Mimo znaczenia czynników ekonomicznych przy wyborze programów lojalnościowych, polscy kierowcy aż w 57 procentach kierują się własnymi przyzwyczajeniami. Sama ciekawość nowej oferty ma wpływ na ponad 43 proc. badanych, natomiast, dopiero na trzecim miejscu uplasowały się korzyści wynikające z przeliczania określonych regulaminem punktów na złotówki. To najważniejsze wnioski z badania przeprowadzonego na zlecenie Shell Polska.
Celem ankiety było poznanie motywów polskich kierowców przy wyborze programu lojalnościowego. Analizowano zachowania lojalnościowe oraz motywy decyzji o przystąpieniu do programów wśród klientów i klientek polskich stacji benzynowych, w tym stacji Shell.
Co motywuje kierowców?
Interesującą obserwacją okazały się główne powody wyboru określonego programu lojalnościowego. Ponad połowa polskich kierowców przyznaje, że na ich decyzje o przyłączeniu się do programu lojalnościowego największy wpływ ma szeroka gama ofert programów lojalnościowych i ich niepowtarzalność na rynku. Dopiero na drugim miejscu znajduje się „marketing szeptany”, w postaci informacji otrzymanej od innych użytkowników drogi o istnieniu konkretnych programów i ofert. Trzecim z najważniejszych motywatorów do udziału w programach lojalnościowych jest zasada „zobacz i porównaj”.
Polscy kierowcy przywiązują dużą wagę do oryginalności oferowanych produktów i prezentów. 1/3 z nich deklaruje wybór programu ze względu na ciekawą i niebanalną ofertę upominków. Aż 39 proc. klientów Shella CLUBSMART po zobaczeniu prezentów z logo Shell podjęło decyzję o przystąpieniu do programu. Podobnie 32 proc. klientów zdecydowało się na przyłączenie do programu po porównaniu ofert prezentów i niespodzianek Shell CLUBSMART z innymi producentami i dystrybutorami na rynku paliw.
Kreatywne podejście do klienta nie pozostaje bez echa. Ponad 18 proc. respondentów deklaruje, że element zabawy i gry w nieznane motywuje ich do uczestniczenia w programach lojalnościowych.
Polak niewierny?
Szeroko pojęta lojalność oznacza m.in. wierność firmie bądź marce. Z badania wynika, że co 12-ty klient jest globalnie niewierny, czyli nie przywiązuje się do żadnej marki ani firmy. A co więcej, robi to świadomie.
– Czasami taka postawa wynika z przeświadczenia, że nikomu nie można ufać, a czasami ze zwykłej przekory lub poszukiwania większej korzyści. Tacy klienci deklarują korzystanie z różnych programów lojalnościowych u różnych producentów, jednocześnie nie przywiązując się do nich – komentuje psycholog biznesu, dr Leszek Mellibruda.
Płeć ma znaczenie
Okazuje się, że płeć ma związek nie tylko ze stylem jazdy samochodem czy reagowaniem na innych użytkowników drogi lecz również z zachowaniami lojalnościowymi. Badanie wykazało, że poczucie wyróżnienia wynikającego z udziału w programie lojalnościowym jest ważniejsze dla mężczyzn niż dla kobiet. Wśród pań ciekawość jest najczęstszym motywem decyzyjnym w wyborze programu.
Mężczyźni częściej przyznają się do przyzwyczajenia czy przywiązania (a nawet uzależnienia) do raz wybranego programu lojalnościowego. Jednocześnie częściej niż kobiety sprawdzają oferty i propozycje lojalnościowe innych firm i producentów. Wśród jednoznacznie lojalnych klientów przeważają kobiety. 48 proc. kierujących pań, cechuje się poczuciem tożsamości i przywiązania do jednej marki.
Żonaty vs. singiel
Dr. Leszek Mellibruda zauważa, że z badań wynika, iż lojalność nie ma tak silnego powiązania z wiekiem klientów jak ich stan cywilny związany z posiadaniem kochającej żony i męża oraz dzieci. Prawie połowa (49%) zamężnych i żonatych klientów deklaruje swoją pełną lojalność i poczucie przywiązania do marki. Dalsze 30% lojalnych klientów deklarując swoje przywiązanie do marki, uzależnia je od okoliczności, takich jak czystość na stacji czy obecność obsługi ze strony personelu stacji.
Single i singielki, w większym stopniu niż inne grupy klientów analizowane pod katem ich statusu rodzinnego, postzregają lojalność w sposób instrumentalny. 1/5 singli wiąże własną lojalność wobec marki z możliwością nabycia na stacji innych produktów niż paliwo. Single są też grupą, w której najczęściej stwierdza się „programowy dystans lojalnościowy”, co dotyczy 16 proc. badanych.
– Dystans lojalnościowy, to postawa zawierająca świadome i często instrumentalne nastawienie wobec programu lojalnościowego, polegająca na wykorzystaniu możliwości otrzymywania prezentów i niespodzianek przy jednoczesnym tłumieniu satysfakcji na rzecz dalszych poszukiwań większych korzyści lub bardziej atrakcyjnych nagród – tłumaczy dr Mellibruda.
Dlatego też, single należą do grupy klientów, którzy najwyżej sobie cenią nie tyle zbieranie, co wymianę punktów na prezenty, podkreślając łatwość i dostępność procedur z tym związanych. Ponad 20 proc. singli, za najciekawszą formę programów lojalnościowych uważa bony bezgotówkowe, jak na przykład bony hotelowe oferowane przez Shell SMARTCLUB.
Shell CLUBSMART jest pierwszym programem lojalnościowym branży paliwowej w Polsce. Dzięki bogatej ofercie od 1999 roku cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród klientów indywidualnych.
Nasz komentarz: maszynka do golenia, którą odebrałem w programie Shell Smart w 1999 roku służy mi do dziś…
Więcej informacji o Shell CLUBSMART: www.shellsmart.com



![TOYOTA: NOWA GENERACJA HILUX – ELEKTRYCZNA, HYBRYDOWA I WODOROWA Nowa Toyota Hilux to dziewiąta generacja legendarnego pick-upa, znanego z trwałości i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Toyot-Hilux-65x65.jpg)
![HYUNDAI: IONIQ 6 N – NOWY POZIOM OSIĄGÓW ELEKTRYCZNYCH AUT SPORTOWYCH Nowy Hyundai IONIQ 6 N, zaprezentowany po raz pierwszy na Goodwood Festival […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Hyundai-IONIQ-6-N-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MITSUBISHI Z ELEKTRYCZNYM ELEVANCE I SERIĄ DELICA Podczas Japan Mobility Show 2025 firma Mitsubishi Motors zaprezentowała koncepcyjny model zelektryfikowanego […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Japan-2025-Mitsubishi-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: RUSZYŁA SPRZEDAŻ BILETÓW NA 63. EDYCJĘ Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na tegoroczny AVIA UNIMOT 63. Rajd Barbórka. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-bilety-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2026: PIĄTKOWY SHOW I OPRAWA GODNA MISTRZÓW Tegoroczny Rajd Barbórka to nie tylko sportowa rywalizacja o ułamki sekund i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-legendy-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: ODKRYWAJ PARKI DINOZAURÓW W POLSCE W RYTMIE SLOW Jesień to idealny czas, by zwolnić tempo, odłożyć telefony i wspólnie wyruszyć […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Mazda-Slow-Road-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![FORD: CZTERY WERSJE RANGERA PLUG-IN HYBRID W EUROPIE Cztery wcielenia Forda Rangera Plug-In Hybrid Wysoka zdolność holowania przyczepy, właściwości przewozowe […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ford-Ranger-Plug-In-Hybrid-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![HYUNDAI: NOWY IONIQ 9 ŁĄCZY TECHNOLOGIE AI Z MOBILNOŚCIĄ Hyundai wprowadza do seryjnej produkcji zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Wraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Hyundai-IONIQ-9-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)

Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.