PEUGEOT RCZ – TEN SAMOCHÓD BUDZI EMOCJE

Ten samochód budzi emocje. Przede wszystkim swoim wyglądem – szczególnie z tyłu. Ale nie tylko – także swoimi parametrami oraz świetnym komfortem prowadzenia. Oto nasz test Peugeot RCZ.

Peugeot RCZ to usportowione, kompaktowe, czteroosobowe Coupé. W samym założeniu ma być ekskluzywne, wyjątkowe i ma wzbudzać niezwykle silne emocje. I takie jest!

Nazwa RCZ odzwierciedla jego wyjątkowy charakter w ofercie firmy Peugeot – to pierwszy model, który nie używa systemu numeracji z jednym lub dwoma zerami w środku. Model odzwierciedla nowy wizerunek francuskiej marki i jako pierwszy oznaczony został nowym logo Lwa.


Zobacz także:
INNE SAMOCHODY


RCZ zaprojektowano z myślą o nowoczesnych, wymagających klientach, którzy znają się na samochodach i szukają czegoś wyjątkowego. Innymi słowy – to pierwszy tak ekskluzywny pojazd w gamie modeli firmy Peugeot. Jego zadaniem jest spełnienie dodatkowej roli – za nim, w planach, są już następne, które pojawią się w kolejnych latach i mają być równie wyjątkowe i niepowtarzalne…

Pierwszy etap projektu RCZ rozpoczął się we wrześniu 2007 roku na salonie we Frankfurcie, gdzie firma Peugeot zaprezentowała samochód koncepcyjny. Niedługo potem podjęto decyzję o wprowadzeniu go do produkcji seryjnej, co zostało oficjalnie ogłoszone w Genewie w marcu 2008 roku.

Jednak wcielenie tego planu w życie wymagało determinacji, odwagi i pomysłowości. Głównym założeniem projektu było utrzymanie stylistyki pojazdu koncepcyjnego, mimo ograniczeń związanych z procesem produkcji i komercjalizacji. Jednak na tym wyzwania się nie kończyły, bowiem wyznaczono ambitne cele w zakresie jakości produkcji oraz właściwości jezdnych.

Kolejnym wyzwaniem było opracowanie seryjnej wersji RCZ w bardzo krótkim czasie. Aby tego dokonać, pojazd musiał być składany w centrum produkcyjnym specjalizującym się w budowie samochodów luksusowych, które wypuszczane są na rynek w niewielkiej liczbie. Do tego celu wybrano austriacki zakład Magna Steyr w miejscowości Graz.

Dzięki tym posunięciom, w zaledwie dwa lata po podjęciu decyzji o rozwoju i seryjnej produkcji, model RCZ pojawi się na rynku wiosną 2010 roku.

NADWOZIE

Sylwetka RCZ jest atletyczna, elegancka i aerodynamiczna. Niepowtarzalny charakter uwydatnia zmysłowy kształt dachu z charakterystycznymi, łukowatymi przetłoczeniami poprowadzonymi aż po tylną szybę.

O ile z przodu samochód nawiązuje do innych modeli marki, o tyle jego tył musi zadowolić największych indywidualistów.

Naszym zdaniem Peugeot RCZ jest po prostu bardzo ładny…

WNĘTRZE

Zajęcie pozycji zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach – szczególnie przez osoby wysokie – wymaga pewnego treningu.

RCZ posiada cztery miejsca siedzące, ale praktycznie – jak większość coupe – jest przeznaczone dla dwóch dorosłych osób z przodu i ewentualnie dzieci z tyłu.

Idealna pozycja za kierownicą jest jak najbardziej możliwa. Fotele są wygodne, prowadzący pojazd może optymalnie wyregulować zarówno siedzisko jak i kierownicę.

Łagodne, opływowe kontury deski rozdzielczej oraz nowoczesne materiały wykończenia powodują, że w przedziale pasażerskim panuje luksusowo- sportowy klimat.

O ile miejsca na tylnych siedzeniach nie jest zbyt dużo, to bardzo praktyczne jest to, że oparcia tylnych foteli można złożyć i zyskać przestronny – jak na ten segment – przedział bagażowy (od 384 do 760 litrów).

PARAMETRY

Mała masa własna, świetne własności aerodynamiczne oraz nowoczesny silnik to niewątpliwe zalety samochodu.

W 2010 roku dostępne będą następujące jednostki napędowe:

Testowany model wyposażony był w silnik benzynowy 1.6 THP o mocy 147 kW (200 KM) spełniający wymogi Euro 5. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 275 Nm. Z motorem współpracuje 6-stopniowa przekładnia manualna.

Dla osób zwracających uwagę na ekologie informacja, że emisja CO2 wynosi 159 g/km.

Silnik 1.6 THP to nowa konstrukcja i zarazem pierwsza czterocylindrowa jednostka na świecie, wykorzystująca wyjątkową technologię, zapewniającą wysoką wydajność i łączącą świetne osiągi z małym zapotrzebowaniem na paliwo oraz niskim poziomem emisji CO2.

Peugeot zaprezentował już studyjną wersję RCZ z technologią HYbrid4. W wyniku tej modernizacji, sportowy Coupé będzie zapewniał bardzo niski poziom emisji CO2 (ok. 95 g/km) oraz 147 kW (200 KM) mocy i napęd na cztery koła.

PROWADZENIE

RCZ zbudowano na solidnej bazie, jaką jest płyta podłogowa nr 2 (zawieszenie przednie z kolumnami MacPhersona i tylne z odkształcalną belkę). Pojazd cechuje również nisko poprowadzone nadwozie, obniżony środek ciężkości, szerszy rozstaw kół oraz duży rozmiar felg (18- lub 19-calowe).

W wersji z silnikiem THP 147 kW (200 KM) przednie zawieszenie wzbogacono o specjalną, obniżoną poprzeczną belkę rozpierającą, dzięki czemu auto staje się bardziej zwrotne i jeszcze pewniej i lepiej się prowadzi.

TECHNOLOGIA

Aby zrównoważyć wyjątkowe, dynamiczne cechy oraz stylistyczne i technologiczne innowacje, model RCZ wyposażono w szereg zaawansowanych rozwiązań, które mają za zadanie wspomagać kierowcę i podnieść poziom bezpieczeństwa.

Mowa tu o inteligentnym układzie kontroli trakcji z ESP w standardzie, o systemie wspomagania podczas ruszania na wzniesieniu (również w standardzie), systemie WIP COM 3D (system multimedialny z najwyższej półki) i o kierunkowych reflektorach Bi-ksenonowych itd.

INDYWIDUALIZACJA

RCZ można odpowiednio zmodyfikować, zgodnie z unikalnym charakterem i stylistyką pojazdu. Do wyboru mamy tu karbonowy dach, łuki dachowe w różnych kolorach, szeroki wachlarz felg ze stopu metali lekkich itd.

BEZPIECZEŃSTWO

Model wyposażono w szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo – zmodyfikowane elementy nadwozia, liczne elementy bezpieczeństwa biernego oraz aktywną pokrywę odpalaną pirotechnicznie.

W standardzie we wszystkich RCZ są takie usługi, jak PEUGEOT CONNECT SOS (system alarmowy), co możliwe jest głównie dzięki wdrożeniu specjalnego systemu lokalizacji pojazdów. Niestety system jak na razie nie dotyczy Polski…

WRAŻENIA Z JAZDY

Zacząć musimy od tego, że rzeczywiście design Peugeota RCZ, szczególnie z tyłu, jest nowatorski. Tył samochodu, z wyprofilowana szybą, musi podobać się chyba każdemu, a na pewno przyciąga uwagę. W trakcie testu mało było osób, nie tylko entuzjastów motoryzacji, które by się nie obejrzały za RCZ! Prawdą jest też i to, że po ulicach jeździ na razie niewiele tych aut…

Wysoka osoba wsiadając do Peugeota ma pewne problemy. Nie ma się co oszukiwać – ten samochód nie jest przeznaczony dla osób, które mają powyżej 190 centymetrów wzrostu.

Chodzi o to, że przestrzeń pomiędzy fotelem a sufitem jest w pojeździe ograniczona i aby to zrekompensować można jedynie pochylić mocno oparcie fotela. Wtedy jest wygodnie, ale pozycja kierowcy nie jest optymalna. takie są jednak zwykle uroki coupe…

Sam fotel jest bardzo wygodny, w testowym aucie ustawienia jego były elektryczne. Także kokpit i deska rozdzielcza są bardzo przejrzyste, a dostępność przełączników intuicyjna.

Jeśli na przednim siedzeniu podróżuje wysoka osoba, to na tylnych fotelach miejsca dla pasażerów jest – łagodnie mówiąc – bardzo niewiele. Podróżowaliśmy jednak, choć na dość krótkim dystansie, w cztery dorosłe osoby.

Bądźmy jednak w pełni obiektywami – jak każde coupe tej klasy – jest to auto dla dwóch osób, ewentualnie podróżujących z dzieckiem. Tylne fotele należy traktować następująco: dobrze, że są, ale do przewozu osób nadają się jedynie w sytuacjach awaryjnych…

Mocna stroną jest natomiast bagażnik. Nie tylko pojemny, jak na tego typu pojazd, ale wyróżnia się zaskakująco dobrym dostępem. Dzięki temu, że tylne fotele składają się – można w nim przewozić stosunkowo długie przedmioty. My zmieściliśmy sprzęt narciarski.

Testowy samochód wyposażony był – jak już pisaliśmy wyżej – w silnik 1,6 o mocy 200 KM – najsilniejszą w tej chwili dostępna jednostkę dla modelu RCZ. Gwarantuje on w pełni wystarczające osiągi. Jego zaleta jest turbosprężarka, która zaczyna pracować już od 1800 obr./min., co pozwala uzyskać dobre osiągi.

Bardzo precyzyjnie zestrojona jest skrzynia biegów. Posługiwanie się dźwignią nie nastręczyło najmniejszych problemów, co czasami zdarzało się w autach tej klasy innych producentów.

Połączenie silnika o mniejszej pojemności z “kręcącą” od dołu turbiną powoduje, że nie ma praktycznie “dziur” we wkręcaniu się motoru na obroty.

Samochód prowadzi się wręcz wyśmienicie. Wsiadając do niego po raz pierwszy byliśmy przekonani, że zawieszenie musi być bardzo sztywne, co odczujemy na każdym, najmniejszym wyboju. Nasze zaskoczenie było ogromne – komfort jazdy jest wysoki! Zawieszenie choć usztywnione, to jednak odczuwalnie jest miękkie – dziury w jezdni lepiej omijać, ale na wyboistej drodze odczucie w jeździe jest bliższe limuzynie niż gokartowi.

Bardzo precyzyjnie działa układ kierowniczy.

Przy hamowaniu samochód wręcz staje “dęba”. Hamulce – znakomite!

Podczas sportowej jazdy po torze Peugeot RCZ zachowywał się jak typowy “sportowiec” – szybki przejazd zacieśniających się zakrętów nie sprawiał mu najmniejszego kłopotu: nie pochylał się, nie “wyjeżdżał”. ESP włączało się natychmiast w sytuacjach niebezpiecznych dla przeciętnego kierowcy.

Kolejna zaletą modelu są światła. Jazda w nocy nie męczy, a wiązka świetlna przesuwa się wraz z ruchem kierownicy.

Reasumując: Peugeot RCZ, model typowo sportowy, może być samochodem użytecznym na co dzień, a nie jedynie “zabawką dla indywidualisty”. Decyduje o tym świetne zawieszenie, duży jak na swoja klasę bagażnik, parametry jezdne (a w mieście – niezbyt duże gabaryty). Jest przy tym po prostu bardzo ładny!

CENY

Ceny modelu RCZ rozpoczynają się od 101.200 złotych.

Model testowy z nowym silnikiem 1,6 kosztuje od 110 200 złotych.

WYPOSAŻENIE

* ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego (AFU);
* Centralny zamek sterowany pilotem + Superzamek i odblkowywanie selektywne;
* Centralny, regulowany podłokietnik z przodu ze schowkiem;
* Czujnik parkowania tyłem;
* Dach w kolorze czarnym (za wyjątkiem kolorów nadwozia Szary Haria i Czarny Perla Nera, gdzie dach jest w kolorze nadwozia);
* Elektroniczny rozdzielacz siły hamowania (REF);W wyposażeniu standardowym znajdują się:
* Felgi aluminiowe 18″ “Original” (235/45/18);
* Fotele przednie sportowe z regulacją wysokości i zintegrowanymi zagłówkami;
* Gniazdo 12V na konsoli centralnej;
* Inteligentna kontrola trakcji (ASR Perfo) z funkcją Hill Assist;
* Klamki zewnętrze i lusterka boczne w kolorze nadwozia;
* Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa + klimatyzowany schowek;
* Komputer pokładowy;
* Kontrolki niezapiętych pasów na wszystkich miejscach z funkcją ostrzegania o wypięciu pasów z tyłu;
* Lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie;
* Mieszek zmiany biegów obszyty skórą;
* Mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnych siedzeniach;
* Pedały i progi drzwi wykończone aluminium;
* Poduszki boczne w pierwszym rzędzie foteli
* Poduszki czołowe kierowcy i pasażera ( z funkcją dezaktywacji poduszki pasażera);
* Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach;
* Regulator i ogranicznik prędkości;
* Ruchomy tylny spoiler sterowany z wnętrza pojazdu;
* Sportowa kierownica obszyta skórą;
* Sportowe zderzaki w kolorze nadwozia z chromowaną krata wlotu powietrza do silnika;
* Światła przeciwmgielne;
* System stablizacji toru jazdy (ESP);
* Szybki boczne tylne i tylna szyba przyciemniane;
* Szyby sterowane elektrycznie, sekwencyjne, z blokadą przycięcia;
* Tylna kanapa dwumiejscowa ze zintegrowanymi zagłówkami;
* WIP Bluetooth: gniazdo USB + zestaw głośnomówiący Bluetooth;
* WIP Sound (Radioodtwarzacz CD MP3 + gniazdo AUX + sterowanie z kolumny kierownicy);
* Wspomaganie kierownicy progresywne;
* Wyświetlacz monochromatyczny;
* Zestaw naprawczy koła;
* Łuki aluminiowe.

WYPOSAŻENIE OPCJONALNE

Oto niektóre ceny wyposażenia opcjonalnego:

– 3 600 zł – dach pokryty karbonem w kolorze “czarny błyszczący” lub “czarny satynowy”;
– 800 zł – felgi aluminiowe 18” “Original” Dark Grey (235/45/18) + tarcze hamulcowe o średnicy 340 mm;
– 800 zł – felgi aluminiowe 18” “Original” Full Pirit Grey (235/45/18) + tarcze hamulcowe o średnicy 340 mm;
– 1 000 zł – felgi aluminiowe 19″ “Sortilège” (235/40/19);
– 1 800 zł – felgi aluminiowe 19’’ “Solstice” Anthra Grey (235/40/19);
– 1 800 zł – felgi aluminiowe 19’’ “Solstice” Mat Black Onyx (235/40/19);
– 1 800 zł – felgi aluminiowe 19’’ “Sortilège” Mat Black Onyx (235/40/19);
– 1 800 zł – felgi aluminiowe 19’’ “Sortilège” Midnight Silver (235/40/19);
– 250 zł – krata wlotu powietrza w kolorze “czarny błyszczący”;
– 250 zł – osłony lusterek wstecznych w kolorze czarnym ( niedostępne z kolorem Czarny Perla Nera);
– 1 000 zł – szczęki hamulcowe w kolorze “czarny błyszczący”;
– 7 780 zł – Pakiet “Easy Motion + Vision” (tylko dla tapicerki materiałowej);
– 3 000 zł – Pakiet “Easy Motion”;
– 4 780 zł – Pakiet “Vision” (tylko dla tapicerki skórzanej);
– 1 944 zł – hak holowniczy demontowany bez użycia narzędzi;
– 1 672 zł – moduł izotermiczny, pojemność 21 litrów;
– 1 455 zł – nakładki na lusterka zewnętrzne “Carbone”;
– 185 zł – nakładki ochronne na zderzaki;
– 1 005 zł – pokrowiec ochronny z napisem RCZ;
– 946 zł – spoiler zderzaka przedniego;
– 268 zł – uchwyt na rower mocowany do haka holowniczego;
– 916 zł – zestaw 4 czujników parkowania przednich;
– 1 500 zł – alarm;
– 1 600 zł – system Hi-Fi JBL: głośniki “JBL” (x6) + amplituner “JBL” 240 W;
– 7 000 zł – WIP COM 3D: Nawigacja satelitarna kolorowa z telefonem.

DANE TECHNICZNE

– Pojemność silnika (cm³): 1598;
– Maksymalna moc: 147 KW / 200 KM;
– Maksymalny moment obrotowy: 275;
– Maksymalna prędkość (km/godz.): 235;
– Przyspieszenie 0-100 km (sek.): 7.5;
– Spalanie w cyklu miejskim (l/100km): 9,1;
– Spalanie w cyklu pozamiejskim (l/100km): 5,6;
– Spalanie w cyklu mieszanym (l/100km): 6,9;
– Emisja CO2 (g/km): 159;
– Pojemność baku (l): 55.

MARCIN KARACZUN

Fot.: Klaudia Ejnik, M. Kar.