SKODA: POTENCJAŁ SILNIKÓW MPI Z INSTALACJĄ LPG

Sko_lpg1

W bogatej ofercie silników, obok TSI i silników zasilanych olejem napędowym, dostępne są również silniki MPI, zapewniające niskie zużycie paliwa. Jeszcze większą oszczędność powoduje połączenie ich z instalacją LPG.

Škoda wciąż pracuje nad rozwojem jednostek napędowych. Jednym z głównych celów prac jest obniżenie kosztów eksploatacji samochodu, także poprzez efektywną integrację silników benzynowych z instalacjami LPG.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Instalacje LPG firmy Landi Renzo, przeznaczone dla samochodów marki doskonale wykorzystują potencjał silników MPI, które ze względu na swoją niską wagę, osiąganą przez wykorzystanie aluminium do budowy głowicy i kadłuba, nadają się do mniejszych modeli marki.

Jednostki MPI to trzy- i czterocylindrowe silniki z pośrednim wtryskiem wielopunktowym, umieszczonym w kolektorach dolotowych. Wtrysk wielopunktowy bardzo efektywnie wykorzystuje paliwo, przyczyniając się też do obniżenia emisji dwutlenku węgla: obecnie stosowane silniki MPI z mechanizmem przestawiania rozrządu spełniają najwyższą obowiązującą normę czystości spalin EU6 (na przykład 1.0 MPI w nowej Fabii).

SAko_lpg2

Już od siedmiu lat korzyści wynikające z tego rozwiązania mogą zostać dodatkowo wzmocnione dzięki fabrycznej konwersji samochodu na zasilanie gazem LPG. W 2007 roku czeska marka była jednym z pierwszych producentów na świecie, który zdecydował się na pionierski krok wprowadzenia do swojej regularnej oferty instalacji LPG zasilających silnik samochodu propan butanem. Mówiąc o korzyściach zasilania silnika LPG wymienia się niższe koszty eksploatacji, zapominając o drugiej ważnej zalecie: przyjazności środowisku. Rozwiązanie to jest bardziej ekologiczne zarówno od benzyny bezołowiowej, jak i oleju napędowego.

Konstrukcje przeznaczone do silników Škody powstają w wyniku współpracy z włoskim specjalistą, firmą Landi Renzo. Instalacje wykorzystują potencjał nowoczesnych jednostek dzięki zastosowaniu wielopunktowego systemu wtrysku sekwencyjnego LPG w fazie lotnej – OMEGAS. Opracowane przez partnera rozwiązanie składa się z dwustopniowego reduktora- parownika, precyzyjnych wtryskiwaczy oraz jednostki sterującej, która na bieżąco w optymalny sposób decyduje o składzie mieszanki posyłanej do komór spalania.

We wrześniu Škoda zorganizowała pierwszy w Polsce Rajd LPG, prowadzący publicznymi drogami przez cały kraj. Za kierownicą usiedli najlepsi instruktorzy Szkoły Auto Škoda, którzy potrafili osiągnąć wyniki zużycia na poziomie 1,89 l paliwa na 100 km.

Innowacyjne rozwiązania pozwoliły na adaptację instalacji gazowej do innych technologii silników marki, takich jak do wtrysku bezpośredniego przy turbodoładowaniu TSI. Technologia ta wymaga zastosowania innego sterownika gazowego, podłączonego do wewnętrznego systemu diagnostyki samochodu. To pozwala na bieżąco kontrolować jakość paliwa, korygując skład mieszanki dla utrzymania wysokich osiągów i przyjazności środowisku.

Montaż systemu LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa wiąże się z wyzwaniem schłodzenia znajdujących się bezpośrednio przy komorze spalania, nieużywanych wtryskiwaczy benzyny. Instalacja rozwiązuje ten problem, przemywając przez cały czas wtryski niewielką ilością benzyny dostarczanej do cylindrów. Strategia ta pozwala utrzymać niską temperaturę paliwa i długą, bezawaryjną pracę wtryskiwaczy, zużywając przy tym tylko minimalne ilości paliwa.

W czasie najmniejszego obciążenia silnika, jak podczas pracy na biegu jałowym, oraz w momentach największego obciążenia, stosowane jest tak jak w systemie instalowanym przy silnikach MPI przejście na całkowite zasilanie benzyną bezołowiową w sposób zupełnie nieodczuwalny dla kierowcy. Koszt paliwa potrzebnego na przejechanie stu kilometrów z instalacją LPG może wynosić już od 12 zł.

Škoda może oferować jedną z najbardziej rozbudowanych ofert instalacji LPG wśród producentów samochodów. Dedykowane konstrukcje przygotowano dla silników 1.0 MPI (dla modelu Citigo), 1.2 MPI oraz 1.4 16V w modelach Roomster i Praktik. Technologia instalacji LPG w silniku TSI wykorzystywana jest w modelu Rapid 1.2 TSI.