SKODA POSTAWIŁA NA ROZWÓJ SYSTEMÓW OŚWIETLENIA

Skoda prezentuje sposób działania nowoczesnych systemów oświetleniowych, które ułatwiają życie kierowcom i pozwalają im skoncentrować całą uwagę na prowadzeniu pojazdu.

Automatyczny tryb, dostępny m.in. dla nowej Octavii, zmienia natężenie świateł w momencie zmiany warunków wokół samochodu, np. przy wjeżdżaniu do tunelu.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Czujniki umieszczone za przednią szybą, w lusterku wstecznym lub na środku deski rozdzielczej (rodzaj czujnika zależy od konfiguracji pojazdu), reagują na zmianę warunków oświetlenia na zewnątrz i uruchamiają w razie potrzeby tryb nocny, czyli światła mijania.

Czujnik nie tylko steruje oświetleniem samochodu, ale zbiera także dane dotyczące wycieraczek przedniej szyby i klimatyzacji. Jednostka sterująca BCM (Body Control Module) znajdująca się pod deską rozdzielczą analizuje informacje i przekazuje je do poszczególnych części pojazdu.

Z kolei czujnik RLFS (skrót od niemieckich słów oznaczających deszcz, światło, wilgotność i słońce) znajdujący się w lusterku wstecznym wychwytuje zarówno światło, jak i energię w widmie podczerwieni. Wykrywając załamanie, może stwierdzić, czy na zewnątrz jest wilgotno, czy pada deszcz. W zależności od wyniku czujnik wysyła sygnał do BCM o włączeniu lub wyłączeniu świateł czy wycieraczek.

Podstawowa wersja czujnika światła umieszczonego na desce rozdzielczej monitoruje tylko widzialne widmo światła wokół samochodu.

– Obie wersje czujników są zaprojektowane w taki sposób, aby elektronika mogła odróżnić na przykład wjazd do tunelu, od jazdy po zadrzewionej drodze. Innymi słowy, czy samochód wjechał w ciemność, czy tylko w cień – wyjaśnia Boris Trávník, koordynator ds. elektroniki zewnętrznych świateł samochodowych w dziale rozwoju technicznego marki.

Zmierzch czy jazda przez tunel to nie jedyne sytuacje, w których czujniki reagują przełączeniem świateł dziennych na światła mijania. Elektronika wysyła polecenie zmiany z trybu dziennego na nocny, jeśli wycieraczki szyby przedniej zostaną włączone ręcznie lub automatycznie i będą działać przez jedną minutę. Jedyne światła, które trzeba włączać i wyłączać ręcznie, to światła przeciwmgielne.

Automatyczny tryb świateł i reflektory matrycowe Full LED Matrix

W większości samochodów producenta tryb automatyczny włącza się po ustawieniu przełącznika świateł w położeniu Auto. W Octavii czwartej generacji oświetlenie sterowane jest przyciskami. W zaparkowanym pojeździe światła mogą być w trybie Auto, mijania lub całkowicie wyłączone. Podczas jazdy kierowca może wybierać między trybem Auto a światłami mijania.

Dzięki temu samochód ma zawsze włączone światła podczas jazdy. Niezależnie od tego, który tryb jest aktywowany po wyłączeniu silnika, tryb Auto włącza się automatycznie przy następnym uruchomieniu samochodu. Pozwala to skupić całą uwagę na prowadzeniu pojazdu, a kierowcy nie muszą się zastanawiać, czy używają odpowiednich świateł w danym momencie. Dodatkowo modele wyposażone w reflektory matrycowe Full LED Matrix oferują wiele dodatkowych funkcji.

Zarówno Superb, jak i Octavia wyposażone są w tą technologię adaptacyjną, zapewniającą jasne i jednorodne oświetlenie drogi. Sterowane indywidualnie diody LED dostępne w poszczególnych modułach reflektorów generują wiązki światła dla świateł mijania i świateł drogowych z kilku segmentów.

Komputer pokładowy wykrywa pojazdy znajdujące się z przodu lub nadjeżdżające z naprzeciwka, odblaskowe elementy i pieszych, a następnie wyłącza poszczególne moduły regulując wiązkę światła, która może oślepiać innych użytkowników drogi, pozostawiając jednocześnie dobrze oświetloną trasę.

Technologia oświetleniowa Full LED Matrix posiada dodatkowo funkcję przełączania się pomiędzy różnymi trybami w zależności od warunków pogodowych i sytuacji panującej na drodze. Inteligentny system, korzystając z danych pobieranych z systemu GPS i prędkościomierza, rozpoznaje czy pojazd znajduje się na terenie miasta, poza terenem zabudowanym czy na autostradzie i na tej podstawie doświetla obszar przed i obok pojazdu.