SUPERTEST EKONOMII: ZWYCIĘZCY UHONOROWANI

T 1_Zak-cng

Teatr Studio był miejscem ceremonii zakończenia X Supertestu Ekonomii podczas której uhonorowano zwycięzców, wręczono pamiątkowe plakietki i – z okazji jubileuszowej edycji imprezy – odznaki klubowe.

Były też podziękowania dla firm i instytucji współpracujących przy organizacji imprezy propagującej jazdę ekonomiczną, ekologiczną i bezpieczną. Spotkanie było też doskonałą okazją do wymiany poglądów i doświadczeń związanych z ecodrivingiem oraz uwag i postulatów pod adresem organizatorów.


Zobacz także:
ECO
SUPERTEST EKONOMI


W 10 Supertestach Ekonomii, których organizatorem jest Auto Klub Dziennikarzy Polskich uczestniczyło łącznie 111 samochodów 26 marek, jedyną która miała swoich reprezentantów we wszystkich edycjach jest Fiat. Obok aut osobowych na trasach pojawiały się także: autobus , mikrobusy, samochody ciężarowe i dostawcze. W klasyfikacji generalnej sześciokrotnie zwyciężały auta napędzane silnikami wysokoprężnymi, trzykrotnie zasilane gazem ziemnym a raz triumfował samochód hybrydowy.

T 2_Zak-odzn.

Trzykrotnie zwyciężał Fiat Panda – dwa razy w wersji 1.3 MultiJet, a raz Natural Power. Tegoroczne zwycięstwo Lancii Ypsilon jest czwartym sukcesem samochodu Grupy Fiat. Wśród triumfatorów są ponadto dwie Toyoty: Yaris 1.4 D i hybrydowy Prius, Opel Zafira 1.6 CNG oraz Peugeot 107 1.4 HDi, Skoda Fabia 1.4 TDI i Volkswagen Passat 2.0 Blue Motion.

Najniższe średnie zużycie udało się uzyskać w 2011 roku w Skodzie Octavii 1.6 TDI GreenLine – 1.89 l/100 km, która jednak przegrała w klasyfikacji generalnej z Pandą zasilaną zdecydowanie tańszym gazem ziemnym – 3.03 m3/100km. To spalanie jest najniższe w historii 4 startów samochodów CNG.

Wśród samochodów benzynowych najniższe do tej pory zużycie (3.26 l/100 km) uzyskała Skoda Octavia 1.2 TSI. Samochody hybrydowe pięciokrotnie stawały na starcie Supertestu, najczęściej Toyota Prius. Najlepszy rezultat, z 2007 r, to 3.11 l benzyny/100 km uzyskany na blisko 500 km trasie z Warszawy do Poznania, w tym ponad 200 km odcinku A2 pokonywanym z autostradową prędkością.

T 3_Zak-Fiat

Kolejna klasyfikacja „Mistrz zasięgu” bierze pod uwagę dystans jaki samochód mógłby pokonać na jednym zbiorniku paliwa przy zużyciu osiągniętym w Superteście. Już w pierwszej edycji poprzeczkę wysoko zawiesił Renault Clio 1.5 dCi – 1635 km. Rezultat ten trzykrotnie poprawiały: Citroen C3 1.4 HDi (1643 km), Volkswagen Passat 2.0 Blue Motion ( 2271 km) i Skoda Octavia 1.6 TDI GreenLine (2910 km).

Hybrydowa Toyota Yaris z emisją 79g CO2/km wyprzedza wszystkich rywali w klasyfikacji „Mistrz ekologii”.

Najtańsze paliwo było w 2004 roku: 3,26 zł za litr oleju napędowego i 3,96 zł benzyny, a najdroższe w 2012, odpowiednio: 5.94 i 5.99 za litr. Diesel zdrożał więc o 82 proc. a benzyna o 51 proc. W tym roku ceny były niższe o 66 i 64 grosze: olej napędowy kosztował 5.28 zł/l, a benzyna 95 okt.- 5.35 zł. Metr sześcienny gazu ziemnego przy pierwszym starcie pojazdów CNG w 2010 r. kosztował 2.22 zł a w ubiegłym – 2012 – już 3.0 , zdrożał w ciągu 2 lat o 36 proc. W tym roku był tańszy o 16 gr.