RAJD SZWECJI: LATVALA WYKORZYSTAŁ SZANSĘ (3. ETAP)

Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) wygrali Rajd Szwecji, druga runde Mistrzostw Świata. Finowie pokonali Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena (Citroën DS3 WRC) oraz Madsa Ostberga i Jonasa Anderssona (Ford Fiesta RS WRC). Norwegowie wyprzedzili na ostatnim etapie Pettera Solberga i Chrisa Pattersona, którzy przebili oponę w swoim Fordzie.

Wczoraj wieczorem stało się jasne, że decydująca rozgrywka nie będzie zapewne już tak emocjonująca, jak to było w sobotę. Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) mają wyraźną przewagę i raczej nie będą mieli problemów z jej utrzymaniem. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroën DS3 WRC) skupią się raczej dzisiaj na dowiezieniu drugiej pozycji do mety i wywalczeniu punktów dla zespołu.

Pozostaje natomiast otwarta sprawa miejsca na najniższym podium. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) tracili wczoraj swoja przewagę – Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) mają do nich jedynie 11,1 sekundy straty. Będzie ciekawie!

Do trzeciego etapu Rajd Szwecji wystartowały znów trzy polskie załogi. Obok Michała Sołowowa i Macieja Barana w Fordzie Fiesta RS WRC oraz Jerzego Pary i Szymona Gospodarczyka (Renault Clio) dołączyli ponownie Maciej Oleksowicz i Andrzej Orbrębowski (Ford Fiesta S2000). W przeciwieństwie do Rajdu Monte Carlo, w drugiej rundzie Mistrzostw Świata obowiązuje bowiem system Rally 2.

 

 

Maciej Oleksowicz: Trzeciego dnia rajdu Szwecji wracamy do walki. Myśleliśmy, że powodem naszych wczorajszych kłopotów z samochodem jest silnik. W serwisie okazało się, że winny jest zapchany układ wydechowy, a konkretnie katalizator, który kompletnie się zatkał i ograniczał moc samochodu praktycznie o połowę. Dzięki obowiązywaniu systemu Rally 2, znanego wcześniej Superally możemy dzisiaj wrócić do rywalizacji, ale za każdy nieukończony wczoraj OS dostajemy aż 5 minut kary do czasu najlepszego zawodnika w naszej klasie. To daje ponad 30 minut straty za wczorajszy dzień i w zasadzie wyklucza nas z rywalizacji w dniu dzisiejszym. Nie mamy już szans na dobre miejsce w tym rajdzie, ale mamy szansę na trening i pokazanie się z dobrej strony na szwedzkich OS-ach i taki jest plan na dzisiaj.

Oto jak przebiegała rywalizacja na odcinkach specjalnych.

OS 19 (Lesjöfors 1 – 15,0 km). Jari – Matti Latvala swoim tempem, które okazało się za szybkie dla rywali. Mikko Hirvonen – zgodnie z przypuszczeniami – od razu dał rywalowi znać, że nie zamierza już walczyć. Dojechał na czwartej pozycji o 7,6 sekundy za rodakiem.

Mads Ostberg szybszy od Pettera Solberga – “urwał” byłemu Mistrzowi Świata 1,7 sekundy. Powalczą do końca!

 

 

Jewgienij Nowikow pokazał Sebastienowi Loebowi, że zamierza utrzymać piąte miejsce – pokonał go różnica 4 sekund. Poddał się natomiast Henning Solberg.

Michał Sołowow i Maciej Baran na bardzo śliskim odcinku zajęli 28 miejsce (1.12,6 min.). Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski byli 32 (1.24,9 min.), a Jerzy Para i Szymon Gospodarczyk – 44 (3.36,5 min.). W klasyfikacji Sołowow jest 20, Oleksowicz – 36, a Para – 38.

OS 20 (Rämmen 1 – 22,76 km). Jari – Matti Latvala jedzie jak natchniony. Ponownie zwyciężył, podczas gdy Mikko Hirvonen był czwarty (4,7 sek.). Mads Ostberg znów pokonał Pettera Solberga – tym razem o 2,6 sekundy.

Na kolejnych miejscach w “10” już nic nie powinno się zmienić.

 

 

Michał Sołowow tym razem 22 (1.01,6 min.), Maciej Oleksowicz – 31 (1.49,1 min.), a Jerzy Para – 43 (5.05,2 min.).

W SWRC prowadza nadal Per – Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000).

OS 21 (Hagfors 1 – 4,66 km). Pierwsza pętla zakończona. Tym razem na czele ci, którzy walcza o trzecią pozycje w rajdzie. Próbę, bardzo nierówną i powybijaną, z leżącymi na drodze dużymi kamieniami, wygrał Mads Ostberg o 1,9 sekundy przed Petterem Solbergiem. Różnica zmalała do 4,9 sekundy. Jeśli Ostberg przejedzie ostatnie trzy odcinki równie szybkim tempem – powinien wyprzedzić Pettera…

Latvala trzeci, Hirvonen – czwarty (1,2 sek. za Jari – Mattim). Nowikow przed Loebem.

– Nigdy nie jechałem jeszcze po takim gównianym OS-ie. Nie tylko ślisko, ale do tego duże kamienie – komentarz Mistrza Świata mówi wszystko…

Sołowow – 23 (21,2 sek.), Oleksowicz – 25 (21,7 sek.), Para – 44 (1.24,3 min.).

 

 

Załoga Castrol TRW Motointegrator jest sklasyfikowana na szóstym miejscu w SWRC. Prowadzi P.-G. Andersson.

Do zakończenia rajdu pozostały jeszcze trzy próby.

OS 22 (Lesjöfors 2 – 15,0 km). Zaczęło się dziać. Jari – Matti Latvala przebił oponę, podobnie jak Petter Solberg! Obaj stracili w granicach pół minuty. Łatwo sobie wyobrazić, jakie panuyja nastroje w obozie Ford World Rally Team…

Latvala utrzymał prowadzenie, ale sytuacja zmieniła się zasadniczo – Hirvonen ma już do rodaka tylko 8,4 sekundy straty.

Petter Solberg stracił trzecie miejsce na rzecz Madsa Ostberga – ponad 25 sekund jest nie do odrobienia. Będzie czwarty.

Próbę wygrał Ostberg przed Loebem i Hirvonenem.

Koło w Skodzie Fabii S2000 zmieniał też Andreas Mikkelsen.

 

 

Michał Sołowow jest na mecie na 21 miejscu (52,4 sek.), Maciek Oleksowicz – na 26 (1.15,8
min.), a Jerzy Para – na 42 (3.52,1 min.).

OS 23 (Rämmen 2 – 22,76 km). Jari – Matti Latvala nie chciał ryzykować – pojechał szybko, wygrywając odcinek. Mikko Hirvonen nie dał się natomiast sprowokować sytuacją – nie zaryzykował, przybył na metę jako trzeci 4,5 sek. za liderem.

Drugi był Mads Ostberg. Patter Solberg na szóstej pozycji, ale było wiadomo, że dla niego walka o podium już się skończyła…

– Jestem załamany – mówił Petter.

Jewgienij Nowikow także spokojnie – wie, że Sebastien Loeb nie jest w stanie go dogonić.

Michał Sołowow 50,5 sek. za Latvalą, Maciej Oleksowicz – 1.53,3 minuty, a Jerzy Para – 5.36,3 minuty.

 

 

Do zakończenia rajdu pozostał jeszcze jeden odcinek – Power Stage. Krótki, ale bardzo powybijany i zdradliwy. Kto zaryzykuje? – do zdobycia są dodatkowe punkty…

OS 24 (Power Stage Hagfors 2 – 4,66 km).

Znakomity przejazd Sebastiena Loeba. Francuz, który w rajdzie nie błyszczał (wyższe miejsce stracił po wypadnięciu z trasy) postanowił powalczyć o punkty i zrobił to skutecznie. Drugie miejsce dla Pettera Solberga, trzecie – dla Jari – Mattiego Latvali.

Szybko pojechali Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC).

Mads Ostberg nie chciał ryzykować straty miejsca na podium. Podobnie jak Mikko Hirvonen.

Rajd Szwecji wygrał więc Latvala przed Hirvonenem i Ostbergiem. Tak więc na podium stanęły te same załogi, jak przed rokiem, tylko w innej kolejności (2011: Hirvonen, Østberg i Latvala).

Michał Sołowow i Maciej Baran są na mecie – ukończyli rajd, startując po raz pierwszy w samochodzie WRC i to jeszcze w zespole uczestniczącym w Mistrzostwach Świata. Było to dla nich zapewne wspaniałe przeżycie! 20 lokata nie przynosi im wstydu, choć przygód nie brakowało – większych błędów nie popełnili.

 

 

Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S2000) z zespołu Castrol TRW Motointegrator zajęli szóste miejsce w klasie SWRC. Przez wczorajszy defekt spadli o jedną pozycję. Zwyciężyli Per – Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000), a kolejne miejsca zajęli Craig Breen i Gareth Roberts (Ford Fiesta S2000) oraz Pontus Tidemand i Jorgen Nordhagen (Skoda Fabia S2000).

Maciej Oleksowicz: Cieszymy się z tego, że jesteśmy na mecie, bo wywozimy przyzwoitą liczbę punktów, pomimo przygód, które nas spotkały. Oczywiście nasze apetyty przed rajdem były większe, więc na pewno będziemy poszukiwać lepszego tempa – tematów do przemyśleń mamy sporo. Rajd Szwecji był bardzo ciekawy, bardzo specyficzny. Odcinki specjalne były trudne i zróżnicowane – raz partie bardzo szybkie, raz bardzo ciasne, na niektórych odcinkach dużo śniegu, na innych mało śniegu, więc nawierzchnią była zmrożona ziemia z kamieniami. Wiele załóg przez to miało problemy z oponami i kolcami wypadającymi w trudnych warunkach. My dzisiaj ciągle szukaliśmy lepszego tempa, raz nawet wypadliśmy z drogi, ale udało nam się wrócić, a samochód nie ucierpiał. Będziemy analizować to, co się działo podczas tego rajdu i zastanowimy się gdzie popełniliśmy błędy i jak możemy jechać szybciej.

Jerzy Para i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio) spisali się dzielnie, meldując się tez na mecie. Przejechanie tak trudnego rajdu, w ekstremalnych chwilami warunkach w przednionapędowym samochodem jest niewątpliwym sukcesem polskiej załogi. Okazała się ona najlepsza w klasie 8.

W klasie S2000 najlepsi okazali się Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000).

Zwycięzcy odcinków: Latvala – 9, hirvonem – 5, Loeb – 3, Ostberg – 2, Petter Solberg – 2, Tanak – 1, Sordo – 1.

POLECAMY: RAJD SZWECJI 2012: WILLI WEYENS – GALERIA

 

 

WYNIKI PO 3. ETAPIE

1. Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 3:18.28,3 godz.;
2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroën DS3 WRC) – strata 16,6 sek.;
3. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 38,8 sek.;
4. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – 1.14,3 min.;
5. Jewgienij Nowikow i Dennis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) – 2.41,4 min.;
6. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC) – 2.55,1 min.;
7. Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 3.49,5 min.;
8. Patrik Sandell i Staffan Parmander (Mini John Cooper Works) – 5.08,9 min.;
9. Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) – 5.30,0 min.;
10. Eyvind Brynildsen i Cato Menkerud (Ford Fiesta RS WRC) – 6.27,2 min.;
11. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 7.35,0 min.;
12. Per – Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000) – 9.48,5 min.;
13. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 10.03,7 min.;
14. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Skoda Fabia S2000) – 10.18,5 min.;
15. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mini John Cooper Works) – 13.00,9 min.;
16. Craig Breen i Gareth Roberts (Ford Fiesta S2000) – 13.24,3 min.;
17. Mikko Pajunen i Kaj Lindstron (Subaru Impreza WRX STi MR R4) – 14.26,0 min.;
18. Pontus Tidemand i Jorgen Nordhagen (Skoda Fabia S2000) – 14.38,1 min.;
19. Peter Van Merksteijn i Eddy Chevailler (Citroen DS3 WRC) – 15.19,2 min.;
20. Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta RS WRC) – 16.40,2 min.;
34. Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S2000) – 60.22,1 min.;
40. Jerzy Para i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio) – 81.58,4 min.

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA

Kierowcy
1. Sébastien Loeb (Francja) – 39 pkt.;
2. Mikko Hirvonen Mikko (Finlandia) – 32 pkt.;
3. Petter Solberg (Norwegia) – 29 pkt.;
4. Jari – Matti Latvala (Finlandia) – 26 pkt.;
5. Jewgienij Nowikow (Rosja) – 21 pkt.;
6. Daniel Sordo (Hiszpania) – 18 pkt.;
7. Mads Ostberg (Norwegia) – 15 pkt.;
8. Francois Delecour (Francja) – 8 pkt.;
9. Henning Solberg (Norwegia) – 6 pkt.
10. Pierre Campana (Francja) – 6 pkt.;
11. Patrik Sandell (Szwecja) – 4 pkt.;
12. Martin Prokop (Czechy) – 4 pkt.;
13. Ott Tänak Ott (Estonia) – 4 pkt.;
14. Eyvind Brynildsen (Norwegia) – 1 pkt.;
15. Armindo Araújo (Portugalia) – 1 pkt.;
16. Thierry Neuville (Belgia) – 0 pkt.;
16. Sébastien Ogier (Francja) – 0 pkt.;
16. Matthew Wilson (Wielka Brytania) – 0 pkt.

Producenci
1. Citroen Total World Rally Team – 65 pkt.;
2. Ford World Rally Team – 55 pkt.;
3. M-Sport Ford World Rally Team – 28 pkt.;
4. Mini WRC Team – 26 pkt.;
5. Qatar World Rally Team – 8 pkt.;
6. Citroen Junior World Rally Team – 0 pkt.;
7. Qatar World Rally Team – 0 pkt.;
8. Adapta World Rally Team – 0 pkt.;

Klasa SWRC
1. Craig Breen (Wielka Brytania) – 43 pkt.;
2. Per-Gunnar Andersson (Szwecja) – 25 pkt.;
3. Pontus Tidemand (Szwecja) – 15 pkt.;
4. Hayden Paddon (Nowa Zelandia) – 12 pkt.;
5. Yazeed Al Rajhi (Arabia Saudyjska) – 10 pkt.;
6. Maciej Oleksowicz (Polska) – 8 pkt.;
7. Alister McRae (Wielka Brytania) – 6 pkt.;
– Giandomenico Basso (Włochy) – 0 pkt.

Klasa PWRC
1. Michał Kościuszko (POlska) – 25 pkt.;
2. Louise Cook (Wielka Brytania) – 18 pkt.;
– Lorenzo Bertelli (Włochy) – 0 pkt.


Zobacz także:

RAJD SZWECJI 2012: PIĘKNA WALKA FINÓW (2. ETAP)

RAJD SZWECJI 2012: LATVALA LIDEREM (1. ETAP)

RAJD SZWECJI 2012: SORDO PIERWSZYM LIDEREM (PROLOG)

RAJD SZWECJI 2012: DEBIUT OLEKSOWICZA W MŚ