PARYŻ 2012: KIA RAY EV POKAZAŁA SIĘ W EUROPIE

Pierwszym produkcyjnym pojazdem elektrycznym marki Kia był zaprezentowany w grudniu 2011 roku Kia Ray EV (Electric Vehicle) − zero-emisyjny samochód miejski o dynamicznych osiągach i zasięgu do 139 km z pojedynczego naładowania akumulatorów.

Prezentowana podczas zakończonego właśnie Salonu Samochodowego w Paryżu 2012 3,6-metrowa Kia Ray EV zaprojektowana została na potrzeby wyłącznie koreańskiego rynku. Samochód posiada napęd na koła przednie i wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 50 kW, zasilany baterią polimerowych akumulatorów litowo- jonowych o pojemności 16,4 kWh. Są one zabudowane pod podłogą i tylną kanapą pojazdu, a ich żywotność przewidziana jest na 10 lat.

Mimo wyższej masy własnej niż wersja o napędzie spalinowym, osiągi samochodu Ray EV są całkowicie akceptowalne dzięki rozwijanemu przez silnik elektryczny momentowi obrotowemu 167 Nm ( plus 77 proc. w stosunku do wersji poprzedniej). EV przyspiesza szybciej niż wersja benzynowa (0-100 km/h w ciągu 15,9 sek.), a jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Czas ładowania akumulatorów ze zwykłej sieci domowej 220 V wynosi 6 godzin, a z gniazda szybkiego ładowania − zaledwie 25 minut.

Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej Ray EV obejmuje pierwszy w samochodzie tego typu system precyzyjnej nawigacji, pokazujący punkty normalnego i szybkiego ładowania znajdujące się w aktualnym zasięgu jazdy. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy automatycznej skrzyni przekładniowej w zakresie Drive: „E” (‘eco’) zmniejszający zużycie prądu by wydłużyć zasięg jazdy oraz „B” (‘brake’) nastawiony na maksymalny odzysk energii m.in. podczas zjazdów z pagórków lub wzniesień.

Silnik elektryczny Kia Ray EV osiąga 93 proc. sprawności energetycznej. Nowatorska konstrukcja akumulatorów pozwala obniżyć ich masę o 13 proc. przy wzroście gęstości energetycznej o 15 proc. w stosunku do systemów proponowanych przez konkurencję.

Kia Ray EV wyposażona jest także w nowe rozwiązanie odzysku energii podczas hamowania (regenarative braking system) wykorzystujący napędzany silnikiem elektrycznym aktywny siłownik hydrauliczny, który wytwarzając stałe ciśnienie w układzie hamulcowym umożliwia niezależnie od okoliczności − operowanie pedałem hamulca ze stałą siłą. Nad bezpieczeństwem pasażerów samochodu Ray EV czuwa sześć poduszek powietrznych oraz standardowe systemy elektroniczne − dynamicznej kontroli toru jazdy VDC (Vehicle Dynamics Control) oraz HAC (Hill Assist Control), zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu.

W roku 2012 Kia planuje produkcję serii 2500 samochodów Ray EV, z których większość ma trafić do koreańskich agend rządowych oraz instytucji użyteczności publicznej. Będzie to kontynuacja długoterminowego programu badawczo- rozwojowego, którego celem jest udostępnienie odbiorcom światowym przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu drogowego w okresie najbliższych dziesięciu lat.

DANE TECHNICZNE

Wymiary
– długość: 3593 mm;
– szerokość: 1595 mm;
– wysokość: 1700 mm;
– rozstaw osi: 2520 mm;
– masa własna: 1185 kg.

Napęd

– silnik elektryczny: 50 kW;
– moc maksymalna: 68 KM;
– moment maksymalny: 167 Nm.

Zasilanie

– napięcie/ rodzaj: 330V, akumulatory polimerowe litowo- jonowe;
– pojemność: 16,4 kWh;
– czas ładowania: 360 minut (w cyklu normalnym) lub 25 minut (w cyklu przyspieszonym).

Osiągi
– przyspieszenie 0-100 km/h: 15,9 sekundy;
– prędkość maksymalna: 130 km/h;
– zasięg maksymalny: 139 km.