Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) wygrali Rajd Hiszpanii w Katalonii, ostatnia rundę Rajdowych Mistrzostw Świata WRC 2012. Francuzi jechali podczas ostatniego etapu już bardzo spokojnie.
Loeb wywalczył swój dziewiąty tytuł i jest zdecydowanym liderem klasyfikacji wszech czasów! Dziesiątego mistrzostwa na razie nie będzie – “Seb” zadeklarował wcześniej, że w przyszłym sezonie wystartuje tylko w trzech rajdach WRC (oczywiście Citroenem!).
Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) w pożegnalnym występie w ekipie Forda stracili na mecie 7,0 sekund. Dziś nadrabiali, ale nie byli w stanie zagrozić kontrolującym sytuację rywalom.
N podium w 48. Rally RACC Catalunya-Costa Daurada stanęli też Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC), którzy wywalczyli swój kolejny tytuł wicemistrzów globu.
Zobacz także:
RAJD HISZPANII 2012: KONIEC MARZEŃ POLAKÓW (2. ETAP)
RAJD HISZPANII 2012: WODA, WODA I JESZCZE BŁOTO
RAJD HISZPANII 2012: POLSCY KIEROWCY W KATALONII
– Do wszystkich kieruję moje wielkie podziękowania. Jestem szczęśliwy, że kończę ten sezon i zasadniczą część mojej kariery zawodniczej zwycięstwem – powiedział na mecie Sebatien Loeb. Także tym razem wygrana nie przyszła sama; trzeba ją było wywalczyć, co w nieprzewidywalnych warunkach meteorologicznych okazało się trudnym zadaniem. Teraz możemy wszyscy razem cieszyć się ze wspólnego sukcesu. Dziękuję! Dziękuję za wszystko, co przeżyliśmy razem jako zespół. Na pewno zamyka się pewien etap, ale to nie jest koniec. Przed nami inne, nowe wyzwania.
– Po raz kolejny zrobiliśmy postęp w jeździe po nawierzchniach asfaltowych, a to był mój główny cel na ten weekend. Zdobycie tytułu Rajdowych Mistrzów Świata w barwach Citroëna jest jeszcze przed nami; na razie sądzę, że możemy być zadowoleni z tego, co udało nam się osiągnąć. Czekamy na więcej w nadchodzącym sezonie 2013 – mówił Mikko Hirvonen.
– Był to niezwykle skomplikowany rajd. Pierwszy etap, wytyczony trasami szutrowymi, odbył się w trudnych, nieprzewidywalnych warunkach pogodowych – podsumował Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing. – „Był to bardziej dzień przetrwania niż prawdziwej rajdowej jazdy. Na naszych oczach zaskakująco wielu zawodników odpadło z walki, jednak Sébastien i Mikko pokazali sportową inteligencję i ominęli wszystkie pułapki. Wiedzieli, że warto okazać cierpliwość, bo później, na odcinkach asfaltowych, będą faworytami. Ta skuteczna strategia przyniosła im sukces. Radziliśmy sobie na szutrze i na asfalcie, na mokrej i suchej drodze. Jesteśmy szczęśliwi, że dzięki naszemu zwycięstwu firma Michelin, nasz partner w zakresie ogumienia, odnosi swoje 250. rajdowe zwycięstwo.
Ze zmiennym szczęściem jechali w rajdzie Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC), liderzy po pierwszym etapie. Ostatecznie do podium zabrakło 9,6 sekundy. To był i tak bardzo udany sezon Norwega!
Pecha mieli Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC), którzy zawodów nie ukończyli, tracąc szansę na świetny wynik.
Bardzo miłą niespodziankę w Katalonni sprawili swoim kibicom Jarkko Nikara i Jarkko Kalliolepo (Mini John Cooper Works) oraz Craig Breen i Paul Nagle (Ford Fiesta S2000), którzy w wynikach znaleźli się przed uznanymi załogami WRC.
W “10”znaleźli się jeszcze Christopher Atkinson i Glenn Macneall (Mini John Cooper Works), Per Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000), Dani Sordo i Carlos Del Barrio (MINI John Cooper Works WRC) oraz Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC). Nie zdobyli punktów Petter Solberg i Chris Patterson (Fiesta RS WRC) oraz Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC), którzy otworzyli drugą “dziesiątkę”.
Na mecie, na szóstej pozycji w klasie PWRC zameldowali się Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak w Mitsubishi lancer Evo X. Do trzeciego etapu przystąpili w systemie Rally2. Cudu niestety nie było – Polacy przegrali walkę nie tylko o tytuł Mistrzów Świata PWRC, ale także o podium… Benito Guerra i Borja Rozada (Mitsubishi Lancer Evo X), którzy po pierwszym etapie byli w wynikach za Polakami, pokazali wielką klasę i znakomita taktykę!
Naszym do tytułu II Wicemistrzów zabrakło w tym sezonie 4 punktów.
Michał Kościuszko: To był rok pełen emocji. Towarzyszyły nam zwycięstwa jak również porażki. Działo się bardzo dużo, rywalizowałem z wieloma świetnymi zawodnikami, dzięki czemu te zawody były bardzo pasjonujące, a walka bardzo wyrównana. Już w Argentynie po awarii silnika wiedzieliśmy, że walka o tytuł nie będzie łatwa. Wygraliśmy w Rajdzie Niemiec i po Sardynii wysunęliśmy się na 2. miejsce w stawce. Na Katalonii walczyliśmy o zwycięstwo, ale wypadliśmy z trasy. Tak się niestety zdarza, gdy stawia się wszystko na jedną kartę. Chciałbym bardzo podziękować naszemu głównemu Partnerowi, spółce LOTOS Paliwa oraz całemu zespołowi, który wykonał dużą pracę w trakcie całego sezonu. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mieli możliwość wystartowania w Mistrzostwach Świata trochę szybszym samochodem.
Maciek Szczepaniak: Sezon 2012 za nami. Jesteśmy na mecie Rajdu Katalonii, ostatniej rundy tegorocznych mistrzostw. Chcieliśmy walczyć tutaj o tytuł mistrzowski, podjęliśmy rękawicę, ostatecznie skończyliśmy na 4. miejscu. Niestety czasami tak bywa, że nie wszystko idzie zgodnie z planem. Dziękuję całemu zespołowi i naszym Partnerom w tym spółce LOTOS Paliwa z marką LOTOS Dynamic i całej Grupie LOTOS, że byli z nami przez cały sezon.
Niestety dwie polskie załogi: Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta S2000) oraz Aron Domżała i Kacper Pietrusiński (Ford Fiesta R2), które ukończyły dwa etapy, na mecie rajdu się nie znalazły. Podobnie jak Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S200) w klasie SWRC.
Fot.: Zespoły oraz Marcin Rybak, Łukasz Nazdraczew
WYNIKI RAJDU HISZPANII
1. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) – 4:14.29.1 godz.;
2. Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – strata 7,0 sek.;
3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 1,46,8 min.;
4. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 1.56,4 min.;
5. Jarkko Nikara i Jarkko Kalliolepo (Mini John Cooper Works) – 15.57,9 min.;
6. Craig Breen i Paul Nagle (Ford Fiesta S2000) – 18.10,4 min.;
7. Christopher Atkinson i Glenn Macneall (Mini John Cooper Works) – 19.14,7 min.;
8. Per Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000) – 20.16,1 min.;
9. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (MINI John Cooper Works WRC) – 25.40,6 min.;
10. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 25.46,6 min.;
31. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancer Evo X0 – 51.31,8 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA 2012
Kierowcy
1. Sebastien Loeb – 270 pkt.;
2. Mikko Hirvonen – 213 pkt.;
3. Jari-Matti Latvala – 154 pkt.;
4. Mads Ostberg – 149 pkt.;
5. Petter Solberg – 124 pkt.;
6. Jewgienij Nowikow – 88 pkt.;
7. Thierry Neuville – 53 pkt.;
8. Ott Tanak – 52 pkt.;
9. Martin Prokop – 46 pkt.;
10. Sebastien Ogier – 41 pkt.;
11. Dani Sordo – 35 pkt.;
12. Nasser Al-Attiyah – 28 pkt.;
13. Chris Atkinson – 28 pkt.;
14. Andreas Mikkelsen – 13 pkt.;
15. Armindo Araujo – 11 pkt.;
16. Jarkko Nikara – 10 pkt.;
17. Francois Delecour – 8 pkt.;
18. Dennis Kuipers – 8 pkt.;
19. Craig Breen – 8 pkt.
Producenci
1. Citroen Total World Rally Team – 453 pkt.;
2. Ford World Rally Team – 309 pkt.;
3. M-Sport Ford World Rally Team – 170 pkt.;
4. Adapta World Rally Team – 83 pkt.;
5. Citroen Junior World Rally Team- 72 pkt.;
6. Qatar World Rally Team – 71 pkt.;
7. Brazil World Rally Team – 28 pkt.;
8. MINI WRC Team – 26 pkt.
Klasa SWRC
1. Craig Breen – 118 pkt.;
2. Per Gunnar Andersson – 109 pkt.;
3. Yazeed Al Rajhi – 88 pkt.;
4. Hayden Paddon – 78 pkt.;
5. Maciej Oleksowicz – 65 pkt.;
6. Alastair Fisher – 22 pkt.;
7. Tom Cave – 18 pkt.;
8. Pontus Tidemand – 15 pkt.;
9. Pedro Meireles – 15 pkt.;
10. Juha Salo – 15 pkt.;
11. Andreas Aigner – 12 pkt.;
12. Esapekka Lappi – 10 pkt.;
13. Alister McRae – 6 pkt.
Klasa PWRC
1. Benito Guerra – 109 pkt.;
2. Marcos Ligato – 88 pkt.;
3. Waleriij Gorban – 85 pkt.;
4. Michał Kościuszko – 81 pkt.;
5. Subhan Aksa – 77 pkt.;
6. Nicolas Fuchs – 73 pkt.;
7. Ricardo Trivino – 52 pkt.;
8. Louise Cook – 35 pkt.;
9. Gianluca Linari – 34 pkt.;
10. Lorenzo Bertelli – 24 pkt.;
11. Rodrigo Salgado – 10 pkt.;
12. Oleksii Kikireshko – 10 pkt.;
13. Ramona Karlsson – 8 pkt.;
14. Ezequiel Campos – 8 pkt.;
15. Yeray Lemes – 6 pkt.
&nb4. sp;



![TOYOTA: LAND CRUISER MILD-HYBRID 48V DOSTĘPNY JUŻ W POLSCE Toyota wprowadza na polski rynek Land Cruisera z układem Mild-hybrid 48V. Nowy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Toyota-Land-Cruiser-Mild-hybrid-48V-65x65.jpg)
![SEAT: PRODUKCJA NOWEJ IBIZY I ARONY RUSZYŁA W MARTORELL SEAT rozpoczął produkcję nowych wersji Ibizy i Arony w fabryce w Martorell. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/SEAT-Arona-i-Ibiza-65x65.jpg)
![AUTO GUANGZHOU 2025: JAC ZAPREZENTOWAŁ SWOJE NOWOŚCI AC Motors w dniach 21–30 listopada br. zaprezentował swoje najnowsze innowacje podczas […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/AUTO-GUANGZHOU-JAC-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: PONAD 90 ZAŁÓG NA TRASIE! Ponad 90 załóg we wszystkich kategoriach zobaczymy na trasach tegorocznego AVIA UNIMOT […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Rajd-Barborka-2025-lista-zgloszen-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: BRACIA VELME, CZYLI KULTOWE AUDI QUATTRO W BARBÓRCE LEGEND Jedną z gwiazd Barbórki Legend będzie łotewski kierowca Ivars Velme. Polscy fani […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Rajd-Barborka-2025-bracia-Velme-65x65.jpg)
![DACIA: AL-ATTIYAH W POLSCE I PLANY ZESPOŁU DACIA SANDRIDERS NA DAKAR 2026 Wizyta pięciokrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar, Nassera Al-Attiyaha, w Polsce stała się okazją […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/W2RC-Dacia-Sandriders-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAZDA CX-5 Z KOMPLETEM GWIAZDEK Nowa Mazda CX-5 uzyskała komplet 5 gwiazdek w najnowszej serii testów Euro […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/Euro-NCAP-Mazda-CX-5-65x65.jpg)
![EURO NCAP: BYD SEAL 6 DM-I TOURING I SEDAN Z MAKSYMALNĄ OCENĄ BYD Seal 6 DM-i oraz Seal 6 DM-i Touring dołączyły do grona […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/12/BYD-SEAL-6-65x65.jpg)
![FORD: ULEPSZONY RANGER PHEV — ZMIANY W GAMIE, SYSTEMACH I STYLISTYCE Ford wprowadza szeroki pakiet aktualizacji w modelu Ranger, obejmujący stylistykę, funkcjonalność oraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-Ranger-PHEV-65x65.jpg)
![RENAULT: TRAFIC VAN E-TECH ELECTRIC — NOWY ELEKTRYCZNY FURGON DLA FLOT Renault Trafic Van E-Tech electric to pierwszy przedstawiciel nowej, w pełni elektrycznej […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/RENAULT-TRAFIC-VAN-E-TECH-ELECTRIC-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: SPORTOWE I ZIMOWE OPONY W SUV-IE PORSCHE MACAN Opony Continental w standardowym wyposażeniu Porsche Macan zapewniają wydajność i bezpieczeństwo w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Continental-Porsche-Macan-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![FORD: ROZSZERZENIE SYSTEMU BLUECRUISE NA PUMĘ, KUGĘ I RANGERA Ford rozszerza dostępność systemu BlueCruise, czyli jazdy w trybie „hands-off, eyes-on”, na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-BlueCruise-65x65.jpg)
![EXLANTIX: INTELIGENTNA TARCZA DLA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH Marka Exlantix wkracza na rynek samochodów elektrycznych z nowym podejściem do bezpieczeństwa, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Exlantix-bezpieczenstwo-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: CHERY TIGGO 8 – PRZESTRONNY RODZINNY SUV, KTÓRY NIE NADWYRĘŻY PORTFELA Testowaliśmy Chery TIGGO 8 aby sprawdzić, jak duży SUV nowej na polskim […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Chery-TIGGO-8-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)

Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.