RENAULT: JAK UCZYĆ DZIECI Z ZAKRESU BRD?

Renault_45946

Aby skutecznie uczyć dzieci w wieku od 4 do 12 lat odpowiedniego zachowania w zakresie bezpieczeństwa ruchu, trzeba wiedzieć o ograniczeniach związanych z wiekiem oraz o tym, że nikt nie zrobi tego tak skutecznie jak rodzice i inne bliskie lub ważne dla dziecka osoby.

– Pokazywanie dzieciom prawidłowych zachowań należy rozpocząć jak najszybciej. Pierwsze ważne lekcje to zwyczaje samych rodziców. Trudno oczekiwać od dziecka, że będzie chętnie zapinało pasy, jeżeli rodzice tego nie robią. To wysyłanie sprzecznych sygnałów. W takiej sytuacji dziecko zrozumie tylko, że widocznie zapinanie pasów nie jest jednak tak bardzo ważne, skoro mama i tata tego nie robią – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.


Zobacz także:
BEZPIECZEŃSTWO – SJR
BEZPIECZEŃSTWO – SZKOŁA JAZDY RENAULT


Badania pokazują, że przez ograniczenia związane z wiekiem i brakiem pewnych umiejętności, które rozwijają się znacznie później, dzieci nie mogą przyswoić pewnych informacji. Na przykład określono, że dzieci do 9 roku życia nie posiadają pewnych umiejętności niezbędnych do rozpoznania niebezpiecznej sytuacji na drodze, np. oceny, czy dane przejście dla pieszych jest bezpieczne, czy można je bezpiecznie pokonać. Charakterystyczne jest także to, że zwykle dziecko jest w stanie powtórzyć pewne nauczone zachowania tylko w miejscu, w którym nauka miała miejsce.

– To oznacza, że nawet, gdy rodzic skutecznie nauczył dziecko bezpiecznie pokonywać przejścia dla pieszych, np.w drodze do szkoły nie oznacza, że będzie ono w stanie w ten sam prawidłowy sposób zachować się, gdy znajdzie się w nowym miejscu. To niezwykle ważna informacja dla rodziców i opiekunów – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Badania wykazały także, że najskuteczniejszym sposobem nauki są własne doświadczenia, czyli doskonalenie umiejętności praktycznych w realnych sytuacjach. Taka praktyczna edukacja pod okiem najbliższych może przyspieszyć proces uczenia. Naukę przechodzenia przez jezdnię można rozpocząć już od 5 roku życia, ale większość dzieci do 10 roku życia będzie nadal popełniała wiele błędów w wyborze bezpiecznego miejsca. Przy odpowiedniej edukacji 12-letnie dziecko jest w stanie wykonywać zadania pieszego prawie tak samo jak dorosły.