, a pierwsze auta dotrą do dealerów we wrześniu.

 

 

DANE TECHNICZNE

– pojemność: 1991 ccm;
– średnica x skok: 83,0 x 92,0 mm;
– stopień kompresji: 8,6 : 1;
– moc maks.: 265 kW (360 KM) przy 6000 obr./min.;
– maks. moment: 450 Nm przy 2250-5000 obr./min.;
– masa silnika (bez płynów): 148 kg;
– maks. prędkość obrotowa: 6700 obr./min.;
– moc z 1 litra pojemności: 133 kW (181 KM);
– maks. ciśnienie wtrysku: do 140 barów;
– maks. ciśnienie doładowania: 1,8 bara;
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 6,9 – 7,1 l/100 km;
– emisja CO2 : 161 – 165 g/km;
– norma emisji: EU6;
– przyspieszenie 0-100 km/h : 4,6 sek.;
– prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie).