PEUGEOT: WERSJE 208 XY i 208 GTI UZUPEŁNIAJĄ GAMĘ

Wiosną 2012 roku Peugeot wprowadził do segmentu wielozadaniowych aut miejskich nowy model 208. Charakteryzuje się on kompaktowym nadwoziem, elegancją, przestronnym wnętrzem, bogatym wyposażeniem. Obecnie nadszedł czas na wersje 208 XY oraz 208 GTi, wyróżniające się zróżnicowaną stylistyką.

Elementami cechującymi te trzydrzwiowe pojazdy są szerzej rozstawione koła z przodu (o 10 mm) i z tyłu (o 20 mm) oraz potęgujące efekt końcowy komponenty nadwozia. Duże obręcze ściśle wypełniające nadkola, wyprofilowane progi boczne oraz aerodynamiczne spojlery przyciągają wzrok.

W nowych reflektorach halogenowych – widocznych zarówno w dzień, jak i po zmroku – zastosowano najnowszą technologię oświetleniową. Elementy o prostokątnej strukturze wewnętrznej zawierają diody LED, zastosowane jako kierunkowskazy oraz światła do jazdy dziennej. Unoszące się obwódki głównych reflektorów, przypominające źrenice kota, dodają modelom 208 XY i 208 GTi dynamicznego charakteru.

Lampy komponują się ze specjalną osłoną chłodnicy. Nieznacznie rozszerzone chromowane akcenty dodają 208 XY elegancji, natomiast siateczka w wersji GTi podkreśla dynamiczną naturę auta. W Peugeot 208 XY chromowana osłona chłodnicy ma trzy poprzeczne listwy umieszczone ponad czarną lakierowaną listwą. W modelu 208 GTi czarny, błyszczący grill skupia uwagę dzięki jasnym, chromowanym wstawkom, które tworzą efekt nawiązujący do używanej w sportach motorowych flagi z szachownicą.

Przywiązanie wagi do szczegółów widoczne jest również w kabinie pasażerskiej. Już po otwarciu drzwi w oczy rzuca się aluminiowy próg z wytłoczonym napisem „Peugeot”. W górnej części kabiny zastosowano ciemny akcent kolorystyczny: na udekorowanej przeszyciami desce rozdzielczej pokrytej poliuretanowym PVC, siedzeniach oraz detalach wykończeniowych. Wnętrza obu modeli, 208 XY i 208 GTi, wyróżniają się licznymi wstawkami, odpowiednio w kolorach fioletowym i czerwonym, które podkreślają wyjątkowość tych wersji oraz tworzą niepowtarzalny nastrój.

W desce rozdzielczej zamontowano wysoko umieszczoną tablicę wskaźników z charakterystycznym, innowacyjnym podświetleniem. Zegary, nawiązując stylem do budowy reflektorów, otoczone są chromowanymi, satynowymi obwódkami, podświetlonymi diodami LED, natomiast ich tarcze zostały pokryte szczotkowanym aluminium.

Nawiewy, ozdobne boczne listwy ekranu dotykowego, ozdobne wykończenie deski rozdzielczej, wstawki w kole kierownicy, pasy bezpieczeństwa, poprzeczki w przednich i tylnych drzwiach – wszystko to współgra z atmosferą wnętrza. Elementem wieńczącym całość są aluminiowe pedały i podnóżki.

208 XY: miejski szyk i ekskluzywny charakter

Nadwozie samochodu – polakierowane nowym kolorem „Purple Night”, dostępnym obok pięciu innych barw – zostało wykończone chromowanymi akcentami, przebiegającymi od przedniego zderzaka po specjalny spojler na tylnym zderzaku, oraz subtelnymi fioletowymi akcentami kolorystycznymi na logotypie Peugeot oraz w centralnych nakładkach obręczy kół. Obudowy lusterek oraz wykończenia świateł przeciwmgielnych, szyb i tylnego spojlera zostały ozdobione jasnym chromem. Uzupełnieniem całości są czarne, połyskujące detale tylnych i centralnych słupków.

Osłona chłodnicy łączy w sobie elementy stylistyczne, charakterystyczne dla całego nadwozia: listwa pokryta czarnym, błyszczącym lakierem łączy się tu z jasnymi, chromowanymi akcentami kratownicy. Eleganckie, 17-calowe „diamentowe” wieloramienne obręcze aluminiowe Anthra Mercure ozdobione są centralnymi aluminiowymi nakładkami z fioletowymi obwódkami. Z tyłu, na pokrywie bagażnika, znajduje się nowoczesne logo „XY”. W ramach opcji personalizacji nadwozia oferowana jest też kalkomania dachowa. Peugeot XY wyróżnia się więc wyjątkowym charakterem, który można określić mianem ekskluzywnego.

Jasny i przestronny przedział pasażerski stanowi uzupełnienie stylistyki nadwozia. Poszczególne materiały i elementy zostały ze sobą połączone fioletowymi przeszyciami. Panele drzwiowe, nawiewy oraz boczne listwy ekranu zostały wykończone chromowanymi wstawkami. Poliuretanowa deska rozdzielcza w metalicznym brązowym kolorze Prestige idealnie współgra z ekranem dotykowym oraz tablicą wskaźników, ozdobionymi brązowo-czarnymi akcentami kolorystycznymi.

Siedzenia pokryte są tapicerką materiałową Mithy, poliuretanowym PVC oraz Alcantarą. We wnęce na nogi kierowcy znajdują się aluminiowe pedały i aluminiowy podnóżek, a także wysokiej jakości mata, której krawędzie zostały wykończone brązowym pasem przeszytym fioletową nicią.

Nabywca ma do wyboru skórzaną tapicerkę Club Nappa w kolorze czarnym lub brązowym oraz czarną skórzaną tapicerkę Club Nappa połączoną z Alcantarą.

Przedział pasażerski jest dostosowany do potrzeb kierowcy. Niewielka, pokryta brązową, perforowaną skórą kierownica, świetnie leży w dłoniach, a korzystanie z funkcji 7-calowego ekranu dotykowego o rozszerzonych możliwościach przyłączeniowych (wejście typu Jack, USB i Bluetooth) jest łatwe.

Warto również wspomnieć o możliwości nieprzerwanego słuchania muzyki z urządzenia przenośnego, na przykład w drodze z domu do miejsca pracy, poprzez funkcję transmisji strumieniowej. Wysoką jakość odtwarzanego dźwięku gwarantuje sześć pokładowych głośników.

Kierowca może aktywować system Park Assist. Układ automatycznego parkowania, będący rzadkością w tym segmencie. Po włączeniu systemu kierowca musi wybrać za pomocą ekranu dotykowego odpowiedni manewr – parkowanie równoległe po lewej lub prawej stronie jezdni. System dokonuje pomiaru dostępnych miejsc parkingowych, wykorzystując w tym celu przednie i tylne czujniki systemu parkowania oraz dwa dodatkowe boczne czujniki z przodu, i wybiera miejsce o odpowiedniej długości. 208 XY parkuje następne w pełni automatycznie, korzystając z układu elektrycznego wspomagania kierownicy.

Oprócz świateł doświetlających zakręty, alarmu, podgrzewanych siedzeń itp., lista elementów wyposażenia może zostać wzbogacona o panoramiczne okno dachowe z systemem oświetlenia, automatyczną dwustrefową klimatyzację, ogranicznik prędkości / tempomat, przedni podłokietnik ze zintegrowanym schowkiem.

Dla Peugeot 208 XY została przygotowana pełna gama mocnych jednostek napędowych:
• 1,6 l e-HDi 92 FAP, 5-biegowa przekładnia manualna, 98g CO2/km;
• 1,6 l e-HDi 92 FAP, 6-biegowa przekładnia zautomatyzowana, 98g CO2/km;
• 1,6 l e-HDi 115 FAP, 6-biegowa przekładnia manualna, 99g CO2/km;
• 1,6 l VTi 120, 5-biegowa przekładnia manualna, 134g CO2/km;
• 1,6 l THP 155, 6-biegowa przekładnia manualna, 135g CO2/km.

208 GTi: odrodzenie legendy

Peugeot zapisał się w historii sportów motorowych dzięki spektakularnym sukcesom swoich modeli w rajdach i wyścigach. Stąd pewność w tworzeniu nowych pojazdów GTi.

Nadwozie Peugeot 208 GTi, łącznie ze specjalnym spojlerem, zostało pokryte lakierem Satin Pearlescent White. Układ wydechowy, przechodzący pod tylną nakładką zderzaka w czarnym, błyszczącym kolorze, zwieńczony został podwójną, trapezoidalną chromowaną końcówką, której innowacyjny design podkreśla charakter modelu.

Dolną krawędź szyb ozdabia chromowany pas tworzący charakterystyczny akcent nawiązujący do historycznego modelu 205 GTi. W tylnym słupku wkomponowano logo „GTi” wykończone chromem i dodatkowo podkreślone czerwonymi akcentami.

Niezależnie od koloru nadwozia, wspomniane czerwone akcenty stylistyczne ozdabiają wiele elementów nadwozia 208 GTi: zaciski hamulcowe, dolne wykończenie osłony chłodnicy, a także oznaczenie „Peugeot” na pokrywie bagażnika i osłonie chłodnicy. Dodatkowo, siateczkę przedniego wlotu powietrza ozdabia motyw nawiązujący do wykorzystywanej w sportach motorowych flagi z szachownicą. Nie brakuje tu także chromowanych wstawek. Całość podkreślają jasne, chromowane akcenty wykończeniowe lamp przeciwmgielnych, górnej części osłony chłodnicy oraz lusterek zewnętrznych.

Sportową atmosferę w środku tworzą liczne elementy, a dominujące kolory to czerwony i czarny. Całość uzupełniają satynowe, chromowane akcenty oraz logotypy „GTi”.

Sportowe fotele zostały wykończone skórzaną tapicerką Club Nappa oraz materiałem Caro Weave, natomiast podkreśleniem ich dynamicznego charakteru jest czerwona ozdobna linia. Deska rozdzielcza pokryta czarnym poliuretanowym PVC z czerwonymi przeszyciami zawiera dekoracje w czerwonym kolorze płynnie przechodzącym w czarny, co odzwierciedla akcent zastosowany na panelach drzwi. Informacje dotyczące parametrów samochodu podawane są na wysoko umieszczonej tablicy wskaźników, w którą wkomponowano zegary wykończone chromowanymi obwódkami i podświetlone czerwonymi diodami LED. Tło ze szczotkowanego aluminium ozdobione jest motywem szachownicy w czarnym, błyszczącym kolorze, a całość uzupełniają białe wskazówki.

Zapewniający doskonałe trzymanie boczne fotel kierowcy z czarnymi pasami bezpieczeństwa z czerwonymi krawędziami umożliwia zajęcie komfortowej pozycji za kierownicą. Pod stopami kierowcy znajdują się aluminiowe pedały i aluminiowy podnóżek, a także wysokogatunkowa mata z czarnymi krawędziami i czerwonymi akcentami wykończeniowymi. Niewielką kierownicę pokryto czarną, perforowaną skórą z czerwonymi przeszyciami. Aluminiowa dźwignia zmiany biegów została udekorowana czerwonymi wstawkami. Na górze kierownicy umieszczono pasek z czerwonej skóry, wyprofilowano też miejsca na kciuki.

Zawieszenie zostało odpowiednio zestrojone. Sprężyny, specjalnie skalibrowane amortyzatory, drążek stabilizatora, wzmocniona przednia i tylna belka oraz specjalnie dobrane koła – wszystkie te elementy zostały stworzone z myślą wyłącznie o tym modelu.

17-calowe obręcze aluminiowe typu diamond Carbon, pokryte odcieniem Storm i wykończone matowym lakierem, skrywają 302-milimetrowe wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i 249-milimetrowe tarcze z tyłu. Tarcze chłodzone są poprzez wloty powietrza.

Silnik benzynowy 1,6 THP o mocy 200 KM posiada przeprojektowany układ wydechowy. W połączeniu z sześciobiegową manualną skrzynią biegów o krótkich przełożeniach, silnik umożliwia wykorzystanie pełnego potencjału podwozia. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 275 Nm oraz mocy 147 kW (200 KM), 208 GTi odznacza się znakomitymi osiągami. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 7 sekund, natomiast na pokonanie 1000 metrów ze startu zatrzymanego wystarczy 27 sekund. Świetna jest również elastyczność jednostki napędowej – na piątym biegu auto przyspiesza od 80 do 120 km/h w czasie poniżej 7 sekund.

Osiągi to również zasługa niższej masy własnej pojazdu. Model waży 1160 kilogramów, dzięki czemu emituje tylko 145 gramów CO2 na kilometr.

Układ ESP posiada możliwość pełnej dezaktywacji.

Limitowana edycja 208 GTi

Pojawienie się w gamie Peugeot nowego GTi jest zawsze ważnym wydarzeniem. Peugeot opracował też limitowaną edycję 208 GTi, która będzie oferowana w bardzo ograniczonej liczbie 50 egzemplarzy.

Limitowana wersja została wykończona lakierem Satin Pearlescent White i wyposażona w 17-calowe „diamentowe” obręcze aluminiowe pokryte odcieniem Onyx Black i wykończone błyszczącym lakierem. Środkowe części obręczy zawierają aluminiowe nakładki z czerwoną obwódką. Dolna listwa osłony chłodnicy, polakierowana na biały kolor, zawiera wizerunek francuskiej flagi.

Wewnątrz auta w tej niepowtarzalnej wersji znalazły się takie elementy, jak standardowa nawigacja satelitarna z zestawem audio Hi-Fi, a także emblemat z numerem serii przypominający o tym, że właściciel pojazdu należy do bardzo ekskluzywnego grona.