RENAULT – NISSAN: OTWARCIE ZAKŁADÓW W TANGERZE

Jego Królewska Mość, Mohammed VI, w obecności Carlosa Ghosna, prezesa Renault i Nissan, zainaugurował otwarcie zakładów Aliansu Renault-Nissan w Tangerze. Nowa fabryka to inwestycja o wartości miliarda euro. Maksymalna zdolność produkcyjna 400 000 samochodów rocznie umożliwi kontynuację sukcesu, jaki odniosła gama Entry.

Zakłady są pierwszymi na świecie zakładami produkującymi samochody o zerowej emisji CO2 i zerowym zrzucie ścieków przemysłowych. Załogą do 2015 roku będzie liczyła ponad 6 000 osób.

Firma Renault jest obecna w Maroku od ponad 80 lat.

– Renault i Nissan dzielą wraz z Królestwem Maroka wielkie ambicje rozwoju przemysłowego. Dzięki zaangażowaniu Renault i jego partnerów oraz niezawodnemu wsparciu rządu marokańskiego nasze zakłady są na dobrej drodze, aby stać się nowym wzorcem światowego przemysłu samochodowego – powiedział Carlos Ghosn.

Zakłady rozpoczynają produkcją dwóch nowych modeli Entry: samochodu rodzinnego Lodgy i małego samochodu użytkowego, dostępnego także w wersji samochodu osobowego.

Ten obiekt umożliwi zwiększenie wolumenu i rozszerzenie oferty gamy M0, w uzupełnieniu modeli produkowanych w zakładach w Pitesti (Rumunia) i SOMACA (Casablanca, Maroko), które osiągają obecnie granice swoich możliwości. W ten sposób Grupa Renault będzie mogła odpowiedzieć na stałe zapotrzebowanie klientów na modele podstawowe, uznane z racji niespotykanego stosunku oferty do ceny.

Renault i Maroko stworzyły w Tangerze instytut szkoleniowy „Institut de Formation aux Métiers de l’Industrie Automobile” (IFMIA), w pełni finansowany przez państwo marokańskie, dla pracowników zakładów, a także dla pracowników firm produkujących wyposażenie. We Francji centrum szkoleniowe „Global Training Center” (GTC) we Flins przyjęło 168 osób pracujących dla tego projektu w celu szkolenia instruktorów, kadry i techników zakładów.

Jako obiekt zaprojektowany w całkowicie nowy sposób, zakłady w Tangerze wpisują się w politykę środowiskową Grupy Renault. Jest ona wynikiem unikalnego partnerstwa pomiędzy Królestwem Maroka, Renault oraz Veolia Environnement. Emisje CO2 zmniejszono o 98 proc. (w stosunku do zakładów o zdolności produkcyjnej równoważnej 400 000 samochodów rocznie), a więc około 135 000 ton CO2 zaoszczędzonych rocznie. Zakłady nie będą w ogóle zrzucać ścieków pochodzenia przemysłowego do środowiska naturalnego, pobór z zasobów wodnych dla procesów przemysłowych zmniejszono zaś o 70 proc.

W uznaniu tych wyników, Renault uzyskało nagrodę przy okazji piątej edycji konkursu „Sustainable Energy European Awards 2011”, organizowanego przez Unię Europejską, w kategorii „Produkcja”.

Renault, lider rynku, prowadzi działalność handlową w Maroku od 1928 r. W 2011 r. Grupa Renault miało 37-procentowy udział w rynku ze swymi dwiema markami Dacia (nr 1 na rynku) i Renault (nr 2 na rynku). Grupa posiada największą sieć samochodową w Maroku, z siecią handlową 64 obiektów. Renault dysponuje także obiektem produkcyjnym w Casablance, Somaca (filia będąca w 80 proc. w posiadaniu Renault).