SKODA: NOWY INTERFEJS UŁATWIAJĄCY STEROWANIE FUNKCJAMI AUTA

Skoda wprowadza nowy interfejs. Sterowanie funkcjami auta jeszcze łatwiejsze

Skoda stopniowo wprowadza nowy interfejs użytkownika w swoich samochodach. Jest on łatwiejszy w użyciu oraz oferuje znacznie więcej opcji personalizacji. Nowy design sterowania systemami pokładowymi samochodu, tj. funkcjami systemu Infotainment z ekranem dotykowym i cyfrowym zestawem wskaźników, jest przeznaczony dla wybranych pojazdów różnych kategorii. Nowe środowisko, nazwane Flow HMI, będzie jednolite, chociaż jego funkcje i niektóre elementy mogą się różnić w zależności od modelu.


Zobacz także:

PEUGEOT: I-COCKPIT INTEGRUJE SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ POPRZEZ ChatGPT
 

TECHNIKA


 

Staraliśmy się optymalnie wykorzystać technologię cyfrową i fizyczne elementy sterujące. Właśnie dlatego nowy interfejs obejmuje na przykład pokrętła Smart Dials wprowadzone w nowych modelach Superb i Kodiaq. To właśnie te samochody, wraz ze Skodą Enyaq z 2024 roku, są pionierami nowego interfejsu HMI. Nowy system pokładowy będzie stopniowo wprowadzany w innych modelach Skody – wyjaśnia projektant Daniel Hájek, odpowiedzialny za modernizację interfejsu użytkownika.

Dostosowanie systemu do różnych typów samochodów i ich specyficznego wyposażenia było jednym z naszych głównych wyzwań – mówi Pavel Tůma, który kierował techniczną stroną rozwoju. Jednak najważniejszą kwestią jest zagwarantowanie, że użytkownicy zrozumieją system – To jeden z pierwszych projektów, który opierał się na pracy projektantów UX i badaniach użytkowników. Poświęciliśmy dużo czasu i uwagi na przeprowadzenie testów z ich udziałem – potwierdza Pavel.

Wszystko w zasięgu ręki

Testy na użytkownikach przyniosły ważne wnioski: po pierwsze, kierowcy chcą mieć ważne funkcje w zasięgu ręki. Zapewniają to nie tylko przyciski i inne mechaniczne elementy sterujące, ale także nowy układ ekranu dotykowego. Jest on teraz wyposażony w zawsze dostępny dolny pasek z najbardziej przydatnymi skrótami oraz górny pasek grupujący funkcje samochodu.

Drugim kluczowym odkryciem był fakt, że każdy użytkownik ma nieco inne wyobrażenie o najważniejszych funkcjach w aucie. Dlatego Skoda umożliwia indywidualne dostosowanie wybranych elementów systemu. Użytkownicy mogą łatwo zdefiniować je na dolnym pasku oraz po lewej stronie górnego paska. Pierwszy z nich zawiera dostęp do zwykłych funkcji, takich jak media, nawigacja, sterowanie telefonem lub klimatyzacja, podczas gdy drugi oferuje dostęp do bieżących wydarzeń i niektórych szczegółowych ustawień (takich jak sterowanie systemami wspomagania). Projektanci nadali priorytet funkcjom, które są najważniejsze dla klientów, jednocześnie pozostawiając możliwość zmiany konfiguracji.

Dostosowanie według preferencji

Włożyliśmy również wiele pracy w koncepcję graficzną systemu. W rezultacie użytkownik może łatwo dostosować wygląd głównego wyświetlacza, zmodyfikować tło i kolory oraz wybrać, czy szata graficzna deski rozdzielczej będzie uwzględniać te ustawienia czy zachowa domyślne odcienie – mówi Daniel Hájek, Projektant HMI.

Warto zaznaczyć, że użytkownicy są już zaznajomieni z kolorami, ikonami i innymi podstawami koncepcji graficznej nowego środowiska. Znają je np. z aplikacji mobilnej MySkoda oraz strony internetowej marki. Producent wprowadził ujednolicony system projektowania Skoda Flow kilka lat temu właśnie po to, aby upewnić się, że obsługa będzie dla klientów intuicyjna. Projektanci zastosowali bardziej płaską grafikę 2D z nowymi symulacjami powitalnymi, animowanym wizerunkiem asystentki Laury i odświeżonym wyglądem mapy – wszystko w duchu nowej identyfikacji wizualnej marki.

Poważnej zmianie uległo również wnętrze w zagłębieniu deski rozdzielczej za kierownicą. Cyfrowy zestaw wskaźników jest obecnie standardem w samochodach Skody, a cała koncepcja została odpowiednio dostosowana. Jego system sterowania został nieznacznie zmieniony, odwzorowuje on szatę graficzną centralnego ekranu dotykowego i pozwala na personalizację. Podczas gdy wcześniej użytkownik zmieniał predefiniowane widoki za pomocą strzałek po obu stronach kierownicy, teraz jedna z nich zmienia zawartość, a druga sposób wyświetlania. Dzięki temu użytkownicy mają jeszcze większy wybór sposobu prezentacji informacji.