RAJD NIEMIEC 2012: LOEB KLASĄ DLA SIEBIE (3. ETAP)

Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) wygrali w sposób zdecydowany Rajd Niemiec. W dziewiątej rundzie Mistrzostw Świata miejsce na podium zajęli także Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) oraz Mikko Hirvone i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC).

Francuz zwyciężył w Rajdzie Niemiec po raz dziewiąty, odniósł swój 74 triumf w zawodach Mistrzostw Świata WRC. Prowadził od startu do mety, uzyskując najlepsze czasy na 9 spośród 15 odcinków specjalnych!

Ostatni, trzeci dzień rywalizacji przebiegał praktycznie bez historii. Sebastien Loeb wygrał pierwszy przejazd OS-u Dhrontal, podczas drugiego przejazdu już nie ryzykował. Jari – Matti Latvala koncentrował się wyłącznie na dojechaniu do mety, podobnie jak Mikko Hirvonen. Na drugiej próbie najszybsi okazali się Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC), którzy powrócili do rywalizacji korzystając z systemu Superally.

Ostatni, trzeci odcinek specjalny ostatniego dnia zmagań był Superoesem. Punkty wywalczyli Sebastien Loeb, Mikko Hirvonen oraz Andreas Mikkelsen w Skodzie Fabii S2000.


Zobacz także:
RAJD NIEMIEC 2012: NIEMOC FORDA (2. ETAP)
RAJD NIEMIEC 2012: LOEB DYKTUJE TEMPO (1. ETAP)
RAJD NIEMIEC 2012: ODLICZANIE GODZIN DO STARTU
RAJD NIEMIEC 2012: KOŚCIUSZKO NA ASFALTACH


 

 

Sebastien Loeb: Pomiędzy rajdami Finlandii a Niemiec zrobiłem sobie krótkie wakacje. Dziś widzę, że były udane! Te trzy dni minęły nam znakomicie, ale warunki były naprawdę trudne. Pojechaliśmy najszybciej, ale również najbardziej regularnie. Niektórzy spośród rywali byli w stanie zagrozić nam pod względem czasów, ale nie ustrzegli się przed pułapkami czyhającymi na trasie. Po wypracowaniu znacznej przewagi musiałem skupić się na unikaniu błędów. Z każdym rajdem zbliżamy się do naszego celu – dziewiątego tytułu mistrzowskiego. Zebraliśmy 54 pkt przewagi na cztery rundy przed końcem sezonu, zatem większa część drogi już za nami.

Mikko Hirvonen: Przed startem mówiłem, że będę szczęśliwy, jeżeli znowu stanę na podium. Dlatego wypada mi cieszyć się z zajętego trzeciego miejsca, pomimo tego, że był to dla mnie weekend trudny, pełen przeszkód. Rajd naprawdę sprawiał nam trudności, od początku do samego końca. Drogi były bardzo zabrudzone. Nie przepadam za jazdą w takich warunkach, ale w rajdach nie wybiera się tylko tego, co się lubi.

Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: Możemy być dumni z uplasowania dwóch naszych samochodów na podium po raz piąty z rzędu. Stale powiększamy naszą przewagę w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata. Dystans wobec rywali jest tak znaczny, że już w rajdzie Wlk. Brytanii staniemy przed szansą zapewnienia sobie tytułu Mistrzów Świata wśród producentów.

Cały zespół Citroën z żalem wspomina swojego dawnego kierowcę, Philippe’a Bugalskiego, który zmarł w ostatnich dniach wskutek nieszczęśliwego wypadku. W 2001 r. to właśnie „Bug” za kierownicą Citroëna Xsara T4 wygrał Rajd Niemiec – wtedy rundę dopiero pretendującą do umieszczenia w kalendarzu WRC. Puchar przeznaczony dla zwycięzcy – producenta odebrał na podium w Trewirze w imieniu zespołu Jean-Paul Chiaroni, ówczesny pilot Bugalskiego, a obecnie koordynator zespołu Citroën Racing ds. meteorologii i zapoznań z trasą…

Tuż za podium znaleźli się Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC).

Kolejne załogi straciły już znacznie więcej dystansu. W “dziesiątce” znaleźli się ostatecznie także: Sebastien Ogier (Skoda Fabia S2000), Andreas Mikkelsen (Skoda Fabia S2000), Nasser Al Attiyah (Citroen DS3 WRC), Ott Tanak (Ford Fiesta RS WRC) oraz Daniel Sordo (MINI John Cooper Works WRC).

 



Michał Kościuszko
i Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancer Evo X) zrealizowali plan – wygrali klasę PWRC!

Liderzy punktacji Mistrzostw Świata w tej klasie: Benito Guerra i Borja Rozada (Mitsubishi Lancer Evo X) ostatecznie zajęli drugie miejsce. Trzeci byli Marcos Ligato i Ruben Garcia (Subaru Impreza WRX Sti).

Zwyciężając w 6. rundzie Mistrzostw Świata PWRC Michał Kościuszko awansował z czwartego miejsca na pozycję wicelidera klasyfikacji sezonu. Na swoim koncie zgromadził 65 punktów. Przed dwoma ostatnimi startami w tym sezonie do pierwszego w stawce, Benito Guerry, Michał traci 15 punktów. Na trzecim miejscu z 58 punktami znajduje się Walery Gorban.

Michał Kościuszko: Bardzo się cieszę, że jesteśmy na mecie Rajdu Niemiec. To był dla nas fantastyczny weekend. Od początku do końca realizowaliśmy przyjętą taktykę. Po zaciętej walce objęliśmy prowadzenie na pierwszym oesie drugiego dnia i nie oddaliśmy go już do końca. Cały zespół wykonał świetną pracę, nasze auto spisywało się znakomicie. Nie mógłbym lepiej wymarzyć sobie tego startu. Zdobyliśmy 25 punktów i awansowaliśmy na 2. miejsce w PWRC.

W sezonie 2012 załoga Lotos Dynamic Rally Team ma jeszcze dwa starty na trasach Mistrzostw Świata – Rajd Hiszpanii i Rajd Włoch. We wrześniu Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak wystartują gościnnie w Rajdzie Polski, którego baza zlokalizowana jest w Mikołajkach.

Następna runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2012 odbędzie się w dniach 14-16 września 2012 w Wielkiej Brytanii.

WYNIKI RAJDU NIEMIEC

1. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) – 3:41.52,4 godz.;
2. Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – strata 2.00,1 min.;
3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 2.31,4 min.;
4. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 3.24,4 min.;
5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (MINI John Cooper Works WRC) – 9.10,4 min.;
6. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 9.50,8 min.;
7. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Skoda Fabia S2000) – 12.22,7 min.;
8. Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 12.50,4 min.;
9. Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC) – 13.01,3 min.;
10. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (MINI John Cooper Works WRC) – 14.17,3 min.;
11. Mathieu Arzeno i Renauld Jamoul (Peugeot 207 S2000) – 15.19,7 min.;
12. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – 21.06,4 min.;
13. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 23.41,9 min.;
14. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancer Evo X) – 26.43,0 min.;
15. Michael Burri i Stephane Rey (Peugeot 207 S2000) – 27.16,6 min.;
16. Sebastien Chardonnet i Thibault De La Haye (Citroen DS3 R3T) – 27.38,4 min.;
17. Benito Guerra i Borja Rozada (Mitsubishi Lancer Evo X) – 28.43,5 min.;
18. Jaroslav Melicharek i Erik Melicharek (Skoda Fabia S2000) – 34.30,8 min.;
19. Rashid Al Ketbi i Khalid Al Kendi (Skoda Fabia S2000) – 35.24,6 min.;
20. Marcos Ligato i Ruben Garcia (Subaru Impreza WRX Sti) – 36.44,8 min.

KLASYFIKACJE MISTRZOSTW ŚWIATA

Kierowcy WRC
1. Sebastien Loeb – 199 pkt.;
2. Mikko Hirvonen – 145 pkt.;
3. Petter Solberg – 104 pkt.;
4. Mads Ostberg – 102 pkt.;
5. Jari-Matti Latvala – 87 pkt.;
6. Jewgienij Nowikow – 55 pkt.;
7. Martin Prokop – 38 pkt.;
8. Thierry Neuville – 32 pkt.;
9. Dani Sordo – 31 pkt.;
10. Sebastien Ogier – 31 pkt.;
11. Nasser Al-Attiyah – 27 pkt.;
12. Ott Tanak – 26 pkt.;
13. Armindo Araujo – 11 pkt.;
14. Chris Atkinson – 10 pkt.;
15. Francois Delecour – 8 pkt.;
16. Dennis Kuipers – 8 pkt.;
17. Andreas Mikkelsen – 7 pkt.;
18. Henning Solberg – 6 pkt.;
19. Pierre Campana – 6 pkt.;
20. Jari Ketomaa – 6 pkt.;
21. Matti Rantanen – 6 pkt.;
22. Patrik Sandell – 4 pkt.;
23. Yazeed Al-Rajhi – 4 pkt.;
24. Ken Block – 4 pkt.;
25. Eyvind Brynildsen – 1 pkt.;
26. Ricardo Trivino – 1 pkt.;
27. Peter van Merksteijn Jr – 1 pkt.;
28. Abdulaziz Al-Kuwari – 1 pkt.;
29. Manfred Stohl – 1 pkt.;
30. Mathieu Arzeno – 1 pkt.

Producenci

1. Citroen Total World Rally Team – 320 pkt.;
2. Ford World Rally Team – 197 pkt.;
3. M-Sport Ford World Rally Team – 115 pkt.;
4. Qatar World Rally Team – 59 pkt.;
5. Citroen Junior World Rally Team – 54 pkt.;
6. Adapta World Rally Team – 49 pkt.;
7. MINI WRC Team – 26 pkt.;
8. Brazil World Rally Team – 20 pkt.

Klasa PWRC
1. Benito Guerra – 80 pkt.;
2. Michał Kościuszko – 65 pkt.;
3. Walerij Gorban – 58 pkt.;
4. Marcos Ligato – 52 pkt.;
5. Subhan Aksa – 50 pkt.;
6. Nicolas Fuchs – 46 pkt.;
7. Ricardo Trivino – 42 pkt.;
8. Louise Cook – 34 pkt.;
9. Gianluca Linari – 32 pkt.;
10. Lorenzo Bertelli – 14 pkt.;
11. Rodrigo Salgado – 10 pkt.;
12. Ramona Karlsson – 8 pkt.;
13. Ezequiel Campos – 8 pkt.

Klasa SWRC
1. Per-Gunnar Andersson – 68 pkt.;
2. Hayden Paddon – 62 pkt.;
3. Maciej Oleksowicz – 53 pkt.;
4. Craig Breen – 43 pkt.;
5. Yazeed Al Rahji – 40 pkt.;
6. Pontus Tidemand – 15 pkt.;
6. Pedro Meireles – 15 pkt.;
8. Juha Salo – 15 pkt.;
9. Esapekka Lappi – 10 pkt.;
10. Alister McRae – 6 pkt.

WRC ACADEMY

1. Elfyn Evans – 70 pkt.;
2. Brendan Reeves – 52 pkt.;
3. Alastair Fisher – 49 pkt.;
4. Pontus Tidemand – 41 pkt.;
5. Jose Suarez – 34 pkt.;
6. John MacCrone – 25 pkt.;
7. Timo van der Marel – 18 pkt.;
8. Christopher Duplessis – 16 pkt.;
9. Fredrik Ahl – 10 pkt.;
11. Ashley Haigh-Smith – 4 pkt.