Światowe testy nowego Porsche Cayenne idą pełną parą.
W ramach dopracowywania swojego drugiego w pełni elektrycznego SUV-a producent sportowych aut wysłał zbliżony do produkcji prototyp na misję bicia rekordu, a także zademonstrował wysoki poziom użyteczności Cayenne Electric.
Zobacz także:
ALPINE: WYJĄTKOWE EMOCJE NA ALPINE DRIVING EXPERIENCE CENTER
Od ponad 20 lat kolejne pokolenia Porsche Cayenne charakteryzują się wysoką wszechstronnością. Ta sama koncepcja będzie definiować wersję w pełni elektryczną, która – lepiej niż kiedykolwiek – połączy wysokie osiągi, codzienną użyteczność, komfort na dalekich trasach i przydatność w terenie. Porsche podzieliło się pierwszym przedsmakiem nowego Cayenne Electric na długo przed jego rynkowym debiutem, podczas produkcji filmowej w Anglii.
Aktywne zawieszenie: stabilność i precyzja, które pozwoliły pobić nowy rekord
Porsche zademonstrowało potencjał wysokich osiągów swojego przyszłego w pełni elektrycznego SUV-a w historycznym miejscu: podczas wyścigu górskiego Shelsley Walsh, który odbywa się od 1905 roku i jest jednym z najstarszych wydarzeń motorsportowych na świecie. Zbliżony do produkcji prototyp wziął tam udział w projekcie filmowym, dołączając do uczestników startujących w mistrzostwach British Hillclimb Championship.
Gabriela Jílková, kierowczyni rozwojowa i symulacyjna zespołu Formuły E TAG Heuer Porsche, wjechała pod górę zakamuflowanym Cayenne Electric, podążając stromą asfaltową nitką, która w niektórych miejscach ma tylko 3,5 m szerokości, nachylenie do 16,7% i mierzy łącznie 1000 jardów (914 metrów) długości. Misja zakończyła się sukcesem: już przy pierwszej próbie zawodniczka pobiła poprzedni rekord czasu dla pojazdu sportowo-użytkowego o ponad 4 s. Trasa jest wymagająca i nie wybacza błędów – powiedziała później Jílková. Nie ma stref ucieczki, niewiele jest miejsca na korektę. Ale aktywne zawieszenie zapewnia nowemu Cayenne ogromną stabilność i precyzję. Przez cały czas czułam niezachwianą pewność.
Cayenne Electric wyposażono w zawieszenie Porsche Active Ride, które w przyszłości będzie oferowane w tym SUV-ie. Aktywne podwozie przez cały czas utrzymuje nadwozie w poziomie, nawet podczas dynamicznego hamowania, skręcania oraz przyspieszania, i dzięki zrównoważonemu rozkładowi obciążeń kół zapewnia idealne połączenie z drogą. Porsche Active Ride w nowym Cayenne znacząco poszerza rozpiętość między dynamiką jazdy a komfortem – skomentował Michael Schätzle, wiceprezes ds. linii Cayenne.
Oprócz rekordowego czasu przejazdu – 31,28 s – poruszenie w Shelsley Walsh wywołała jeszcze jedna liczba: pierwszy punkt pomiarowy, 60 jardów (18,3 metra) za linią startu, został osiągnięty po zaledwie 1,94 s od startu. Wcześniej takiego wyczynu były w stanie dokonać jedynie bolidy z oponami typu slick, zaprojektowanymi specjalnie w tym celu – co daje wyobrażenie o sprinterskich osiągach nowego w pełni elektrycznego SUV-a Porsche, którego zaopatrzono w konwencjonalne letnie ogumienie. Jak zapewnia Schätzle, ostateczna konfiguracja Cayenne Electric przed rynkowym debiutem jest wciąż w fazie projektowania, ale siła napędowa i wyposażenie rekordowego samochodu były już na poziomie produkcyjnym.
Solidny napęd zapewnia zdolności holownicze na równi z autami spalinowymi
Porsche po raz pierwszy zademonstrowało w Anglii nie tylko osiągi Cayenne Electric, ale także jego przydatność w codziennego użytku. Brytyjski prezenter telewizyjny Richard Hammond wykorzystał zakamuflowany prototyp jako bohatera planu filmowego, aby przetransportować zabytkowy, ponad 100-letni automobil o masie przekraczającej 2 tony z warsztatu w Hereford do swojego garażu. Chociaż waga holowanego pojazdu wraz z przyczepą to około 3 tony, według Hammonda na Cayenne Electric nie zrobiło to wrażenia: Holowaliśmy za sobą znaczną masę, ale praktycznie nie dało się tego odczuć – Cayenne radziło sobie bez wysiłku.
Porsche zaprojektowało Cayenne Electric z myślą o wysokiej wytrzymałości nadwozia, napędu oraz zarządzania termiką układu wysokiego napięcia. Nowy SUV ma spełniać wszystkie wymagania, aby być jednym z pierwszych pojazdów elektrycznych na świecie o nawet 3,5-tonowym uciągu (w zależności od konfiguracji), a także uzyskać odpowiednią homologację – podobnie jak obecne Cayenne z napędem spalinowym. Nasi klienci zawsze doceniali wysoką wartość użytkową Cayenne – kontynuował Schätzle. Dlatego przy opracowywaniu modelu w pełni elektrycznego nie chcieliśmy iść na żadne kompromisy.
Elektryfikacja zapewni nowy standard osiągów
Przez wiele lat kolejnej dekady nasi klienci będą mieli do dyspozycji również mocne i efektywne warianty z napędami spalinowymi i hybrydowymi. Nadal rozwijamy obecną generację Cayenne, inwestując w to znaczące koszty – wyjaśnił Schätzle. Jednak poziom osiągów, który po raz pierwszy publicznie zademonstrowaliśmy w Anglii, możemy osiągnąć tylko dzięki potencjałowi elektryfikacji. Cayenne Electric wyznaczy nowe standardy – bez uszczerbku na codziennej użyteczności i praktyczności.
Kolejny publiczny występ SUV-a, który pobił rekord trasy Shelsley Walsh, już niedługo – także w Anglii. Mocno zakamuflowany prototyp zostanie zaprezentowany podczas Festiwalu Prędkości Goodwood w dniach 10–13 lipca 2025 roku.