PEUGEOT: AUTA KONCEPCYJNE NIE SĄ TYLKO SZTUKĄ DLA SZTUKI

Samochody koncepcyjne spełniają różne funkcje. Niekiedy są tylko daleką od rzeczywistości wizją, która w założeniu nie będzie nigdy w pełni zrealizowana.

Dla Peugeot koncepty nie jest wyłącznie sztuką dla sztuki, lecz stanowi składnik strategii marki.


Zobacz relacje:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Jest esencją jej wizerunku, materiałem i inspiracją dla długofalowej stylistycznej i technologicznej wizji przyszłych modeli.

To odpowiednik „haute couture” jako przeciwieństwa masowej produkcji w świecie mody. Wszystkie tworzone przez Peugeota pojazdy koncepcyjne są całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy, aby każdy mógł w pełni docenić ich zalety – również w ruchu.

Od wielu lat mają realistyczne wymiary (konstrukcji oraz kół), i są wyposażone w szereg elementów łatwych do wdrożenia w modelach seryjnych.

HISTORIA

Modele studyjne czerpią inspirację z mającej 210 lat tradycji marki i mają ważny udział w budowaniu jej tożsamości. Pierwszy projekt o cechach samochodu koncepcyjnego powstał w 1984 roku – był to Quasar, który pokazał poziom umiejętności technologicznych marki. Konstruktorzy i styliści dostali wolną rękę i mogli stworzyć przedmiot swoich marzeń, wolny od ograniczeń seryjnej produkcji.

Kształt nadwozia, stworzony na bazie szkicu Erica Bertheta, był dziełem Gérarda Weltera, ówczesnego stylisty Peugeota. Gérard Welter został później twórcą stylu 205, a w latach 1998- 2007 dyrektorem ds. stylu marki. Futurystyczne jak na tamte czasy wnętrze zaprojektował Paul Bracq. Zawieszenie powstało na bazie 205 Turbo 16. Podobnie jak silnik, którego moc została zwiększona do 600 KM.

Kolejne samochody koncepcyjne miały zawsze związek ze światem sportów samochodowych, tak bliskim Gérardowi Welterowi. Proxima, zaprezentowana między innymi na Goodwood Festival of Speed, była napędzana silnikiem V6 biturbo o mocy 680 KM. Oxya z podobnym silnikiem osiągnęła na torze wyścigowym Nardo w 1988 roku prędkość 350 km/h.

W roku 2010, kiedy na czele dyrekcji ds. stylu stanął Gilles Vidal, pojawił się samochód koncepcyjny SR1, otwierający nową epokę w historii designu producenta. W 2012 roku Onyx był pierwszą zapowiedzią nowego stylu marki. Zastosowano w nim nowe rodzaje materiałów, takie jak surowa miedź, a logo marki znalazło się w centralnym punkcie grilla.

Linia „Onyx” stała się też pierwszym manifestem mobilności bez granic, w ramach którego powstały także studyjne modele roweru i skutera. Kolejnymi stylistycznymi „manifestami” marki stały się takie modele koncepcyjne jak 308 R Hybrid czy 508 Peugeot Sport Engineered, zaprojektowane we współpracy z Peugeot Sport.

Ten ostatni model dał początek wersji seryjnej. Podobnie było w przypadku modelu 20♥, który był bazą dla 206 CC, czy też RCZ Concept dla seryjnego coupé o tej samej nazwie.