SKODA: 120 LAT PASJI DO MOBILNOŚCI – PLANY ROZWOJU

ko_hi-1

W grudniu mija 120 lat od powstania firmy, która dziś jest jednym z najdłużej istniejących na świecie producentów samochodów. Po dziś dzień wyprodukowała ponad 17 milionów samochodów.

W najbliższych latach czeska marka planuje jeszcze intensywniejszy rozwój poprzez debiut w kolejnych segmentach, tak by utrzymać silną tendencję wzrostową wyników sprzedaży.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Początki Škody przypadają na pionierskie czasy motoryzacji. Kompetencje i reputacja marki bazują na dwunastu dekadach tradycji i doświadczenia w przemyśle samochodowym i sztuce inżynieryjnej. Od samych początków firmy,zawsze pchała ją do przodu pasja do mobilności, która przez kolejne lata wydała na świat wiele ikon motoryzacji.

sko_hi-p2

Przez ostatnie ćwierć wieku, w ramach Grupy Volkswagen, Škody awansowała do czołówki globalnego przemysłu motoryzacyjnego. W latach 2010–2015 marka przeprowadziła największą kampanię modelową w swojej historii. W kolejnych latach planuje kontynuować swoją udaną strategię, debiutując w kolejnych segmentach.

Z wielkim pionierskim duchem, dwaj założyciele Václav Laurin i Václav Klement zbudowali w grudniu 1895 roku w Mladá Boleslav fundamenty 120-letniego sukcesu czeskiego producenta. Od samego jej założenia, głównymi siłami stojącymi za jej rozwojem i drogą na szczyt był entuzjazm i pasja do mobilności.

Historia rozpoczyna się w grudniu 1895 roku, gdy mechanik rowerowy i biznesmen założyli firmę Laurin & Klement (L&K), będącą z początku skromnym warsztatem rowerowym. Szybko rozwinął się on jednak w uznanego producenta rowerów. Produkowane pod marką „Slavia”, stały się hitem zarówno rynku krajowego, jak i eksportowego. Firma nie ustawała w rozwoju: już cztery lata później zaprezentowała swój pierwszy motocykl.

sko_hi-p3

W roku 1905 nastąpił przełomowy moment: rozpoczęła się produkcja Voiturette A, a L&K stał się producentem samochodów. Pierwszy czterokołowy pojazd marki miał dwucylindrowy silnik o mocy 7 KM, co pozwalało na osiągnięcie 40 km/h.

Pierwsza wojna światowa i jej pokłosie oraz kryzys lat 20. ograniczyły rozwój firmy L&K. Dla wzmocnienia rynkowej pozycji w 1925 roku L&K połączył się z zakładami Škody z Pilzna, wówczas największym producentem samochodów w Czechosłowacji. Po połączeniu sił z fabryki w Mladá Boleslav znów mogły wyjeżdżać samochody.

Lata 30. przyniosły legendarne modele. Pierwszym „samochodem ludu”, przystępnym cenowo dla czechosłowackich mas, była 420 Popular. Po niej przyszły na świat kolejne motoryzacyjne kamienie milowe, takie jak ucieleśniający ówczesny prymat marki, sześciocylindrowy model flagowy 640 Superb. Druga wojna światowa zadała kres planom dalszego rozwoju.

sko_hi-p4

Po drugiej wojnie światowej Škody została znacjonalizowana. Nawet w trudnych warunkach socjalistycznej, centralnie planowanej gospodarki, jako zakłady państwowe stworzyła około czterdzieści modeli samochodów. Wśród nich pojawiły się tak lubiane i popularne modele jak 1101 „Tudor”, 440 „Spartak” i legendarny kabriolet, Felicia. Kolejny przełom nastąpił w 1964 roku za sprawą modelu 1000 MB, który jako pierwszy posiadał nadwozie samonośne i napęd na tylną oś (poprzez silnik zamontowany z tyłu z blokiem odlanym z aluminium).

W 1987 roku kolejnym hitem marki stał się przednionapędowy kompakt Favorit, zaprojektowany przez studio stylistyczne Bertone we Włoszech, co samo w sobie było rewolucją wśród krajów z Bloku Wschodniego. Dwa lata później socjalistyczny ustrój gospodarczy upadł. Po Aksamitnej Rewolucji w 1989 roku Škoda potrzebowała silnego strategicznego partnera.

Włączenie do Grupy Volkswagen w 1991 było decydującym krokiem. Między rokiem 1991 a 2014 produkcja wzrosła sześciokrotnie. W zeszłym roku czeska marka po raz pierwszy przekroczyła próg miliona samochodów wyprodukowanych w jednym roku kalendarzowym. Oferta bazująca tylko na jednym modelu zmieniła się nie do poznania: dziś marka oferuje aż około czterdzieści wersji modelowych swoich samochodów.

Równolegle z ekspansją modelową, zakłady produkcyjne Škody zostały gruntownie zmodernizowane i rozbudowane. Prócz trzech fabryk w Czechach, samochody czeskiej marki zjeżdżają także z linii produkcyjnych zlokalizowanych w innych krajach, między innymi Rosji, Chinach i Indiach.

Marka planuje równie silny rozwój w następnych latach. Będzie to wiązało się z rozszerzeniem gamy modeli, przede wszystkim w ciągle przybierającym na popularności segmencie SUV-ów.