SOLARIS: 25 ELEKTRYCZNYCH PRZEGUBOWCÓW W BRUKSELI

Solaris_Urelectr1

Firma Solaris Bus & Coach S.A. wygrała rekordowy kontrakt na dostawę 25 przegubowych autobusów elektrycznych Urbino 18 electric nowej generacji do Brukseli.

To największe w dotychczasowej historii sprzedaży jednorazowe zamówienie na pojazdy bezemisyjne. Osiemnastometrowe ekologiczne pojazdy wyjadą na ulice europejskiej stolicy w pierwszej połowie 2019 roku.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

Wartość kontraktu opiewa na kwotę ponad 21 milionów euro. Zamówienie stołecznego przewoźnika STIB Bruksela jest największym jednorazowym zleceniem na elektryczne autobusy produkowane w Bolechowie. Ostatnia dostawa przewidziana jest na lipiec 2019.

Zgodnie z zapisami zamówienia, Solaris Bus & Coach jest odpowiedzialny za dostarczenie i instalację całego systemu ładowania. Zlecenie zostanie zrealizowane we współpracy z firmą Schaltbau Refurbishment GmbH. Oznacza to, że bezemisyjne autobusy zostaną dostarczone wraz z pełną infrastrukturą, obejmującą zarówno 2 ładowarki w zajezdni, jak i 2 w centrum miasta oraz zasilające je stacje transformatorowe SN/ NN.

Solaris_Urelectr2

Umożliwi to regularne ładowanie pojazdów podczas jazdy na ich stałych trasach. Dodatkowo zajezdnia przewoźnika zostanie uzupełniona o 24 pantografowe stacje ładowania, zasilane z nowej stacji transformatorowej SN/NN, do uzupełniania energii podczas ładowania nocnego.

To nie pierwsze zamówienie brukselskiego przewoźnika – w sierpniu tego roku Solaris Bus & Coach podpisał z STIB umowę ramową, która zakłada dostawę siedmiu sztuk autobusów bateryjnych Urbino 8,9 LE z możliwością rozszerzenia o kolejne pojazdy. To zainteresowanie ekologicznymi i innowacyjnymi rozwiązaniami w komunikacji publicznej zostało właśnie potwierdzone kolejnym kontraktem na 25 sztuk.

Zgodnie z zapowiedzią brukselskiego Ministra transportu, Pascala Smet, przewoźnik zakłada elektryfikację całej floty autobusowej do 2030 roku.

Nowe Urbino 18 electric z powodzeniem jeździ już w Krakowie (wraz z dostawą 20 autobusów bateryjnych dla MPK Kraków w sierpniu tego roku), Jaworznie (w którym jeździ już 9 sztuk) oraz – testowo – w warszawskim MZA. Już niedługo trafi także na zagraniczny rynek, bowiem w produkcji znajdują się 3 pojazdy dla TMB Barcelona.

=Pierwszy seryjnie produkowany autobus hybrydowy w Europie firma Solaris zaprezentowała w roku 2006. Natomiast od roku 2011 ma w swojej ofercie także autobusy bateryjne. Rok 2017 jest wyjątkowo udany na rynku belgijskim – w lutym przedstawiciele firmy podpisali umowę ramową na 208 autobusów hybrydowych do Namur.