SKODA: RAPID I JEGO HISTORIA

Jak już informowaliśmy – na konferencji prasowej podczas salonu samochodowego w Pekinie, Skoda poinformowała, że najnowszy model marki, który ma się pojawić w salonach w Europie jeszcze w tym roku będzie się nazywał Rapid.

Pierwsza Skoda Rapid powstała w 1934 roku. Auto to produkowane było w czterech wersjach nadwozia – sedan, kabriolet, coupe i mały dostawcza. Pierwszy model Skoda 420 Rapid (1934-35) został wyprodukowany w liczbie 500 egz. Sedan i kabriolet napędzany był czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1195 cm3 i mocy 19 kW.

Skoda Rapid OHV (1938-47) miała silnik o pojemności skokowej 1564 cm3 i moc 31 kW. Także produkowano dwie wersje nadwozia i łącznie na drogi wyjechało prawie 1800 egz. W latach trzydziestych i czterdziestych powstały także 4 egz. coupe Rapid Six. Sedany, kabriolety i dostawczaki Rapid z silnikiem 1385 cm3 o mocy 23 kW, a w latach 1941-42 pojawił się Rapid 2200 z silnikiem o pojemności skokowej 2.2 l o mocy 44 kW.

 

 

Ponownie do nazwy Skoda Rapid czeski producent powrócił w latach 1984-1990. Otrzymało go dwudrzwiowe coupe 130, 135 i 136. Wyprodukowano łącznie 33 tys. egz., które napędzane były czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 1174 cm3 (50,5 kW) i 1289 cm3 (46 kW).

W grudniu 2011 roku ponownie pojawiła się Skoda Rapid, która jest produkowana w Indiach (na zdjęciu powyżej), a za kilka tygodni w Mlada Boleslav rozpocznie się produkcja seryjna europejskiej wersji Skody Rapid, wywodzącej się z konceptu MissionL.