RAJD PORTUGALII 2013: OGIER WYGRAŁ, KUBICA NA MECIE

RP 50_3909

Liderzy klasyfikacji WRC 2013, Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) wygrali Rajd Portugalii, rundę Mistrzostw Świata. Metę osiągnęła jedna polska załoga – Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RRC).

Drugie miejsce zajęli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC), a trzecie Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC). Niestety ostatni odcinek specjalny rajdu okazał się pechowy dla Michała Kościszki i Macieja Szczepaniaka (MINI Cooper WRC).


Zobacz także:
RAJDY


Trzeci etap, składających się z dwóch pętli (w każdej dwa OS-y, w tym Almodovar o długości 52,30 km) rozpoczął się pechowo dla załóg w Volkswagenach. Zarówno Sebastien Ogier jak i Jari – Matti Latvala mieli awarie samochodów. Lider stracił 35,7 sekundy i utrzymał prowadzenie. Wicelider był gorszy o 1.16,2 min. i spadł na trzecie miejsce za Mikko Hirvonena. Na kolejnej próbie Latvala jadąc nadal bez wspomagania stracił wszelkie szanse na zajęcie drugiego miejsca…

Na trasie “szaleli” dziś Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC), którzy wygrali trzy pierwsze odcinki, a na ostatnim ulegli jedynie Sabastienowi Ogierowi. Dzięki temu Norwegowie, którzy podczas pierwszego etapu ponieśli ogromne straty, awansowali ostatecznie na ósme miejsce w klasyfikacji rajdu, co jest wielkim osiągnięciem!

Do trzeciego etapu wystartowały dwie nasze załogi. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zamierzali atakować, aby awansować w klasyfikacji. Robert Kubica i Maciej Baran powracali po raz drugi w systemie Rally2, bowiem serwisowi udało się naprawić Citroena.

Michał i Maciek rozpoczęli trzeci dzień Rajdu Portugalii mając do dyspozycji tylko dwie nowe opony. Kiepskie DMACKi dały się we znaki załodze Lotos Rally Team już na pierwszym dzisiejszym odcinku. Na kolejnym 53 kilometrowym Almodovar nowe opony założone na przód zostały kompletnie zużyte. Załoga awansowała na trzynaste miejsce.

– Po wczorajszym dramacie z elektroniką i odwiecznych problemach z oponami pozostały nam zaledwie dwie twarde gumy, które w tych warunkach przegrzały się już na początku drugiego oesu i straciły znaczną część bieżnika. Teraz pozostaje nam już tylko założenie opon, które w normalnych warunkach byłyby wyrzucone. Mamy na prawdę niewielkie szanse, aby dojechać na tym ogumieniu do mety a o jakiejkolwiek walce możemy zapomnieć. Priorytetem będzie utrzymanie się na drodze i dotarcie do mety – mówił na strefie serwisowej po pierwszej pętli Michał Kościuszko.

Robert Kubica i Maciej Baran już na pierwszej próbie pokonali załogę Esapekka Lappi i Janne Ferm (Škoda Fabia S2000), z którą wcześniej regularnie przegrywali. Na wszystkich dzisiejszych OS-ach nasza załoga mieściła się na podium w klasie WRC2, dzięki czemu ostatecznie zajęła w niej szósta pozycję, zdobywając pierwsze swoje punkty Mistrzostw Świata. W “generalce” Polacy doj4echali na 20. miejscu.

Bezkonkurencyjni okazali się tu zwycięzcy Rajdu Polski 2012, Esapekka Lappi i Janne Ferm w Skodzie. Finowie zajęli w rajdzie dziesiąte miejsce.

Tymczasem druga załoga Lotos Rally Team z powodu awarii skrzyni biegów na 7 kilometrze ostatniego odcinka specjalnego nie ukończyła czwartej rundy Mistrzostw Świata.

– Na ostatnim odcinku specjalnym, gdy myślałem, że dowiozę moje MINI na resztkach opon do mety wyeliminował nas wybuch skrzyni biegów. Skrzynia nie wytrzymała trudów rajdu i dosłownie rozpadła się na dwie części. Byliśmy kompletnie bezradni. Bardzo żałuję tego rajdu, bo gdyby nie problemy techniczne miałem realną szansę na życiowy wynik w WRC – powiedział Michał Kościuszko.

Kolejnym startem załogi Kościuszko – Szczepaniak w Mistrzostwach Świata jest Rajd Argentyny rozgrywany w dniach 1-4 maja.

Fot.: Citroen Racing oraz Marcin Rybak (M. Kościuszko)

WYNIKI RAJDU PORTUGALII

1. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 4:07.38,7 godz.;
2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – strata 58,2 sek.;
3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 4.04,5 min.;
4. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 5.27,2 min.;
5. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 7.43,5 min.;
6. Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) – 9.39,8 min.;
7. Martin Prokop i Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) – 15.04,2 min.;
8. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 15.43,6 min.;
9. Khalid Al Qassimi i Scott Martin (Citroën DS3 WRC) – 15.56,9 min.;
10. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Škoda Fabia S2000) – 16.21,0 min.;
20. Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RRC) – 39.32,2 min.