RAJD W. BRYTANII 2011: HIRVONEN BĘDZIE WALCZYŁ

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen z zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team staną w najbliższy weekend na starcie Rajdu Wielkiej Brytanii czyli Rally GB (10 – 13 listopada), aby walczyć o zwycięstwo, które może dać im tytuł mistrzowski. Finowie jeżdżący Fordem Fiesta RS WRC zajmują obecnie drugie miejsce w punktacji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, a wyniki rajdu przesądzą o końcowej klasyfikacji tegorocznego serialu.

Hirvonen przed ostatnią, trzynastą rundą tegorocznego serialu ma 8 punktów straty do swojego odwiecznego rywala Sébastiena Loeba. Podczas czterodniowej rywalizacji do zdobycia będzie 28 punktów, a liczba kombinacji końcowych rozstrzygnięć jest ogromna. 31-letni Hirvonen marzy wyłącznie o zwycięstwie na wymagających trasach wśród walijskich lasów. Gdyby udało mu się wygrać mistrzostwa, byłby to pierwszy tytuł mistrzowski dla kierowcy zespołu Forda od 1981 roku.


Zobacz także:
RAJD W. BRYTANII 2011: KOŚCIUSZKO NA PODIUM MŚ!
RAJD W. BRYTANII: SUKCES J.-M. LATVALI I FORDA (3. ETAP)
RAJD W. BRYTANII 2011: PROWADZI LATVALA (2. ETAP)
RAJD W. BRYTANII 2011: LOEB JUŻ MISTRZEM! (1. ETAP)
RAJD W. BRYTANII: LOEB POJEDZIE PIERWSZY (1. DZIEŃ)
RAJD W. BRYTANII 2011: POLACY WALCZĄ O PODIUM


– Moim jedynym celem jest zwycięstwo. Jeżeli coś nieoczekiwanego stanie się Loebowi, może być tak, że wygrana nie będzie konieczna do zdobycia tytułu mistrzowskiego, ale zanim do tego dojdzie, interesuje mnie tylko pierwsze miejsce. Jeżeli uda mi się zdobyć tytuł, będzie to bardzo ważne wydarzenie dla wielu ludzi. To był mój cel od kiedy zacząłem jeździć w rajdach – być najlepszym i zdobyć tytuł mistrza świata. Byłaby to najlepsza nagroda dla całego zespołu, który pracował tak ciężko. Dla mnie, dla mojej rodziny i wszystkich ludzi, którzy pomagali mi od początku kariery, byłaby to wielka sprawa – powiedział Mikko Hirvonen.

Trasa rajdu przeszła istotne zmiany w tym roku. Dodano czwarty dzień rywalizacji, przez co rajd będzie wymagał wielkiej wytrzymałości zarówno od samochodów, jak i ludzi. Trasa jest wyjątkowo długa, a największa niewiadoma to jak zwykle nieprzewidywalna pogoda.

Na trasie można spotkać zarówno drogi położone wśród lasów porastających górzyste okolice, jak i fragmenty położone na obszarach otwartych. Opady śniegu raczej w tym roku nie grożą, ale deszcz i mgła ograniczająca widoczność niekiedy do kilku metrów, są jak najbardziej możliwe.

Prognozy pogody zapowiadają opady deszczu zarówno przed, jak i podczas rajdu. Oznacza to, że szutrowe trasy będą pokryte błotem, a poziom przyczepności będzie bardzo zmienny. Jednakże Hirvonen, zwycięzca Rally GB w roku 2007 nie obawia się trudności.

– W Walii zawsze wiele zależy od warunków. Jeżeli są trudne, trzeba zawierzyć opisowi i ryzykować, gdy w wielu miejscach widoczność jest słaba. W takich miejscach można zyskać cenne ułamki sekund, które potem mogą przesądzić o zwycięstwie lub przegranej. Nie miałbym nic przeciwko, gdyby padał deszcz. Gdy warunki są naprawdę złe, wówczas łatwiej o niespodziankę. Power Stage, chociaż krótki, może okazać się jednym z najważniejszych odcinków w historii rajdów, a punkty możliwe do zdobycia mogą przesądzić o tytule mistrza świata. Przykładamy do niego wielką wagę. Naprawdę dużo może od niego zależeć – wyjaśniał Hirvonen.

Druga załoga zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila ma już zapewnione czwarte miejsce w klasyfikacji mistrzostw. 26-letni kierowca zrobi wszystko, aby pomóc Hirvonenowi.

– Chcę walczyć o zwycięstwo, aby być w stanie pomóc Mikko. Naszym celem jest pierwsze i drugie miejsce. Dla zespołu ważne jest, aby być przed Loebem i odebrać mu punkty, dlatego będę jechał od początku maksymalnym tempem. Ważne będzie, aby jechać szybko od pierwszego kilometra. Jeżeli pozwolimy uciec Loebowi, trudno będzie go potem dogonić. Znam ten rajd lepiej, niż jakąkolwiek inną rundę WRC, chociaż w tym roku trasa będzie nieco inna. Będziemy jechać z północy Walii na południe. Ostatnio podobny wariant był w użyciu ponad 15 lat temu. Nie mogę się już doczekać nowych odcinków. Jeździłem po nich, gdy zaczynałem starty w Wielkiej Brytanii w 2002 roku. Trasy w lasach Dyfi zapamiętałem jako najlepsze w Walii – powiedział Jari – Matti Latvala, dla którego będzie to już dziewiąty start w Rally GB (drugie miejsce w 2008 roku jest jego najlepszym wynikiem).

Ponieważ Khalid Al Qassimi nie może wystartować w Rajdzie Wielkiej Brytanii z powodu obowiązków związanych z wyścigiem Formuły 1 o Grand Prix Abu Dhabi w ten weekend, Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet zasiądą w kokpicie trzeciej Fiesty RS WRC zespołu Team Abu Dhabi.

– Start samochodem Khalida w ostatniej rundzie sezonu 2011 to wyjątkowo ekscytująca okoliczność. Walijskie trasy będą bardzo wymagające, szczególnie w razie mgły i deszczu. Prawdę mówiąc mam nadzieję na dobrą pogodę, a moim celem jest dobry wynik na mecie i wsparcie moich kolegów z zespołu walczących o tytuł mistrza świata – powiedział Jewgienij Nowikow.

Najnowsze informacje

* Kierowcy zespołu Ford Abu Dhabi będą używać w Rajdzie Wielkiej Brytanii ogumienia szutrowego Michelin Latitude Cross, które będzie dostępne tylko w wersji wykonanej z miękkiej mieszanki. Niedozwolone jest ręczne nacinanie opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

* Obok trzech załóg fabrycznych, do rajdu zgłoszono siedem kolejnych samochodów Ford Fiesta RS WRC. Matthew Wilson i Scott Martin oraz Mads Østberg i Jonas Andersson będą walczyć o punkty dla zespołu M-Sport Stobart Ford, który zgłosił także załogę Henning Solberg i Ilka Minor. W Rally GB wystartują także Ken Block i Alex Gelsomino w barwach zespołu Monster World Rally Team oraz Dennis Kuipers i Frederic Miclotte z FERM Power Tools World Rally Team.

Ponadto Ott Tänak i Kuldar Sikk oraz Martin Prokop i Jan Tomanek pojadą samochodami Fiesta RS WRC po raz pierwszy w swojej karierze w Mistrzostwach Świata.

* Ford Abu Dhabi zakończył w ubiegły piątek dwudniowe testy w północno- zachodniej Anglii. Obydwaj kierowcy spędzili po jednym dniu za kierownicą samochodu testowego.

* Na dachach wszystkich trzech samochodów zespołu Ford Abu Dhabi będą umieszczone specjalne nalepki upamiętniające znakomitego włoskiego motocyklistę kategorii MotoGP Marco Simoncellego, który zginął wskutek obrażeń odniesionych w wypadku w Malezji w ubiegłym miesiącu. Zaledwie kilka tygodni wcześniej Simoncelli testował Forda Fiesta RS WRC w pobliżu bazy zespołu w Dovenby Hall w północno-zachodniej Anglii.

Pobierz wzór naklejki.

Trasa rajdu

Baza rajdu, znajdująca się w Cardiff od 2000 roku została przeniesiona do Builth Wells w środkowej Walii. W ten sposób nowa trasa przemierza znaczną część terytorium kraju. Po starcie w Llandudno, podczas pierwszego etapu załogi pokonają krótkie odcinki asfaltowe, a dzień zakończy się ceremonią startu w Conwy i serwisem w Llandudno.

Piątek przyniesie powrót na klasyczne odcinki w lasach Dyfi, używane ostatnio w 1997 roku, a sobota to powtórka drugiego etapu z ubiegłego roku z próbami sportowymi w lasach Hafren i Myherin.

Na ostatni dzień rajdu zaplanowano odcinki o zmiennej szutrowo- asfaltowej nawierzchni w górach Brecon Beacon oraz na poligonie wojskowym Epynt. Od piątku do końca rajdu załogi będą nocować w Cardiff, a ceremonia mety odbędzie się na zamku w tym mieście w niedzielę po południu. Rajd będzie liczył 23 odcinki specjalne o łącznej długości 353.53 km, a całkowita długość trasy to 1967.46 km.

RAJD WIELKIEJ BRYTANII – RALLY GB

Czwartek: Llandudno – Llandudno
Start Llandudno;
OS 1 (Great Orme 1) – 4.74 km;
OS 2 (Great Orme 2) – 4.74 km;
OS 3 (Clocaenog) – 15.77 km;

Piątek: Llandudno – Cardiff
OS 4 (Gartheiniog 1) – 19.72 km;
OS 5 (Dyfi West 1) – 10.31 km;
OS 6 (Dyfi East 1) – 6.72 km;
OS 7 (Dyfnant 1) – 21.34 km;
OS 8 (Dyfi West 2) – 10.31 km;
OS 9 (Dyfi East 2) – 6.72 km;
OS 10 (Gartheiniog 2) – 19.72 km;
OS 11 (Dyfnant 2) – 21.34 km.
Razem – 141.43 km.

Sobota: Cardiff – Cardiff
OS 12 (Hafren 1) – 32.14 km;
OS 13 (Sweet Lamb 1) – 4.01 km;
OS 14 (Myherin 1) – 27.88 km;
OS 15 (Hafren 2) – 32.14 km;
OS 16 (Sweet Lamb 2) – 4.01 km;
OS 17 (Myherin 2) – 27.88 km.
Razem – 128.06 km.

Niedziela: Cardiff – Cardiff
OS 18 (Halfway 1) – 14.93 km;
OS 19 (Crychan 1) – 22.73 km;
OS 20 (Monument 1) – 4.36 km;
OS 21 (Halfway 2) – 14.93 km;
OS 22 (Crychan 2) – 22.73 km;
OS 23 (Monument 2) – 4.36 km;
Razem – 84.04 km;
Razem rajd – 353.53 km.