RAJD MEKSYKU 2012: BARDZO TRUDNA PRÓBA

Superoes Shoes Street Stage Guanajuato o długości 1,05 kilometra rozpoczął Rajd Meksyku, rundę Mistrzostw Świata. Nie tylko kierowców, ale także samochody czeka niezwykle trudne zadanie. Kto wygra: Ford czy Citroen?

Podobnie jak w latach poprzednich rajd rozpoczął się krótkim przejazdem przez kolonialne Guanajuato, gdzie 30 tysięcy kibiców dopingowało załogi rywalizujące na trudnej, bo brukowanej i miejscami wilgotnej nawierzchni wąskich, ciasto zabudowanych uliczek i malowniczych tuneli.

Różnice na mecie pierwszego odcinka specjalnego były oczywiście minimalne. Pierwszymi liderami zostali Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC). Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC) stracili do nich 0,4 sekundy, a Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 0,6 sekundy.

Kolejne miejsca zajęli: Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC – strata 0,8 sek.), Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Fiesta WRC – 1,0 sek.) oraz Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta WRC – 1 sek.).

Wcześniej – na odcinku testowym najszybszy okazał się Sebastien Loeb (Citroen DS3 WRC), a kwalifikacje (dające możliwość wyboru pozycji startowej) – Petter Solberg (Ford Fiesta RS WRC).

Liderzy klasyfikacji PWRC Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak o punkty do tytułu mistrzowskiego rywalizują w sezonie 2012 po raz drugi. Na Superoesie polska załoga w Mitsubishi Lancer Evo X zajęła 17. miejsce (5,5 sek.) w “generalce” oraz trzecie w klasie PWRC.

Rally Guanajuato Mexico to trzecia runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA oraz druga w klasyfikacji PWRC. Rozgrywany jest w górzystym meksykańskim stanie Guanajuato o okolicach miast León, Silao, Irapuato i Guanajuato. Większość OS-ów poprowadzona jest na wysokości powyżej 2000 m n.p.m. Gorący Meksyk i szutrowe trasy zlokalizowane wysoko w górach będę stanowiły trudne wyzwanie dla załóg i samochodów.

– Rajd Meksyku jest bardzo specyficzny zwłaszcza pod kątem wysokości, na których rozgrywane są odcinki specjalne. W najwyższych miejscach trasy będą na poziomie 2500 metrów. Trzeba starać się utrzymać optymalny tor jazdy i jak najmniej się ślizgać, wykorzystując przy tym dostępną moc, która w takich wysokogórskich warunkach spada aż o 20 proc. Kolejnym problemem będzie temperatura sięgająca w samochodzie nawet 50 stopni, co w połączeniu z długością odcinków – najdłuższy ma ponad 54 kilometry – stanowi wręcz „mordercze wyzwanie” nie tylko dla załóg, ale i samochodów. Zakończyliśmy już testy, podczas których wypracowaliśmy najkorzystniejszy set-up. Ten rajd zawsze był dla nas udany, stawaliśmy tutaj dwukrotnie na podium: w 2008 roku w JWRC i 2010 w SWRC. Teraz też jestem dobrej myśli. Partnerem zespołu Lotos Dynamic Rally Team jest spółka Lotos Paliwa, marka olejów silnikowych Lotos oraz marka Red Bull – powiedział przed startem Michał Kościuszko.

Rajd będzie pierwszą w tym sezonie próbą szutrową liczącą 430,37 km OS-owych oraz 25 odcinków specjalnych. Jednym z najtrudniejszych będzie z pewnością prawie 55 kilometrowy odcinek Guanajuatito rozpoczynający ostatni dzień rywalizacji. Druga równie krótka jak prolog, ale wymagająca próba uliczna czeka kierowców w piątek, 9 marca, kiedy to pojadą ulicami León (Monster León Street Stage).

Prawdziwa walka rozpocznie się jednak na odcinkach rozgrywanych na trasach Sierra de Lobos i Sierra de Guanajuato. Organizatorzy poprowadzili je zarówno przez strome górskie szczyty, jak i rozległe doliny. Nawierzchnia na większości tras jest sucha i piaszczysta, jednak kierowcy będą musieli uważać na fragmenty skał i ukryte na poboczach kamienie.

WYNIKI OS 1


WYNIKI OS 1

1. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – 53,7 sek.;
2. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DSC3 WRC) – strata 0,4 sek.;
3. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 0,6 sek.;
4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DSC3 WRC) – 0,8 sek.;
5. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 1,0 sek.;
6. Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC) – 1,0 sek.;
7. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Ford Fiesta RS WRC) – 1,5 sek.;
8. Armidno Araujo i Miguel Ramalho (Mini Cooper WRC) – 1,7 sek.;
9. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 1,9 sek.;
10. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 1,9 sek.;
11. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 2,4 sek.;
12. Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) – 3,5 sek.;l
13. Nicolas Fuchs i Fernando Mussano (Mitsubishi Lancer Evo X) – 3,7 sek.;
14. Kevin Abring i Fredeic Miclotte (Skoda Fabia S2000) – 4,0 sek.;
15. Benito Guerra jr i Borja Rozada (Mitsubishi Lancer Evo X) – 4,8 sek.;
16. Paulo Nobre i Edu Paula (Mini Cooper WRC) – 5,3 sek.;
17. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancer Evo) – 5,5 sek.;
18. Tibor Erdi i Attila Taborszki (Mitsubishi Lancer Evo X) – 5,5 sek.;
19. Ricardo Trivino i Alex Haro (Ford Fiesta RS WRC) – 6,3 sek.;
20. Ken Block i Alessandro Gelsomino (Ford Fiesta RS WRC) – 6,8 sek.

Fot.: zespoły