RAJD DAKAR 2013: ADAM MAŁYSZ W DWUDZIESTCE?

W Serocku, podczas polskiej premierowej prezentacji nowego Mitsubishi Outlandera, odbyła się konferencja prasowa z Adamem Małyszem i Rafałem Martonem.

To nowi Mistrzowie Polski w rajdach terenowych w klasyfikacji generalnej i grupie T1, Mistrzowie Czech, czwarta załoga FIA CEZ Cross Country Trophy w T1.

Adam Małysz woził zaproszonych gości w Mitsubishi L200 z Offroadsportu – samochodem, którym wygrał tegoroczne RMPST. W południe rozpoczęła się konferencja, podsumowująca pierwszy pełny sezon “Orła z Wisły” w rajdach terenowych.

– Tak naprawdę uwierzyłem w walkę o mistrzostwo Polski dopiero podczas ostatniego rajdu – powiedział Adam Małysz. Nasz rywal miał problemy i do tytułu wystarczało trzecie miejsce, ale po prologu byliśmy dopiero na czwartym. Ostatecznie zdołaliśmy wygrać rundę w klasyfikacji RMPST i było to nasze drugie zwycięstwo w tym sezonie. W rajdach i na treningach, w tym roku przejechaliśmy wraz z Rafałem 14 tysięcy kilometrów. Podejrzewam, iż żaden z naszych rywali nie zaliczył takiego dystansu. Pomogły mi pokora, motywacja i twarda psychika, wyniesione z długiej kariery w skokach. W ostatnim rajdzie starałem się jechać w miarę ostrożnie. Rajd był dość krótki i w razie jakiegoś błędu można było wiele stracić, bez szans na późniejsze odrobienie tej straty. Naszym celem na następny sezon jest dalszy progres, nawiązanie walki z najszybszymi kierowcami. Chcemy zacząć się ścigać. Rozpoczynam drugi rozdział rajdowej kariery. To już nie będzie tylko przygoda, ale ostra sportowa rywalizacja. Teraz czeka nas Rajd Dakar 2013, a tam chcielibyśmy znaleźć się w czołowej dwudziestce. Mój pierwszy Dakar był tak trochę na próbę. W domu otrzymałem jednorazową zgodę na ten start. Po rajdzie mieliśmy usiąść z żoną i wszystko przedyskutować. Na początku długo zwlekałem z tą rozmową. W końcu otrzymałem zielone światło na dalsze starty. Żona zdawała sobie sprawę z tego, że sportowiec na takim poziomie nie usiedzi w domu!

– W Dakarze liczymy na dwudziestkę i gdyby udało się uzyskiwać tak wysokie lokaty na odcinkach specjalnych, byłby to olbrzymi sukces – dodał Rafał Marton. Czego można nam życzyć? Mamy świetnych sponsorów, a zatem tylko szczęścia na trasie – i zdrowia!

ROZMOWA Z ADAMEM MAŁYSZEM

* Jak czujesz się w nowej dla siebie dyscyplinie i jak rozwijasz się jako kierowca?

– Czuję się coraz lepiej. Poznaję już wiele osób z rajdowego środowiska i z coraz większą ich liczbą jestem w koleżeńskich układach. Wiem, że nie jestem jeszcze doświadczonym super kierowcą, ale myślę, że po pierwszym pełnym sezonie można być zadowolonym, że są takie wyniki. Cały czas się uczę. Jeżdżę w rajdach terenowych dopiero od 1,5 roku. Wiele pracy jest jeszcze przede mną. Pierwsze tegoroczne starty były bardzo pechowe. Urwanie koła, jakieś dachowania. Te ostatnie rajdy wypadły zupełnie inaczej. Nauczyłem się panować na kierownicą i przyszły wyniki, łącznie z tytułem Mistrza Polski.

* Co dało się przenieść do rajdów ze skoków?

– Na pewno koncentracja i sportowa psychika to rzeczy, które mogłem przenieść do rajdów. Teraz potrzebuję przede wszystkim doświadczenia za kierownicą. Praca nad kondycją jest podobna, natomiast inaczej trzeba pracować nad siłą. Obecnie bardzo dużą wagę przywiązuję do ćwiczenia górnych partii mięśni – rąk, karku. Wcześniej raczej ćwiczyłem same nogi.

* Nie jest to już sport indywidualny. Jak dużą rolę na tym etapie kariery odgrywa twój pilot, Rafał Marton?

– Rola Rafała jest bardzo duża – nie tylko jako pilota, ale także mojego nauczyciela. Rafał ma duże doświadczenie w tej dyscyplinie. Wie doskonale, jak mną pokierować. Wiele mi podpowiada.

* Czy hamował ciebie w ostatnim rajdzie, kiedy stawką był tytuł Mistrza Polski?

– Taktyka zakładała przede wszystkim dojechanie do mety, ale to normalne, że człowiek chce się ścigać. Nie zwolniliśmy jednak pod koniec rajdu. Na ostatnich odcinkach poprawialiśmy czasy i to mnie bardzo cieszy.

* W Pucharze Świata, FIA CEZ Trophy, mistrzostwach Polski trafiały się bardzo różne rajdy. Który okazał się najtrudniejszy?

– Najtrudniejsza w tym sezonie była Baja Poland. Przygotowano bardzo wymagającą trasę i była super obsada w związku z rangą Pucharu Świata. Udało nam się pokonać lidera i wicelidera Pucharu Świata. Myślę, że to duża satysfakcja.

* Jak oceniasz team i samochód?

– Bardzo dobrze współpracowało nam się z Offroadsportem, czeskim zespołem kierowanym przez Mirka Zapletala. Nasze Mitsubishi L200 okazało się bardzo szybkie i niezawodne co pozwalało osiągać topowe wyniki.

* Przejdźmy do atmosfery na zawodach. Jak pod tym względem odebrałeś rajdy po skokach?

– Na pewno rajdy to bardzo drogi sport i nie jest jeszcze tak popularny. Nie ma tylu kibiców, a zainteresowanie mediów jest dosyć sporadyczne. Ale muszę powiedzieć, że te dwa rajdy, które zaliczyliśmy w Polsce, przyciągnęły na trasę już sporo kibiców. Chciałbym im za to podziękować, bo atmosfera zaczęła mi przypominać tę ze skoczni.

* Jakie są twoje najbliższe cele?

– Mój drugi Dakar. Celem będzie miejsce w pierwszej dwudziestce. Trzeba wszystko bardzo dobrze rozplanować. Na razie nie mierzę wyżej, bo nie jestem jeszcze super doświadczonym kierowcą. Przede wszystkim muszę nabrać doświadczenia. Zamierzam stopniowo iść naprzód.

RAJDOWE MITSUBISHI L200

Pojazd za kierownicą którego ściga się w tym roku załoga Adam Małysz/Rafał Marton został przygotowany przez zespół fabryczny Mitsubishi Ralliart w klasie T1.1 – samochody prototypowe napędzane silnikiem benzynowym. Nadwozie tego Mitsubishi L200 z kevlarową karoserią zbudowano na konstrukcji rurowej “Faster”. Pojazd napędza 4-litrowy benzynowy silnik V6 Mitsubishi o mocy 280 KM współpracujący z sekwencyjną, 6-biegową skrzynią biegów Sadev. Pojazd wyposażono w dyferencjały X-track Factory step II, 8 amortyzatorów Donnere, hamulce Alcon 320 chłodzone cieczą, 450-litrowy zbiornik paliwa Continental FIA i szesnastocalowe obręcze kół Ralliart z oponami BF Goodrich All Terrain.

Wybrane dane techniczne i wymiary
– maksymalny moment obrotowy: 480 Nm/ 3300 rpm;
– ogumienie rozmiar: BF Goodrich All Terrain 245/85/16;
– zawieszenie przód i tył: 8 x Donerre Shocks;
– masa własna: 1997 kg;
– długość: 4700 mm;
– rozstaw osi: 2900 mm;