SEAT: SŁYNNY PROJEKTANT TOLEDO I CORDOBY – GIUGIARO – KOŃCZY 87 LAT

Zaprojektował samochody, w których zakochiwali się fajni motoryzacji, aparat fotograficzny, który wyglądał jak gadżet z przyszłości i makaron, który miał być bardziej… aerodynamiczny.

Giorgetto Giugiaro – człowiek, który zmienił motoryzację i design użytkowy kończy 87 lat.


Zobacz także:

OPEL: NOWY NAPĘD HYBRYDOWY PLUG-IN W ASTRZE I ASTRZE SPORTS TOURER
 

ROZMAITOŚCI


 

Mistrz włoskiego designu

Giorgetto Giugiaro urodził się 7 sierpnia 1937 roku w Garessio, we włoskim Piemoncie. W 1968 roku założył własne studio projektowe Italdesign. To właśnie pod jego szyldem powstały jedne z najbardziej rozpoznawalnych sylwetek motoryzacyjnych XX wieku, a także produkty użytkowe, które zmieniły rolę designu w codziennym życiu. Przez dekady Giugiaro zaprojektował ponad 200 samochodów, które stały się ikonami motoryzacji, w tym auta pod szyldem SEATA. W 1999 roku został uhonorowany tytułem projektanta stulecia “Car Designer of the Century” w głosowaniu ekspertów z całego świata.

Giugiaro i SEAT – przełomowe partnerstwo

W drugiej połowie lat 80. i na początku 90. Giorgetto Giugiaro odegrał kluczową rolę w transformacji marki SEAT. W tym okresie hiszpański producent, już bliski wejścia w skład Grupy Volkswagen, potrzebował wyrazistego języka stylistycznego i rozpoznawalnej tożsamości wizualnej. Giugiaro dostarczył oba te elementy, projektując trzy niezwykle ważne i przełomowe modele:

SEAT Malaga (1985) – kompaktowy sedan będący rozwinięciem koncepcji Ibizy pierwszej generacji. Giugiaro zaprojektował nadwozie zgodnie ze swoją estetyką „czystych linii” i geometrycznych proporcji, które były charakterystyczne dla lat 80. Malaga łączyła funkcjonalność z nowoczesnym, eleganckim wyglądem i przyczyniła się do wzmocnienia obecności SEAT-a na międzynarodowych rynkach.
SEAT Toledo I (1991) – pierwszy SEAT opracowany w pełni pod egidą Grupy Volkswagen. Giugiaro zaprojektował sylwetkę tego kompaktowego sedana typu liftback, który wyróżniał się przestronnym wnętrzem i aerodynamicznym profilem. Toledo było przełomowe zarówno pod względem stylistycznym, jak i technologicznym.
SEAT Cordoba (1993) – sedan i kombi o dynamicznym, miejskim charakterze, oparty na platformie Ibizy drugiej generacji. Projekt Giugiaro nadał Cordobie unikalny styl, łączący kompaktowe wymiary z elegancką sylwetką i funkcjonalnością typową dla większych samochodów.

Design, który zachwyca wyglądem i służy funkcjonalności

Ale samochody to tylko część powieści o Giugiaro. W projektowaniu nie znał granic. Podejmował się wszystkiego co wymagało nadania wyjątkowej formy i wsparcia funkcjonalności: aparaty fotograficzne, kamery, zegarki, ekspresy do kawy, a nawet makaron „Marille” dla marki Barilla, o futurystycznym kształcie, który miał zatrzymywać więcej sosu i lepiej trzymać się widelca. Jego autorstwa jest również stadion drużyny Juventus FC w Mediolanie. Współpracował z prestiżowymi międzynarodowymi firmami projektując towary konsumpcyjne dla sektorów przemysłowych i handlowych.