PHILIPS: ADAPTERY CANbus DO OŚWIETLENIA LED

W niektórych modelach samochodów po montażu oświetlenia LED występują pewne anomalie w jego działaniu.

Objawiają się one sygnalizacją błędów na desce rozdzielczej (najczęściej jest to sygnalizacja przepalenia żarówki) albo miganiem oświetlenia. Rozwiązaniem tego problemu mogą być adaptery Philips LED CANbus oraz Philips CANbus light repair.


Zobacz także:

Q SERVICE CASTROL: CO SPRAWDZIĆ PRZED ZAKUPEM ELEKTRYKA LUB HYBRYDY?
 

TECHNIKA


 

Adaptery są łatwe w montażu, w niektórych modelach jest to nawet montaż plug and play. Opakowanie zawiera dwa adaptery – do LED-ów w obu reflektorach.

Są one wykonane bardzo solidnie i wyposażone w wodoodporne złącza, tak aby można je było bez przeszkód montować w komorze silnika – najlepiej w dobrze wentylowanym miejscu. Podczas pracy adaptery mocno się nagrzewają, więc muszą być zamocowane tak, aby nie dotykać elementów z tworzyw sztucznych – osadza się je na zewnątrz reflektorów. Dla prawidłowej pracy adaptera temperatura otoczenia nie powinna wykraczać poza zakres od -400C do +850C.

Szeroka gama adapterów

W samochodach wyposażonych w instalację CAN, zastąpienie zwykłych żarówek żarówkami LED może spowodować problemy z działaniem oświetlenia. Najczęściej chodzi o nadmierne miganie (szybkie miganie) kierunkowskazów lub komunikaty o błędach na desce rozdzielczej. Problemy te występują, ponieważ system CANbus pojazdu wymaga od żarówek określonego poziomu oporu elektrycznego (lub też odpowiedniej mocy żarówki), a żarówki LED mają niższą rezystancję w porównaniu z żarówkami halogenowymi. Oba parametry wiążą się ze sobą – niższy opór wynika z niższej mocy żarówek LED. Dla porównania: żarówka halogenowa H7 ma moc 55W a żarówka LED H7 ma moc ok. 18-20W.

Rozwiązaniem są adaptery LED CANbus – specjalnie zaprojektowane oporniki. To niewielkie urządzenia elektroniczne instalowane między żarówką LED a instalacją elektryczną pojazdu. Rezystancja adapterów została dobrana tak, aby łącznie z żarówką LED wygenerować rezystancję zwykłej żarówki co pozwala na skuteczne „oszukanie” instalacji CAN. Dzięki temu żarówka LED działa prawidłowo bez wywoływania komunikatów o błędach lub usterek. Należy zauważyć, że nie wszystkie pojazdy wymagają adapterów LED CANbus. Niektóre pojazdy mają bardziej tolerancyjny system CAN, który bez problemu może współpracować z żarówkami LED.

Innym problemem, który może się pojawić po zainstalowaniu żarówek LED jest migotanie reflektorów lub całkowity brak świateł. Za ten błąd opowiada układ Puls Modulation Witdth (Modulacja szerokości impulsów). Układ PWM zasila urządzenie bezpośrednio lub przez filtr dolnoprzepustowy wygładzający zmiany natężenia prądu elektrycznego i napięcia (kondensator). Przy tego typu błędach konieczne jest również zainstalowanie adaptera CANbus ale tym razem powinien być to CANbus light repair czyli tym razem kondensator, którego zadaniem będzie wypłaszczenie linii sygnału napięcia i natężenia. Obecnie tego typu kondensatory już są wbudowane w korpus żarówki ale ciągle może się zdarzyć, że ostatecznie będzie potrzebny jeszcze jeden, dodatkowy CANbus light repair.

Philips oferuje wiele rodzajów adapterów. Różnią się mocą, konstrukcją, a także zastosowaniem (m.in. żarówki P21, W21, H11, H4, H7, HB3/HB4, HIR2). Choć zadaniem adapterów niezależnie od ich budowy jest eliminacja błędu przepalonej żarówki oraz stabilizacja pracy oświetlenia nie należy stosować ich w sposób przypadkowy. Dla przykładu do żarówek sygnalizacyjnych takich typów jak np. P21, W21 służy model 18957X2 (12V/21W). Natomiast do żarówek H7 zastosowanie ma model 18952 (12V/10W).

​Nietypowe ​sytuacje

W niektórych modelach samochodów może się zdarzyć, że mimo montażu adaptera samochód nadal komunikuje przepalenie żarówki. Wynika to z bardzo wysokiej czułości systemu pojazdu. W takiej sytuacji do podstawowego adaptera 10W można domontować jeszcze jeden, dodatkowy, 5W. Na ogół ostatecznie rozwiązuje to problem.