SEAT: PROJEKT BADAWCZY – PROTOTYP LEON VERDE

S 1_CENIT

CENIT Verde to projekt badawczy poświęcony badaniom i rozwojowi technologii mającym na celu ułatwić wprowadzenie pojazdów elektrycznych w Hiszpanii.

Przez okres czterech lat badań ponad 800 specjalistów z 16 firm i 14 instytucji publicznych z rożnych sfer połączyło siły, aby opracować zrównoważoną alternatywę w motoryzacji, infrastrukturze i energetyce.


Zobacz także:
ECO


Cegasa, Cobra, Endesa, Iberdrola, Lear i Siemens to tylko niektóre z firm biorących udział w projekcie kierowanym przez Seat Technical Center – przy wsparciu Ministerstwa hiszpańskiej gospodarki i konkurencyjności, Centrum Rozwoju Technologii Przemysłowych (CDTI) oraz Fundació Centre Technologic (CTM). Projekt o budżecie 34 mln euro, stał się europejskim punktem odniesienia ze względu na charakter PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego).

Owocem badań stał się Seat Leon Verde wyposażony w inteligentny system zarządzania ładowaniem. Projekt zwiększył zakres badań na temat elektromobilności i pobudził inwestycje i innowacje, by Hiszpania stała się jednym z liczących się graczy w sektorze pojazdów elektrycznych. Dzięki wspólnym wysiłkom poczyniono postępy w wielu różnych dziedzinach.

S 2_CENIT

Projekt CENIT Verde poszerzył technologiczne know-how przyczyniając się do konkurencyjności spółek uczestniczących w badaniach oraz utorował drogę dla przyszłych umów między tymi spółkami i ośrodkami technologicznymi, aby kontynuować prace w ramach projektów międzysektorowych oraz wypromować technologie niezbędne do upowszechnienia elektromobilności.

Seat Leon Verde został zbudowany w oparciu o nowego Seata Leona. Prototyp wyposażono w silnik elektryczny produkujący moc 75 kW oraz charakteryzujący się zerową emisją spalin, a także spalinową jednostkę o pojemności 1,4 litra i mocy 90 kW połączonych z 6-biegową skrzynią dostosowaną i zoptymalizowaną do hybrydowej pracy. Dzięki zastosowaniu 8,8 kWh baterii Ficosa z wbudowanym zaawansowanym układem chłodzenia i optymalizacji gospodarki cieplnej w trybie elektrycznym suto ma zasięg do 50 km. Zastosowanie układu hybrydowego zwiększa zasięg do 816 km, w trakcie których średnie spalanie wynosi jedynie 1,6 litra paliwa na 100 km oraz emisję zaledwie 36 gramów CO2 na kilometr.

S 3_CENIT

Inteligentne zarządzanie popytem na energią

Elektromobilność obejmuje różne dziedziny, nie tylko z sektora samego pojazdu, ale także infrastruktury punktów ładowania, inteligentnego zasilania sieci energetycznych czy odnawialnych źródeł energii. W przypadku gdy podłączony do prądu na 12 godzin samochód (na przykład od 19 do 7 rano) rozpozna zbyt duże obciążenie sieci, przerwie ładowanie w celu ograniczenia kosztów. Kiedy sieć okaże się wolna system wznowi ładowanie. System posiada także możliwość zaprogramowanych szybkich i tanich doładowań.

Auto posiada również pokładową ładowarkę o mocy 20 kW. Pojazd pozwala także na dwukierunkowe podłączenie do sieci – transfer energii nie tylko z sieci do samochodu, ale także z auta do sieci.

W zaprezentowanym prototypie opracowano nowe algorytmy zmniejszające zużycie energii. Seat Leon Verde wyposażony jest w zaawansowany interfejs HMI (Human Machine Interface), zintegrowaną aplikację dla smartfonów umożliwiającą zarządzaniem podstawowych funkcji, takich jak zużycie energii, stan baterii czy zarządzanie doładowaniami. Tylko za sprawą tego systemu SEAT wzbogacił się o 2 nowe patenty.

Oprócz nowości plug-in hybryd, nowy projekt umożliwił rozwój systemu pamięci procedur i wykrywania stylu jazdy każdego użytkownika. Urządzenie przewiduje nawykowe trasy kierowcy a także wykrywa jego nastrój i styl jazdy, dostosowując i optymalizując zużycie energii i ograniczenie emisji CO2.